7 effectieve YouTube marketing tips

brand
YouTube_Marketing_Tips

7 effectieve YouTube marketing tips

Of je nu een merk bent, een vlogger of social celebrity, het geheim van succes op YouTube draait maar om één ding: views. Naar mate je views omhoog gaan zal je meer en meer (nieuwe) kijkers gaan aantrekken.


Hoe vaker je video’s bekeken worden des te beter dit is. Dit komt omdat video’s welke veel views hebben makkelijker hoog in de zoekresultaten van YouTube zullen komen. Een ander belangrijk aspect hierbij is dat video’s met veel views vaker bij de gerelateerde video’s (naast de video welke je bekijkt) vertoond zullen worden.

Al deze effecten zullen elkaar steeds verder versterken. Omdat een video vertoond wordt bij de gerelateerde video’s krijgt deze meer views waardoor deze weer hoger in de zoekresultaten komt.

In dit artikel zullen we je een aantal YouTube Marketing tips geven waarmee je je YouTube views kan verhogen. Zodat je video’s die aanzuigwerking van meer views en meer kijkers krijgen.

Tip 1: Doe een zoekwoorden onderzoek

Google Keywords to the Wise

Voor bedrijven welke actief zijn op YouTube is het belangrijk dat wordt gestart met een zoekwoorden onderzoek voordat video content wordt gecreëerd. Hierin zijn dan ook grote parallellen met een regulier SEO traject. Ook bij een regulier SEO traject zal je beginnen met een zoekwoorden onderzoek en niet ‘in het wilde weg’ content gaan schrijven.

Het is zaak dat je weet wat je doelgroep bezig houdt. Welke zoektermen gebruiken zij? Wat houdt hen bezig? Welke behoeftes, gedachten en angsten hebben zij? Hebben deze zoektermen een commerciële intentie en hoe groot is de concurrentie op deze zoektermen?

Voor een zoekwoorden onderzoek voor Google wordt veel gebruik gemaakt van de Google AdWords Zoekwoordenplanner. Voor YouTube heeft Google een vergelijkbare tool welke je kunt inzetten voor je zoekwoorden onderzoek. Dat is de tool waarmee je kunt adverteren op YouTube, deze vindt je hier.

Tip 2: Verken de competitie

Voordat je aan de slag gaat met het creëren van je video content is het goed om eerst te observeren wat de concurrentie in je niche doet. Met welk type content behalen zij veel views? Welke content wordt veel gedeeld via Social Media?

Om te achterhalen welke content veel gedeeld wordt op Social Media kan je gebruik maken van buzzsumo.com. Geef de URL van een video op en je krijgt direct te zien hoe vaak deze gedeeld is.

Heb je kwaliteitscontent gevonden welke maar weinig views heeft? Dan is dit waarschijnlijk niet het type content waarop je doelgroep zit te wachten en kan je jezelf de moeite besparen om gelijkwaardige content te creëren.

Tip 3: Bepaal waar je waarde kan leveren

Will It Blend example of infotainment YouTube Marketing

Will it Blend? mixt productinformatie over hun mixers met entertainment door allerlei voorwerpen, van golfballen tot een iPhone 7, in de blender te gooien.

Om succesvol YouTube te kunnen inzetten is het belangrijk dat je leiderschap hebt in de gebieden waar je je op richt. Hoe groter het gebied waar je je op wilt richten hoe moeilijker het zal zijn om leiderschap in dit gebied te verkrijgen.

Bekijk daarom op welke je gebieden je denkt waarde of entertainment te kunnen leveren. Verkoop je televisies dan kan een gebied educatie zijn. Video’s waarin uitgelegd wordt hoe televisies werken bijvoorbeeld. Een ander gebied kunnen reviews zijn, waarin de beste televisies worden beoordeeld. Op het gebied van entertainment kan je bijvoorbeeld laten zien hoe je een kan waterskiën op een flat screen televisie.

Tip 4: Zorg voor loyale kijkers

YouTube tips - loyale kijkers en audience

Tijd is schaars. Om loyale kijkers te werven moet je dus echt je best doen.

Wat je wilt is een zo groot mogelijke groep mensen welke zich abonneren op je YouTube kanaal. Zij zullen een melding krijgen als er nieuwe content is gepubliceerd en deze groep kijkers zorgen voor de eerste views van nieuw materiaal waardoor deze beter gevonden gaat worden in de zoekresultaten.

Hiervoor kan je de kijkers van je video aan het einde van je video oproepen om zich te abonneren op je kanaal. Maar dat zal niet genoeg zijn. Je zal ook consistent moeten zijn met het videomateriaal welke je maakt. Als de kwaliteit van je materiaal minder wordt dan zullen trouwe kijkers bij je weglopen. Dit is ook een risico welke je loopt als je het format van je video’s veranderd. Indien je bijvoorbeeld volgens een vast format reviews maakt dan heb je kans dat men afhaakt als je het over een andere boeg gooit.

Indien je bijvoorbeeld dagelijks een video publiceert dan zal je dit moeten volhouden. Als mensen regelmatig je kanaal checken waarop ineens een maand lang niets nieuws verschijnt dan zullen ze ook ophouden met checken op nieuw materiaal.

Tip 5: Maak gebruik van ondertiteling

YouTube tips - ondertiteling gebruiken

TED toont steevast ondertitels in eigen taal onder elk filmpje

Je hebt bij je YouTube video de mogelijkheid om deze automatisch te laten ondertitelen. Door dit aan te zetten zullen veel meer mensen je video’s (af) gaan kijken.

De meeste mensen bekijken namelijk video’s zonder geluid. Zij zitten op kantoor of ze zijn in een openbare ruimte of het openbaar vervoer. De groep kijkers welke geen geluid heeft zal een video skippen indien zij de video niet kunnen volgen. Dankzij de ondertiteling kunnen zij de video volgen en zullen zij eerder geneigd zijn om deze af te kijken.

Tip 6: Werk samen

De meest succesvolle merken op YouTube en de grootste YouTubers zijn dat geworden dankzij samenwerkingen. Het is een win-win situatie voor alle betrokken partijen.

Indien je een samenwerking aangaat met iemand die een vergelijkbaar publiek heeft dan krijg je bekendheid onder zijn publiek en andersom. Een bijkomend voordeel is dat het je geloofwaardigheid kan verbeteren.

Veel mensen staan open voor een samenwerking. Wat je hiervoor zal moeten doen is contact met ze opnemen met een idee om te bekijken hoe ze er tegenover staan. Laat elkaar weten wat je van elkaar verwacht en vervolgens is het alleen nog maar een kwestie van afspreken om de content gezamenlijk te creëren.

Tip 7: Maak een interactief end screen

YouTube Marketing - interactive endscreen example NerdWriter

NerdWriter doet een oproep aan de kijkers om abonnee te worden en door te klikken naar meer content.

Maak een end slate waarin je de kijkers een tweetal van je andere video’s voorschotelt. Zorg ervoor dat dit twee video’s zijn welke aansluiten bij het onderwerp van de video welke men zojuist heeft bekeken. Na het kijken van je video kan men direct doorklikken naar een andere video welke ook van jouw is. Hiermee voorkom je dat men door YouTube wordt doorgestuurd naar een gelijkwaardige video welke wellicht van een concurrent is.

In je end slate kan je ook een knop opnemen waarmee men zich kan abonneren op je kanaal.

Gastblog door Sharketing.nl

Persoonlijk advies nodig over social media? Boek een social mediasessie

Telefonische 1-op-1 waarin we alles over de toepassing van social mdia kunnen bespreken: het nieuwe landschap, doelstellingen, strategie, ROI en uitvoering. Specifiek over bereik, conversie en content. Na deze sessie kun je beginnen met het inzetten van je social media. 

Laden...

Reacties

1 Reactie
  • Spijker & co schreef:

    zoektermen en content zijn zeker de factoren waarop je moet focussen vind ik!

  • Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.