Hoger in Google met super content: zo doe je dat snel en effectief

Tijd is kostbaar. Zoek je informatie, dan wil je de beste informatie die jou direct verder helpt. Veel bedrijven realiseren zich dat nog niet. Hun pagina’s, blogs en berichten gaan over zichzelf, niet over de klant. Die willen geen wij-van-wc-eend verhaal. Google snapt dit heel goed: content die bezoekers helpt, scoort gewoon hoger in Google. Maar hoe maak je deze super content? In dit artikel krijg je alle praktische handvatten en tips voor in de praktijk.
Waar hebben we het over? Super content valt onder content marketing: het strategisch inzetten van hele waardevolle content om je bedrijf in de markt te zetten, met name via Google. Long copy. Rand Fishkin van MOZ noemt dit 10x content en Brian Dean noemt het Skyscraper content. Het gaat over content die super is, 10x beter dan de rest en als een skyscraper boven iedereen uit torent. Het geeft het beste antwoord op een relevante vraag.
Voorbeeld:
Dit zijn vragen van mensen die serieus bezig zijn met Instagram. Google ziet dat mijn artikel over Instagram marketing op al deze vragen antwoord geeft. Het bestaat uit 2300 woorden, geeft de geschiedenis, recente cijfers, motivatie voor bedrijven, uitleg, checklist invullen, 9 tips voor interactie, uitleg over verkopen op Instagram en een korte video-uitleg over influencer marketing. Kijk zelf maar in Google hoe hoog je het artikel vindt.
Super content klinkt vooral als iets wat schrijvers (hoi!) bedenken om werk te creëren. Dat klopt, maar het levert bedrijven ook concrete bedrijfsresultaten op:
Laat je je content links liggen, dan verlies je Google als inkomstenbron, verlies je de aandacht van je doelgroep en voldoe je niet meer aan de verwachtingen. Dat betekent dat je andere middelen moet inzetten (met name social media zoals Facebook en Instagram, maar ook bijvoorbeeld events en e-mailmarketing) om je doelgroep te bereiken, een veel betere product of lagere prijs bieden en andere manieren vinden om aan verwachtingen te voldoen.
Je weet wat super content is en waarom het interessant is voor jouw bedrijf want Google. Zucht. Oké, en nu zeker flink aan de slag? Ja. Maar content creatie doe je natuurlijk op een effectieve manier. Werp een blik op de markt voordat je begint met schrijven:
Dit kost niet meer dan een goed uur. Als je dat al teveel tijd vindt, dan is marketing wellicht niet je dagtaak. Voordat je echt aan de slag gaat, moet je eerst nadenken zodat je vervolgens effectief te werk gaat. Bij te weinig zoekvolume, geen heldere marketingdoelstelling of te veel concurrentie, kun je direct conclusies trekken en tijdig schakelen.
Schrijven is niet voor iedereen weggelegd. Met een aantal handige tips kun je echter al grote stappen maken. Het sleutelwoord is herhaling. Leren door te doen. Een lijstje helpt je ermee dat je de juiste dingen doet:
Bekijk de 8 min uitleg van Rand Fishkin over 10x content en Google.
Ondertiteling is beschikbaar met het vierde knopje van rechts.
Je hebt super content gemaakt. Bravo! En nu? Nou, het moet voor je gaan werken. Dat is waar de tekstschrijver het stokje overdracht aan de online marketeer. Of, dit is waar de contentmarketeer een andere pet op doet. Check deze punten om jouw super content te laten scoren voor jouw bedrijf:
Verder lezen over toepassen? In dit artikel geef ik een stap voor stap uitleg hoe je met super content nieuwsbriefinschrijvingen realiseert.
Natuurlijk moet ook deze pagina verwijzen naar een conversie: anders geef ik al die praktische inzichten (uit de praktijk) helemaal gratis en voor niets weg! Als lezer die zover is gekomen, wil jij natuurlijk serieus aan de slag met dit onderwerp. Het is nieuw voor je. Na alle tips en uitleg is nu je uitdaging: hoe nu verder? Hoe doe ik dit efficiënt en succesvol? Daarvoor bied ik je een contentmarkting sessie. Een telefonische 1-op-1 waarin we jouw doelstellingen, doelgroep en aanpak bespreken. Je krijgt persoonlijk advies en praktische tips zodat je direct aan de slag kunt met jouw supercontent om hoger in Google te komen, je klanten te helpen en nieuwe leads te scoren.
Thomas Lapperre
Hoger komen in Google: elk bedrijf vandaag de dag weet daar de waarde van. Meer…
Een vraag die ik geregeld krijg: hoe geef je iemand toegang tot Google Analytics? En…
Matt Cutts werkt als hoofd van het Google webspam team. Hij beantwoord regelmatig vragen van…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: