Wat kost een tekstschrijver nou eigenlijk?

brand
Wat kost een tekstschrijver

Wat kost een tekstschrijver nou eigenlijk?

Iedereen met een toetsenbord kan zinnen formuleren, een titel bedenken en online informatie opzoeken. Het beroep schrijver is dan ook alles behalve beschermd; iedereen mag zich tekstschrijver, kopijschrijver of copywriter noemen. Met een beetje googelen vind je partijen die voor een prikkie een tekst produceren, of je kunt de stagiaire aan het schrijfwerk zetten. Toch schakelt een beetje manager liever een goede freelance tekstschrijver in. Waarom? En wat moet dat allemaal kosten dan?

Bij de afname van een dienst zijn er drie factoren waar je er doorgaans maar twee van kunt kiezen: kwaliteit, snelheid van leveren en prijs. Wil je snel goede kwaliteit, dan betaal je daar ook naar. Heb je alle tijd en maakt kwaliteit niet zo uit? Dan betaal je in de regel een stuk minder. In de praktijk hanteren tekstschrijvers twee manieren van prijs berekenen:

  • Uurtje-factuurtje. De kosten zijn dan uurloon maal het geregistreerde aantal uren. Zaken als eventuele reistijd, projectmanagement en overleg worden expliciet wel of niet benoemd als werktijd. Uurlonen variëren van € 25 tot € 150 exclusief btw. Een startende ondernemer zonder klanten zal eerder aan de onderkant zitten, een ervaren ondernemer met meer dan genoeg werk zal de prijs hoger zetten.
  • Vaste prijs. Een vaste prijs per woord of project. De tekstschrijver heeft alle kosten en tijd dan teruggebracht tot een gemakkelijk getal waar opdrachtgevers gemakkelijk mee kunnen rekenen. Prijzen variëren van 2 eurocent per woord tot grote bedragen per project. Aandachtspunten zijn hoe er wordt omgegaan met meerwerk ontstaan door extra klantwensen.

Leuk zo’n opsomming, maar wat wordt er nu in de praktijk gerekend?

Tekstnet Tarievenmonitor

Tarieven tekstschrijvers Tekstnet

Tekstnet is de beroepsvereniging voor tekstprofessionals. Onder hun leden doen ze jaarlijks onderzoek naar de tarieven die professionele tekstschrijvers hanteren. Dit zijn de drie meest opvallende bevindingen van Tekstnet:

  • De meest gebruikte tarieven zijn € 80 en € 85 per uur;
  • 63% geeft soms korting, 10% is de meest gehanteerde korting dan;
  • 85% hanteert meerdere uurtarieven.

Zie voor meer actuele cijfers Tekstnet’s Tarievenmonitor.

De onderkant van de markt

Zoek je op ‘kosten tekstschrijver’ dan ben je wellicht ook benieuwd naar hoe goedkoop het nou echt kan. Hier een aantal ingangen met de bijbehorende prijzen én verwachtingen:

  • Sitedeals.nl. De grootste handelswebsite voor website eigenaren, waar je freelancers vindt in alles rondom het internet en diverse prijsklassen. Op het gedeelte Freelance / Werk vind je advertenties van professionele tekstschrijvers die zich aanbieden voor 2,3 cent per woord. Dat blog van 500 woorden kost dus maar € 11,50. Soms vind je hier zelfs aanbiedingen voor € 0,01 per woord. De meest gebruikte toepassing voor deze teksten is opvulling van sites die verder worden ingezet voor SEO. Wil je iets betere teksten – zonder taalfouten bijvoorbeeld – dan zul je een aantal tekstschrijvers moeten proberen. Typisch is de levertijd een aantal weken. Wil je sneller je SEO-teksten, dan kun je ook reeds geschreven contentpakketten vinden op Sitedeals. Voorbeeld? De teksten op deze site kostten 1,7 eurocent per woord.
  • Fiverr. Dit gig-platform belooft allerlei diensten voor slechts een ‘fiverr’ – vijf dollar – dus ook Nederlandse tekstschrijvers vind je hier terug. De prijs mag ook meer zijn dan die five dollar (plus Fiverr service fee a $2.28). Let altijd goed op hoeveel woorden je precies krijgt en hoe vaak er geredigeerd wordt. Hier vind je namelijk ook de echte boefjes die voor een Nederlandse tekst over Bali gewoon een Engelse tekst door de vertaalmachine gooien bijvoorbeeld. Heb je een Franse of Engelse tekst om na te laten kijken, dan vind je hier native speakers voor de scherpste prijs. Ook hier geldt: probeer een aantal freelancers uit voordat je de goede hebt gevonden.
  • Textbroker.nl. Wederom een gig-platform waar je opdrachten post en freelancers hierop reageren, internationaal georiënteerd dus ook voor Engelse, Duitse of Franse teksten. Het plaatsen van een opdracht resulteert lang niet altijd in een gewillige tekstschrijver. Ook hier zul je een aantal freelancers moeten proberen om te kijken wie er past bij jouw markt en boodschap. Heb je eenmaal een goede match, dan werkt Textbroker vrij prettig. Let wel: deze teksten mag je niet op eigen naam publiceren zoals bij een ghostwriter, maar uitsluitend onder redactie of bedrijfsnaam. Handig is dat Textbroker alle teksten controleert op plagiaat: deze teksten zijn dus altijd uniek. Voorbeeld: deze tekst kostte 5,7 eurocent per woord.

Wanneer kun je wel kiezen voor die goedkope teksten?

Wanneer goedkope teksten

SEO-teksten zijn vaak per definitie goedkoop. De gedachte is dat Google toch het verschil niet ziet tussen de tekst van een kwalitatieve tekstschrijver en een matige tekstschrijver. Google focust echter op een optimale ervaring voor de gebruiker. Content quality is daar een belangrijk onderdeel van, zoals veelvuldig terugkomt in de Google Webmaster guidelines. Het Google-algoritme leert steeds beter wat gebruikers wel en niet waarderen, waardoor matige content die een matige ervaring biedt geleidelijk aan zorgt voor steeds minder resultaat. Maar moet je dan altijd voor die ‘dure’ tekstschrijvers gaan? Wanneer kun je wel zo’n freelancer op Sitedeals, Fiverr of Textbroker proberen?

Bloeise schakelt als contentcreatiebureau zelf ook deze freelancers in. Zo zijn de meeste redactieteksten op Bloeise door dezelfde ghostwriter geschreven, die wordt ingeschakeld via Textbroker. Dat is iemand die begrijpt hoe we kennis willen overbrengen, zelf onderzoek kan doen waar nodig en die ook meedenkt met wat wel en niet werkt. De reden is simpel: dit is goedkoper dan de uren die voor klanten ingezet kunnen worden spenderen aan eigen teksten. Het duurde wel even voordat we deze passende ghostwriter vonden, en bij iedere opdracht klein of groot blijft een uitgebreide briefing nodig.

Acht aandachtspunten bij het inschakelen van een tekstschrijver

Er zijn tal van redenen om weg te blijven bij die onderkant: de tijd die het kost om een goede match te vinden, kwaliteit die toch niet goed genoeg is waar je het voor wilt gebruiken, geen unieke teksten et cetera. Je kiest voor het middensegment en daarboven voor gemak en professionaliteit. Er zijn een aantal zaken die je goed moet afstemmen wanneer je een tekstschrijver inschakelt:

  1. Eenmalig of doorlopend. Vanuit de wens voor een lagere prijs komt vaak de belofte dat ‘er veel meer werk zal volgen’. Iedere ondernemer heeft wel eens met dit bijltje gehakt. Maak daar heldere if this, then that afspraken over, zodat je beiden met een goed gevoel de samenwerking aangaat.
  2. Hoe komt de prijs tot stand. Je kunt je als tekstschrijver wel verschuilen achter je algemene voorwaarden en steevast 10% projectmanagement bovenop iedere opdracht zetten, maar zonder expliciete toelichting werk je zo niet aan een langdurige relatie.
  3. Wat wordt er allemaal gedaan? Zeker bij onervaren opdrachtgevers kan er een verkeerd beeld aanwezig zijn over wat een tekstschrijver precies doet. Zaken als reizen, een interview voorbereiden, het interview netjes uitschrijven, online onderzoek, het doorlezen van 200 pagina’s aan PDF’s, mailtjes tussendoor, afstemmen met een redactie, feedback verwerken en tekst in de opmaak nakijken, zijn allemaal zaken die ergens waarde toevoegen aan het totale product. Het zijn uren die aan de opdracht gespendeerd worden, dus links- of rechtsom mee worden genomen in de eindprijs.
  4. Inschatten of afspreken. Een interview dat uitloopt omdat de contactpersoon een Zoom-meeting had die uitliep. Een manager intern die toch vindt dat die whitepaper anders moet. Of die customer case extra meenemen nu je toch bezig bent. Of je nu de uren hard afspreekt of inschat, deze zijn gebaseerd op aannames. En de praktijk kan soms weerbarstiger zijn. Benoem expliciet hoe die prijs of urenschatting tot stand is gekomen.
  5. Auteursrechten. Het recht om een aangeleverde tekst te gebruiken kan op allerlei manieren zijn beperkt. Denk aan uitsluitend gebruik offline of online en uitsluitend voor dat handelsmerk. Wil je als onlinemarketingbureau die ene tekst voor een klant slim gaan hergebruiken voor een nieuwe site, dan zul je moeten weten hoe het zit met de auteursrechten. Anders kun je opeens een extra factuur krijgen, zeker als de relatie met die tekstschrijver toch al niet zo nauw was.
  6. Gebruik. Waar wordt de tekst exact voor gebruikt? Online? Dan is SEO-schrijven een belangrijk punt om af te stemmen. Wie doet het zoekwoordenonderzoek en hoe ver wil je gaan met het verwerken van de zoekwoorden?
  7. Levertijd. Snel reageren en opleveren is iets wat meestal iedere opdrachtgever wil. Voor tekstschrijvers is dit de manier om zich extra te onderscheiden en vaste klanten aan zich te binden. Die ene goede klant krijgt het wel snel. Daar zit waarde in, dus dat is ook iets wat meespeelt in het bepalen van een prijs.
  8. Grootte van het project. Weinig bedrijven hebben een interne tekstschrijver. De meeste tekstschrijvers zijn eenpitters of kleine bureaus. Die zitten niet altijd te wachten op een heel groot traject tegen een lage prijs waarmee ze zich weken of zelfs maanden vastleggen op slechts één klant, terwijl bestaande klanten die wel goed betalen moeten wachten.

De waarde van goede teksten

Wat leveren goede teksten juist op

Ieder bedrijf heeft teksten nodig, en dus ook iemand die deze schrijft. Met de digitale boom vanwege corona neemt ook de vraag naar teksten scherp toe. Bedrijven die nog weinig online deden moeten hier nu opeens een verhaal hebben. De neiging kan dan zijn om te kiezen voor teksten die wat goedkoper zijn, omdat er al zoveel andere kosten bijkomen. Maar dan zie je teksten vooral als kostenpost, en niet als essentieel onderscheidend middel. En dan geldt: if you pay peanuts, you get monkeys. Zeker B2B-bedrijven die zich serieus presenteren, hebben ook serieus goede teksten nodig. Content is king. Met de volgende pluspunten ga je anders kijken naar de waarde van goede teksten:

  • Vindbaarheid op Google. Goed geschreven teksten hebben koppen die communiceren, benoemen vraagstukken en maken complexe onderwerpen duidelijk. Precies zoals Google het graag ziet. Voeg daar SEO-schrijven aan toe en je teksten zorgen dag in dag uit voor meer verkeer, leads en omzet.
  • Jouw verhaal aanscherpen. Ieder bedrijf heeft een verhaal. Maar is het ook een goed verhaal dat landt bij de doelgroep? Daar zorgt de tekstschrijver voor.
  • Zet je aan het denken. De tekstschrijver die je inschakelt om jouw verhaal lekker neer te zetten, zal je allerlei vragen stellen en voorstellen doen. Daardoor ga je nadenken over wie je bent voor je klanten en wat je doet om waarde te creëren. Deze frisse blik krijg je er gratis bij.
  • Tijdsbesparing. Een tekstschrijver is een professional die dagelijks teksten produceert. Dat gebeurt veel sneller als dat je als organisatie hier zelf aan werkt.
  • Kostenbesparing. Teksten die efficiënt jouw bedrijf verkopen zorgen voor minder vraag naar adverteren. Enerzijds omdat je meer organisch verkeer via Google krijgt, en anderzijds omdat je het verkeer wat je via advertenties en Google krijgt een beter converterend verhaal voorschotelt.

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *