Featured Snippets in Google: zo werkt het en zo kom je met je site in Google

brand
Featured Snippets in Google: zo werkt het en zo kom je met je site in Google

Featured Snippets in Google: zo werkt het en zo kom je met je site in Google

Wanneer je een vraag intikt op Google komt het steeds vaker voor dat je het antwoord al in Google zelf ziet staan. Positie 0. Informatie van de website die het beste rankt weergeeft Google namelijk in een zogenaamde ‘feature snippet’. Dat verhoogt je websiteverkeer en geeft jouw website extra positieve aandacht. Zo krijg je feature snippets. 

Wat zijn featured snippets?

Een feature snippet is eigenlijk het antwoord op een zoekterm, met informatie die uit de webpagina is gehaald. In het Nederlands noemt Google ze ‘aanbevolen fragmenten’, maar de gemiddelde online marketeer heeft het over featured snippets. Google’s snippets zijn zo ontworpen dat ze de aandacht van de bezoeker trekken en extra informeren. Google is dan ook continu bezig met het zoeken naar de meest geschikte snippet met hun standaard googlebot. Je kunt niet aangeven dat jouw pagina een mogelijk featured snippets bevat, maar je kunt er wel voor zorgen dat Google uit zichzelf voor je pagina kiest.

Als featured snippet in Google in 3 stappen

Featured snippet voorbeeld in Google - geschiedenis van social media door Bloeise

  1. Uniek. Dit doe je ten eerste door content te creëren die uniek is en ervoor zorgt dat je een autoriteit wordt. Google hecht erg veel waarde aan unieke content en relevante informatie.
  2. Structuur. Je content moet vervolgens onder een logische structuur op je site te vinden zijn, want voor je SEO is het heel erg belangrijk dat je een duidelijke interne linkstructuur hebt.
  3. Geef antwoord. Je pagina moet voldoen aan alle verwachtingen. Als de H1 ‘Waarom zijn bananen geel’ luidt, dan wil de bezoeker ook antwoord op die vraag krijgen en moet de pagina niet gaan over de herkomst van bananen en de Panamaziekte. Je antwoord moet zo gedetailleerd en uitgebreid mogelijk zijn. Google’s eerste doel is altijd de gebruiker antwoord geven op haar of zijn vraag. Zorg er dus voor dat je dat antwoord hebt.

Extra factoren die bepalen of jouw pagina een snippet krijgt

Volgens Google kun je geen pagina maken speciaal voor Google snippets. Je kunt ook niet aangeven dat je een snippet wilt. Er is onderzoek geweest naar de factoren die bepalen of een zoekresultaat al dan niet een featured snippet krijgt.

De featured snippets hebben altijd een goede match tussen het zoekwoord en de title. De vraag komt altijd direct terug op de pagina. Daarnaast hebben de pagina’s allemaal een duidelijk antwoord op de vraag. Het is daarnaast wel beknopt, want met onduidelijke bladvulling kan Google niks. Ook hebben alle pagina’s een duidelijke HTML-code waardoor Google precies weet wat er op de pagina staat.

To feature or not to feature: verschilt per niche en onderwerp

Featured snippet in Google voorbeeld door Bloeise - kosten van adverteren in Facebook

Niet elke markt is hierin gelijk. Wanneer je een klein lokaal bedrijf hebt is het slimmer om je te focussen op je plaats op Google maps (regionale marketing), want featured snippets Google zijn nog niet gezien in de zoekmachineresultaten die lokale diensten laten zien. Zoektermen die nu snippets laten zien, gaan onder andere over financiële zaken (zoals de wisselkoers), wiskunde (zoals het berekenen van percentages), tijd (zoals de verschillende tijdzones), benodigdheden, gezondheid en DIY’s. Vooral DIY’s krijgen erg vaak een snippet, net zoals pagina’s over gezondheid. Uit onderzoek van Ahrefs blijkt dat ook wiskundige pagina’s en pagina’s over tijdsverschillen goed scoren. Vanuit Bloeise zien we dat ook in de online marketing begrippen als feature snippet worden opgenomen, vooral bij nieuwe begrippen die een grote impact hebben.

Eigen ervaringen Bloeise met featured snippets

De pagina’s waarmee je juist als featured snippets wil staan, worden niet getoond. De pagina’s waar je dat niet per se voor hoeft, worden wel gekozen. Dat leert dat je eigenlijk altijd moet voorbereiden op featured snippets. Schrijf je content altijd met de vragen van je doelgroep in gedachten. Wat is het? Hoe doe ik dat? Waarom? Neem de zoekvolumes als leidraad, want Google doet dat ook. Als je duidelijke zinnen of vragen ziet in je zoekwoordenlijst, kies die dan voor je headers en beantwoord deze zo helder mogelijk.

De meeste kans op een snippet

Pagina’s die nu (nog) geen snippet krijgen zijn vooral pagina’s met video’s en foto’s, lokale bedrijven en webshops. De meeste kans op een featured snippet heb je wanneer je pagina al in de top 10 staat. Daarom is het belangrijk dat je je focust op je algehele ranking en je SEO goed optimaliseert (lees bijvoorbeeld hier de tips voor on page SEO). Wanneer je niche DIY, gezondheid of financieël is heb je de meeste kans op een snippet. Bereid je altijd voor op een snippet, want die niche kan elk moment veranderen.

Wil je juist geen featured snippet?

Afmelden voor featured snippets kun je per pagina doen door de tag te plaatsen. Hiermee weet Google dat er van deze pagina geen snippets gemaakt moeten worden. 

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *