Influencer Marketing trends 2019

brand

Influencer Marketing is booming! Een fantastische manier om jouw merk onder de aandacht te brengen. Zeker voor het aanspreken van jongere doelgroepen is influencer marketing zeer geschikt. De influencer kan namelijk emoties, meningen en (koop)gedrag beïnvloeden. Hoe pakken influencers dit het komende jaar aan? En hoe komen ze dichter bij elkaar?

Samen content maken

Bij betaalde samenwerkingen met influencers is het gangbaar dat content samen wordt gemaakt. Een influencer creëert de content, terwijl jij als ondernemer aangeeft wat je in gedachten hebt. Vaak wordt bij een dergelijke samenwerking gefocust op de sociale media-kanalen van de influencer. De influencer doet dan aan naamsvermelding, het plaatsen van hashtags en het plaatsen van links.

In sommige gevallen bedenkt de influencer samen met de ondernemer content die gebruikt kan worden in de eigen communicatie. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij een actie op de eigen sociale media kanalen of op de website.

Om een dergelijke samenwerking te laten slagen, moeten voor beide partijen de randvoorwaarden duidelijk zijn. Besef je dat de influencer geen insider is en dus wat directies nodig heeft. Het opstellen van een style-guide kan hierbij helpen. Geef duidelijk aan wat je wilt, zodat de influencer echt de ruimte krijgt om unieke content te maken. Dat is uiteraard niet gratis: je betaalt meestal een vergoeding voor de toegang tot het publiek van de influencer en voor het gebruiksrecht van foto’s en teksten.

Product placement

Niets is beter dan op een natuurlijke wijze de aandacht trekken van een influencer. Je kunt natuurlijk direct met geld gaan zwaaien, maar oprechte interesse is altijd beter. Je trekt aandacht door een influencer jouw product te laten proberen. Wie geïnteresseerd is, geeft positieve aandacht.

Je kunt met het opsturen van een cadeau ook een enorme flater slaan. Bijvoorbeeld als het product niet van voldoende kwaliteit is, niet in de smaak valt of simpelweg niet past bij wat de influencer doet. Doe daarom goed vooronderzoek: wat zal de influencer waarderen?

Het kan twee kanten op: je ontvangt positieve aandacht en daarmee exposure, of de influencer laat je links liggen. Dan is het goed om te onderzoeken waar het gat tussen jouw product en de doelgroep zit. Dat doe je door feedback te vragen.

#SPONSOREDCONTENT

In Duitsland zien we het al: de vermelding dat iets sponsored content is. Het wordt in 2019 standaard dat influencers aangeven dat iets reclame is. Op die manier bieden ze meer transparantie. Overigens moeten we wel vermelden dat het in Duitsland vooral gebeurt uit angst dat autoriteiten juridische stappen ondernemen.

Ideation

Het komende jaar maken bedrijven steeds meer gebruik van ‘ideation’. Dit zijn sessies waarbij je influencers laat meedenken over de aansluiting van jouw merk bij de beoogde doelgroep. Niemand kent deze doelgroep immers beter dan degene die populair is bij de doelgroep.

Zo’n sessie kan erg verfrissend en verhelderend werken. Het zorgt voor nieuwe inzichten, die dan weer nieuwe campagne-ideeën kunnen voortstuwen. Vergeet niet dat influencers vooral marketeers zijn. Ze hebben veel kennis en creativiteit en dat is van onschatbare waarde.

Kelvin Boerma zit in het midden.

Kelvin Boerma (midden) werkte samen met Fanta om jongeren meer bij hun reclames te betrekken. Foto door Kalvijn via Wikimedia.

Take-over op social media

Steeds vaker zien we al dat de sociale media van merken tijdelijk worden overgenomen door influencers. Zij plaatsen dan bijvoorbeeld een dag of een week de content. Met de opkomst van Instagram stories, Facebook stories en live streaming biedt dat enorme kansen. Jouw merk kan zomaar overal verschijnen, met een influencer als wandelend reclamebord.

Dan moet er wel al een en ander voorbereid zijn: de content moet verrassend en spontaan zijn. Het moet interactie stimuleren. Ga voor het wauw-effect, want deze content is maar 24 uur beschikbaar. Daardoor creëer je ook een soort exclusiviteit. De volgers moeten snel reageren, want na 24 uur is het bericht weg.

Een goede use case is die van Fanta en YouTube-ster Kelvin Boerma. Boerma heeft zo’n 644 duizend volgers op Instagram en mag zich daarmee een bekende Nederlander noemen. Hij sluit voor Fanta goed aan bij hun doelgroep: jongeren. Het was nog maar kort geleden dat Kelvin een filmpje maakte over slechte reclames. Fanta speelde daarop in, door met een team jongeren een goede reclame te laten bedenken. Samen vroegen ze de aandacht. Door Kelvins platform, volgers en creativiteit te gebruiken, kwam een complete reclame tot stand. Zo ontstond er brand awareness.

Influencer podcasts

We mogen de podcast natuurlijk niet overslaan. Steeds meer influencers gaan ermee aan de slag. Dit medium garandeert niet alleen bereik, maar is ook een mooie manier om diepere gedachten te delen, meningen te vragen en te interacteren met het publiek. Podcasts werken zowel goed bij de B2B- als de B2C-industrie. Een goed voorbeeld is de podcast van de Britse influencer Estèe Lalonde.

Gamers

De streaming site Twitch blijft maar groeien, voetbalclubs huren e-sporters in en LAN-parties worden steeds groter. Gamers komen steeds meer in trek. De verwachting is dat marketeers ook steeds meer gebruik gaan maken van de diensten van gamers en livestreaming. Zo laten verschillende ‘streamers’ (gamers met een stream op Twitch) zich al sponsoren. In ruil daarvoor zetten ze bijvoorbeeld een logootje in beeld, gebruiken ze jouw producten of noemen ze je naam regelmatig.

Collabs

In 2019 komen collabs helemaal op. Het is misschien wel de ultieme manier van samenwerken. Hierbij ga je helemaal terug naar de basis met een influencer. Je schakelt deze al in, nog voordat je een product of dienst aanbiedt. Maak bijvoorbeeld een gezonde snack, met het gezicht van een food- of health blogger, of zet een modemerk op met een fashionista.

Bij een collab gaan ondernemers en influencers echt de diepte in. Dit is een samenwerking op verschillende gebieden: op het gebied van expertise, processen en branding. Betrek bij het opzetten van het merk jouw potentiële volgers al meteen: dat geeft een bepaalde mate van exclusiviteit aan.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *