Wat is SERP nou precies?

brand
WEB SEARCH CONCEPT

Wat is SERP nou precies?

SERP is een Engelse afkorting voor Search Engine Results Page, oftewel de pagina met zoekresultaten van een zoekmachine zoals Google of Bing. Deze getoonde resultaten zijn door de tijd heen flink veranderd door het toevoegen van ‘verticals’ zoals afbeeldingen, nieuws, Google Maps, video en producten. SERP is een belangrijk begrip voor iedereen die afhankelijk is van organisch zoekverkeer en met de website hoger in de zoekmachines wilt staan.

De definitie van SERP

De search engine results page (SERP) is de pagina met resultaten die wordt getoond door een zoekmachine in reactie op een zoekopdracht. De zoekresultaten vallen in twee categorieën: organische zoekresultaten en betaalde zoekresultaten. Vroeger werden alleen webpagina’s als zoekresultaten weergegeven, vandaag de dag worden ook advertenties, afbeeldingen, video’s, producten, nieuws en FAQ’s getoond.

De organische zoekresultaten worden getoond op basis van relevantie voor de zoekopdracht. Elk resultaat toont normaliter de titel, een link en een korte beschrijving waarin de overeenkomende zoekwoorden dikgedrukt staan. Deze beschrijving is doorgaans gebaseerd op de meta description, maar wordt soms ook door de zoekmachine zelf samengesteld.

De betaalde zoekresultaten worden bepaald aan de hand van een veiling. De kwaliteit van de advertentie en de hoogte van het bod voor een klik concurreren per adverteerder voor de posities. Zo kan een kwalitatieve advertentie met een lager bod toch bovenaan staan. De kwaliteit van de advertentie wordt bepaald met de CTR en de aansluiting op de landingspagina.

De geschiedenis van SERP

Google SERP voor 2014

De SERP voor “professional skin care products” van 2014

De manier waarop we zoeken en wat we zoeken is door de jaren heen flink veranderd. Van alleen tekst naar afbeeldingen en video, van nieuwsberichten naar specifieke producten, van desktop naar smartphone. De volgende mijlpalen veranderden SERP:

  • 1996 Sergey Brin en Larry Page lanceren Backrub als project tijdens hun studie aan de Stanford universiteit.
  • 1998 lancering van Google! Beta: 10 zoekresultaten per pagina.
  • 2000 lancering van Google Adwords, een pay-per-click advertentiedienst. In het begin alleen beschikbaar voor slechts 350 klanten.
  • 2001 lancering van Google Image Search waarmee je toegang kreeg tot meer dan 100 miljoen afbeeldingen.
  • 2004 lancering van lokale zoekresultaten, die in het begin links in het scherm werden getoond.
  • 2005 lancering van Google Universal Search, waarbij afbeeldingen, video en nieuws niet alleen via een tabblad toegankelijk waren, maar werden geïntegreerd in de standaard zoekresultaten. Websites konden opeens ‘ranken’ op nieuwe vormen van content.
  • 2007 lancering van de iPhone door Apple, waarmee “mobile” een nieuwe manier wordt om te zoeken.
  • 2008 rebranding van Froogle tot Google Product Search, de voorloper van Google Shopping.
  • 2008 lancering van Android door Google.  Het doel: “slimmere mobiele apparaten die gebruikmaken van de locatie en voorkeuren van de gebruiker.” Android haalt dan ook ongevraagd bakken met informatie op van gebruikers.
  • 2009 lancering van Google Suggest, afgekeken van Ask Jeeves. Voorloper van latere “people also ask”.
  • 2011 lancering van authorship, als onderdeel van Google Plus (of Google+), een social network dat ook in 2011 werd gelanceerd door Google. Door auteurschap toe te kennen aan content, kreeg het meer autoriteit. Authorship werd tot 2014 een manier voor contentmakers om hun content onder de aandacht te brengen en de CTR te verbeteren.
  • 2012 lancering van Google Now, waarmee ook via voice gezocht kan worden. Tot 2014 was de lancering een ‘soft launch’; de functionaliteiten werden pas in 2o14 voor iedereen gemeengoed.
  • 2012 lancering van Google Shopping, met het pay-to-play model.
  • 2012 lancering van Knowledge Graph, gevuld met informatie uit verschillende bronnen.
  • 2013 uitbreiding van de zoekresultaten met een interactieve “Local search carousel“. Daarnaast werd “quick answers” geïntroduceerd, de voorloper van “quick answer boxes” en “featured snippets”, voor simpele vragen zoals: welke stad in Nederland heeft de meeste zonuren?
  • 2013 lancering van het Hummingbird algoritme. Een significante update van de manier waarop Google de zoekresultaten bepaald, met gebruik van machine learning en conversational search.
  • 2015 lancering van het Rankbrain algoritme, dat ook gebruikmaakt van machine learning en AI en specifiek bedoeld is om “ambiguous queries” (ambigue zoekopdrachten) te duiden.
  • 2015 in navolging van de consumententrends gaat Google mobile-first.
  • 2015 Google verwijdert de Google Ads rechts en lanceert Expanded Text Ads boven de organische zoekresultaten.
  • 2015 lancering van “quick answer boxes“.
  • 2016 Quick answer boxes worden officieel gelanceerd als “featured snippets“.
  • 2016: lancering van Google Discover, voorheen bekend als Google Feed, met een gepersonaliseerde stroom aan artikelen, video en nieuws.
  • 2016: de SERP van Google toonde 7 advertenties, 12 afbeeldingen en 9 organische zoekresultaten.
  • 2017 Google updatet het ‘Ad’ label waardoor Ads minder goed te onderscheiden zijn van organische zoekresultaten.
  • 2022 Google introduceert “infinite scroll” voor desktop gebruikers. Geen 10 resultaten meer maar onbeperkt, door te scrollen. Minder klikken, is het doel.
  • 2024 op 26 juni kondigt Google aan de infinite scroll weer uit te faseren. Reden: zoekresultaten zijn sneller wanneer je niet automatisch zoekresultaten toont waar de gebruiker wellicht nog niet aan toe is.
  • 2024: de SERP van Google toont nu 32 Ads en Google Shopping Listings, 77 afbeeldingen en 8 organische zoekresultaten.

Vergelijk je 2024 met 2016, dan is het eerste zoekresultaat gedaald met 500 pixels, tot net boven de fold.

Enshitification van Google’s SERP

De opkomst en groei van Google werd ingegeven door het falen van Yahoo!, een prominente concurrent. Yahoo was van een simpele zoekmachine verandert in een portal, waar je door de bomen het bos niet meer zag. Zoekresultaten waren ondergesneeuwd door nieuws en ads. Dat is precies waar Google momenteel zit. De theorie van enshitification is volledig toepasbaar op Google’s SERP:

  • Top product gemaakt voor de gebruikers (1998, lancering Google Search)
  • Top product gemaakt voor bedrijven die zich richten op gebruikers (2000, lancering Google Ads)
  • Matig product puur gemaakt voor de aandeelhouders, wat ten koste gaat van de beleving van gebruikers en bedrijven (2024).

Zoals iemand reageert op onderstaande video: Google begon als bibliotheek. Het is nu een winkelcentrum. 

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *