MozRank: wat is een goede score en hoe verhoog ik deze?
Om je website goed gevonden te laten worden in Google, doe je aan Search Engine Optimazation (SEO). SEO is een combinatie van techniek, kwalitatief goede content en een sterk linkprofiel. Iedere link naar je website telt als een stem. Des te meer stemmen je voor een website verzameld hebt, des te hoger staat je website in de zoekresultaten. Maar de link van een Nu.nl is veel waardevoller dan die van je lokale hockeyclub. Tenzij je een lokale sportwinkel bent. In dit artikel bekijken we de MozRank, waarmee de waarde van je linkprofiel wordt geduidt.
Het voorbeeld van de hockeyclub gaat over het ‘kennisdomein’. De link moet van een soortgelijke domein komen: in onderwerp, regio, doelgroep of oplossing. Maar dat is niet het enige verschil tussen links. Een link op een online bedrijvengids is bijvoorbeeld minder waardevol, dan een link van een leverancier. Dat komt omdat die online bedrijvengids tig links heeft staan, en die leverancier slechts een handjevol. Het originele cijfer dat Google gaf, de PageRank, wordt al jaren niet meer toegepast. Moz sprong met zijn MozRank in dat gat. Wat geeft MozRank aan?
Wat is MozRank?
MozRank vertegenwoordigt de populariteit van een websitepagina. De MozRank van een pagina is gebasseerd op de pagina’s die naar die pagina verwijzen én de MozRank van die pagina’s. Hoe hoger de MozRank van de doorlinkende pagina’s, hoe hoger de MozRank van de pagina zelf.
MozRank geeft een score van 0 tot 10 op logaritmische schaal. Dat betekent dat je veel gemakkelijker je MozRank verbetert van 2 naar 3, dan van 7 naar 8 bijvoorbeeld. De MozRank zelf bestaat uit: Domain Authority voor het domein (dus je website standaard url zoals bloeise.nl), en Page Authority voor de specifieke pagina (dus bijvoorbeeld bloeise.nl/events)
MozRank geeft je alleen duiding
Voordat je verder leest over het verbeteren van de MozRank: het geeft alleen een beeld. Per definitie zal dat beeld niet het volledige beeld geven. Open Site Explorer van Moz toont lang niet alle links die naar jouw site verwijzen. Daarvoor zou Moz net als Google het gehele internet moeten crawlen, en daar is hun business model niet naar. Ook met een lage MozRank kan jouw site bijvoorbeeld op en top draaien. Maar wat de MozRank wel doet, is een startpunt geven als je merkt dat je site het niet goed doet in Google. Het is een metertje waarop je ziet: dit zou de verklaring kunnen zijn. We moeten meer inkomende links krijgen van populaire websites.
De technische kant achter MozRank: De MozRank (mR) wordt berekent door de “stemmen” (links) op iedere pagina te bekijken. Vervolgens wordt hiermee een iteratieve (terugkerende) algoritme gedraaid dat de MozRank score bepaalt (als Domain authority of Page Authority).
Hoe vind je de MozRank?
Twee manieren om de MozRank snel te vinden:
- Ga naar Moz Open Site Explorer. Geef hier je domein of pagina in. Let op: het gebruik is beperkt. Je wordt al snel gevraagd een gratis account aan te maken.
- Gebruik de Moz Toolbar voor Chrome of Firefox. Dit is een plugin voor je browser die je aan en uit kunt zetten. Het geeft allerlei informatie over de pagina die je bekijkt, en de links die erop staan. In Google geeft het de MozRank standaard. Let op: soms blokkeert de Moz Toolbar bepaalde functies op een pagina, met name pulldown menu’s in WordPress. Zet de Toolbar uit wanneer je deze niet gebruikt.
Zo verbeter je de MozRank van je website
Er zijn verschillende manieren om de MozRank van je website te verbeteren. Het laten toevoegen van linkjes op een website met een hoge MozRank is hier een van: linkbuilding. Maar websites zullen weigeren om zonder tegenprestatie een link naar je website toe te voegen. Iedere website-eigenaar kent ze namelijk wel: complimentmailtjes met linkverzoeken. Daarbij is het belangrijk dat de website waarop je link geplaatst wordt, relevant is voor je eigen website. Niet relevante linkjes krijgen doorgaans een mindere waardering, waardoor het je minder oplevert. Onderstaand geven we drie tips om je MozRank te vergroten.
- Schrijf een gastblog voor een website: Een van de mogelijkheden die je hebt is het schrijven van een gastblog voor websites. Op deze manier bied je een andere website gratis content aan. In de gastblog kun je een link naar je website verwerken onder een zelfgekozen zoekwoord. Houd er rekening mee dat sommige websites bepaalde eisen aan gastblogs stellen. Denk aan de zoekwoorddichtheid, de lengte en de schrijfstijl van het artikel. En bovenal: maak het waardevol. SEO-artikeltjes wordt niemand blij van.
- Schrijf een testimonial voor een partij: Als alternatief voor het schrijven van een gastblog, zou je een testiomonial kunnen schrijven. In een testimonial beschrijf je wat je ervaringen met een bepaalde partij zijn. Voor deze partij is het interessant om positieve ervaringen op hun website te kunnen plaatsen. En natuurlijk krijg je een link terug.
- Verspreid een persbericht: Nieuwsmaken is een vak. Besteedt het bedenken en schrijven van je persbericht daarom uit, anders krijg je al snel een Wij-van-wc-eend-verhaal. Onderzoeken, vondsten, aankondigingen, scherpe analyses en trends zijn interessant om te plaatsen op je website. Een persbericht op jouw vakgebied met een link naar jouw website zorgt voor waardevolle links.
- Kwalitatieve links inkopen: Let heel goed op bij het inkopen van links: verifieer of de DA en PA van de ingekochte links hoger zijn dan die van jouw eigen website. Lees verder over de gevaren en kansen van linkbuilding uitbesteden.
Reacties