Optimaliseren voor RankBrain?

brand
Optimaliseren voor RankBrain?

Optimaliseren voor RankBrain?

Gastblog door Romano Groenewoud van SEOgeek

RankBrain is een van de meest nieuwe en interessante algoritmes die Google sinds kort gebruikt om de beste zoekresultaten te krijgen. RankBrain wordt met name gebruikt voor het optimaliseren van zoekresultaten in Google door het omzetten van ingetypte leestekens tot zinnen die de computer, en Google, kunnen begrijpen. Kort gezegd is RankBrain daarom net als het menselijk brein: het ziet, het decodeert en het organiseert, en geeft vervolgens een hopelijk (voldoende) antwoord.De respons van Google is natuurlijk net als in ons brein afhankelijk van in hoeverre de ontvangen informatie juist is gedecodeerd en georganiseerd. Snijdt de zoekopdracht wel hout?

RankBrain is hierbij in zijn beste werken: het is in staat om onbekende woorden en zinnen om te zetten in betekenisvolle zinnen die Google kan begrijpen. Maar er is een klein verschil met het menselijk brein: RankBrain is niet de hoofdprocessor van informatie. RankBrain dient als ‘hulp’, en komt eigenlijk alleen te pas wanneer Google’s zoekresultaten niet optimaal zijn, of in feite niet goed zijn ‘gedecodeerd’. Wanneer Google iets niet begrijpt, komt RankBrain te hulp. Het gaat dan als kunstmatige intelligentie algoritme te werk en organiseert de zoekopdrachten op een andere manier. Uiteindelijk, maar dat is wetenschap voor later, wil RankBrain zich ontwikkelen tot het kunnen herkennen van zinnen die in feite hetzelfde zeggen:

“Wat zijn de leukste films op Netflix?”
“Wat zijn de topfilms van Netflix?”
“Welke films kan ik het beste kijken op Netflix?”

In feite vragen deze vragen: wat kan ik het beste kijken op Netflix? Allemaal dezelfde vraag. Tot nu toe herkent Google dit niet, en krijg je op elke vraag andere resultaten, maar RankBrain zal gebruikt gaan worden voor het inzien dat deze vragen hetzelfde betekenen, zodat ze hetzelfde kunnen opleveren.

Maar voor nu levert RankBrain Google op verschillende manieren betere zoekresultaten op, en is sinds kort Google’s derde meest belangrijke rankingfactor. Niet zo gek komt daarom de vraag op:

Hóe nou te optimaliseren voor RankBrain?

15 procent
Volgens het Bloomberg rapport uit 2015 en Google woordvoerders staat RankBrain elke dag garant voor 15 procent van Google’s nooit eerder gedane zoekopdrachten. RankBrain is daarnaast een grotendeels onafhankelijk algoritme (Deep Learning) dat zichzelf verder ontwikkelt, zonder menselijke inbreng. Een voorbeeld hiervan ook is bijvoorbeeld dit door Google gecreëerde Deep Learning algoritme dat zich gaandeweg het spel zich ontwikkelt tot superspeler:

Taalbegrip
Er is maar één ding dat je kunt doen voor het optimaliseren voor Google: zinvolle en begrijpbare teksten schrijven. Maar voor het optimaliseren voor RankBrain ligt het iets ingewikkelder. RankBrain is, van wat we tot nu toe weten, hoofdzakelijk speler in het organiseren van zinnen en is dus gericht op het beter leren te begrijpen van taal. Het antwoord op de vraag is dus in het kort, en duidelijk:

Er is geen enkele manier om te optimaliseren voor RankBrain.

Gissen over signalen
Er heerst, naast enkele feitelijke uitspraken van prominente bronnen aangaande RankBrain en Google, onduidelijkheid en onbekendheid over de precieze signalen en vectors die RankBrain gebruikt om complex taalgebruik te begrijpen. Vectors zijn de mathematische entiteiten die de grote zinvolle teksten zijn, en vormen eigenlijk de basis van RankBrain. Hoe duidelijker de vectors: hoe beter Google begrijpt wat er wordt gezocht, en dus hoe beter de zoekresultaten zullen zijn. Een woordvoerder van Google wilt na onderzoek zelf geen directe link leggen aan Word2Vec, een prominent model voor vectors, maar het is onder techneuten een wijdverbreid vermoeden dat Word2Vec het basismodel van RankBrain is. De woordvoerder van Google wil wél aangeven dat het ‘gerelateerd is aan Word2Vec’, en dat het daarmee een laag van RankBrain kan zijn.

Rand Fishkin
De onduidelijkheid over welke signalen RankBrain gebruikt, wordt door Rand Fishkin (co-founder van Moz.com, zie hier) enigszins tegengesproken. Hij stelt dat RankBrain zich bezig houdt met de belangrijkste signalen die Google gebruikt, met name:

  • Frisheid van de inhoud (is het een herhaling van nieuws van vorig jaar, of is de inhoud echt ‘nieuw nieuw’ en, doet het fris aan?)
  • Participatie (Engagement, een belangrijk signaal voor Google)
  • Diepte van de inhoud (snijd het hout, is het geen onzin?)

En in mindere mate:

  • Keywords en Keyword Matching (sleutelwoorden binnen de tekst)
  • Domein Kwaliteit (Google wilt niet overladen worden door lage kwaliteit domeinen)

rand-fisher-on-rankbrain-change-on-signals

Dit zijn zo’n beetje de belangrijkste signalen voor Google, en RankBrain mengt zicht hierin door Google te helpen wat de belangrijkste signalen zijn en hoe deze signalen in feite ‘te wegen’. RankBrain selecteert en stelt prioriteit aan bepaalde signalen, maar toch, omdat RankBrain volgens Rand Fishkin weinig waarde hecht aan bijvoorbeeld sleutelwoorden en andere signalen, is het optimaliseren voor RankBrain volgens hem dus ook niet zomaar mogelijk. Daarnaast, RankBrain is een van de honderden ‘signalen’ die Google gebruikt om een algoritme op te maken, en hoewel we weten dat RankBrain veel gebruikt wordt, is niet precies duidelijk hoe groot de invloed van de andere signalen is.
               
Toch kunnen we uit Rand Fishkin’s woorden enigszins concluderen dat wanneer je kijkt naar de belangrijkste signalen van Google, deelse optimalisatie voor RankBrain mogelijk is. But then again, is dat niet gewoon optimaliseren voor Google?

SEO Will do the trick

Het zal niet veel mensen blij maken, maar: de onduidelijkheid over signalen en de modellen voor vectors die RankBrain gebruikt, maken optimaliseren onmogelijk. Het is onmogelijk om uit te zoeken welke woorden de beste vectors gebruiken zodat je wat hoger in de zoekresultaten eindigt.. En dus is het optimaliseren voor RankBrain lastig. Sommige mensen stellen dat dit de #doodvanSEO is, maar wees gerust: Google zegt dat de SEO magie niet op is en dat goed en duidelijk schrijfwerk nog steeds het beste uithaalt. Dat is dan ook gelijk de belangrijkste boodschap: lever goed schrijfwerk en verwacht niet dat RankBrain alles vertaalt naar betekenisvolle zinnen, inhoud, diepte en participatie zijn het allerbelangrijkst.

Gastblog

Gastblogs zijn geschreven door gastauteurs: studenten, specialisten en betrokken marketingmedewerkers met een vlotte pen. Gastbijdragen zijn van harte welkom op Bloeise, omdat ze vaak een frisse blik werpen op bestaande onderwerpen waar we soms gewoon al teveel over hebben geschreven.
Alle artikelen van Gastblog

Reacties

2 Reacties
  • […] te “foppen” door middel van dubieuze zoekmachine optimalisatie tactieken. Kijk alleen al naar de recente RankBrain update, waarmee Google een algoritme introduceerde dat op een intelligente manier verbanden legt tussen […]

  • Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *