Social Media Onderzoek 2019: doei Facebook en hoi Instagram (ook Facebook)
Steeds meer Nederlanders haken af van Facebook. In 2017 jongeren stopten al veel jongeren, maar nu kampt het platform met een forse daling van het aantal gebruikers in het algemeen. Instagram groeit daarentegen gestaag verder. Wat betekent deze omslag voor jouw social media marketing?
Facebook verliest
Facebook heeft in het afgelopen jaar ruim een half miljoen Nederlandse gebruikers verloren. Zo’n 640.000 gebruikers haakten af van het sociale mediaplatform. Dat terwijl Instagram juist sterk groeit. Dat is tegelijkertijd een meevaller voor Facebook, want ook Instagram behoort tot het portfolio van Facebook.
Voor Facebook was het een zwaar jaar. Dat komt onder meer door de schandalen met datalekken. Het lek met Cambridge Analytica staat nog vers in ons geheugen. Daarnaast kampt het platform veel met nepnieuws. Ook de campagne van Arjen Lubach heeft bijgedragen aan het verlies. Hij riep in zijn televisieprogramma op om Facebook te verwijderen. Dat deden ruim 240.000 mensen.
Er is ook een grote groep gebruikers dat nog wel een account heeft, maar simpelweg niet meer inlogt. Vooral 15- tot 19-jarigen hebben nog wel een account, maar doen er niets meer mee. Zij zijn verhuisd naar andere platformen. De doelgroep 20 tot 39 jaar brengt ook steeds minder tijd op Facebook door.
Instagram groeit sterk
Terwijl Facebook steeds meer gebruikers verliest, wordt Instagram steeds populairder. In het afgelopen jaar groeide het platform van 4,1 naar 4,8 miljoen gebruikers. Dat is een stijging van 20 procent. Instagram klimt nu aardig op de ranglijst van de meest gebruikte social media. Het is nu het 4e meest gebruikte sociale platform in ons land.
Dagelijks maken maar liefst 2,7 miljoen Nederlanders gebruik van de app. Dat is maar liefst 26 procent meer dan in 2017. Toen gebruikten nog 2,1 miljoen Nederlanders de app dagelijks.
Wat Instagram marketing voor jouw bedrijf kan doen
Instagram marketing is de moeite waard. Het kan aardig wat aandacht genereren voor jouw bedrijf of product, als je het goed aanpakt. Dat komt doordat Instagram zo’n goed platform is voor storytelling. Als je een goed verhaal hebt te vertellen, zijn volgers sneller gevolgd te kopen. Daarnaast kun je het verhaal meteen visueel ondersteunen met een foto of video.
Het platform leent zich voor het delen van gebruikers. Bij koopgedrag wordt altijd gekeken naar de emotionele reactie. Als een klant zich betrokken voelt bij jouw post, zal hij of zij jouw product of bedrijf eens bekijken.
Groot bereik
Op Instagram heb je een groot bereik. Met meer dan 700 miljoen maandelijkse users wereldwijd, heeft het platform een groot publiek te bieden. Gebruik de juiste hashtags, zodat je gevonden wordt. Stel je voor dat je organische beautyproducten verkoopt. Dan gebruik je de hashtag #organicbeautyweek, waar al 1856 posts op staan. Kennelijk is het een populaire hashtag in wording. Houd er wel rekening mee dat een overdaad aan hashtags een negatieve invloed op je bereik kan hebben.
Praten met je publiek
Je komt op Instagram direct in contact met je potentiële klanten. Blijf met ze in contact en vraag eens wat ze nog missen in hun leven. Welk product zou hun leven makkelijker maken? Wat vinden ze van jouw bestaande producten? Je krijgt waarschijnlijk enorm veel feedback. Je doet er goed aan om deze inzichten mee te nemen in de verdere productontwikkeling. Het negeren van feedback zou zonde zijn: de potentiële klant koopt graag als hij of zij ziet dat er iets met de opmerkingen gedaan wordt.
De top 5 social media van 2019
De top 5 social media in Nederland ziet er in 2019 zo uit:
5. LinkedIn (4,6 miljoen gebruikers)
4. Instagram (4,9 miljoen gebruikers)
3. YouTube (8,7 miljoen gebruikers)
2. Facebook (10,1 miljoen gebruikers)
1. WhatsApp (11,9 miljoen gebruikers)
Reacties