Het belang van branding in een online wereld
Al sinds er bedrijven bestaan, wordt er aan branding gedaan. Branding houdt eenvoudigweg in: het creëren van een sterk merk. Vroeger zette je een groot billboard langs de openbare weg en plaatste je een mooie, paginagrote advertentie in de krant. Later kwamen daar tv- en radiocommercials bij. Maar sinds enkele decennia leven we in een online wereld, waarbij dat soort klassieke vormen van branding ontegenzeggelijk hun kracht verliezen. Toch blijft branding van onschatbare waarde, juist in een online wereld.
Een sterk merk?
Branding is iets anders dan eenvoudigweg reclame maken. Bij branding, en zeker corporate branding, gaat het niet om het aan de man brengen van je nieuwste actie of je mooiste product, maar om het in zijn kracht zetten van jouw merk. Die kracht kan van alles zijn: de laagste prijsgarantie, een kwaliteitsstempel, of het echt snappen van je klanten. Het gaat er uiteindelijk om dat consumenten een gevoel krijgen bij jouw merk en zich ermee verbonden voelen. Dat ze weten waar jouw merk voor staat en daar waardering voor voelen. Maar bestaat die verbondenheid nog wel in een online wereld, waar vergelijkingssites als paddenstoelen uit de grond schieten en het gros van alle webshops inwisselbaar lijken?
Branding belangrijker dan ooit
Het antwoord zal je wellicht verbazen: in de huidige online markt blijkt branding een belangrijke rol te spelen dan ooit tevoren. Dat heeft verschillende oorzaken.
Eén van de belangrijkste oorzaken is de toename van concurrentie in de online wereld. Waar je vroeger alleen concurrentie ondervond van branche-genoten in hetzelfde winkelgebied, strijd je nu ook tegen de Amazons van deze wereld. Het belang om een sterk, onderscheidend merk te hebben, is daarmee alleen maar toegenomen.
Een tweede oorzaak is het gemak waarmee consumenten tegenwoordig zelf vergelijkend warenonderzoek kunnen doen. Vijftien winkel afslenteren op zoek naar de laagste prijs, kostte je vroeger een half weekend. Tegenwoordig betekent het een kwartiertje surfen. Het is dan ook lastiger om klantloyaliteit op te bouwen; als de buurman goedkoper blijkt, komt jouw klant daar veel sneller achter. Het is daarmee minder vanzelfsprekend dat jouw klanten uiteindelijk vaste klanten worden. Tenzij ze jouw merk herkennen en er een voorkeur voor hebben ontwikkeld.
“Beeld zegt alles”
“Branding gaat veel verder dan een logo laten ontwerpen of een website laten maken”, stelt Alex Green, creative director van Green Creatives. “Het gaat om het vinden van je bedrijfsidentiteit. Het creëren van een merkbeleving die bij jouw bedrijf en jouw doelen past. u en uw doelen past. Wil je bijvoorbeeld je onderneming opnieuw in de markt zetten, dan moet je ook uitgaan van de sector waarin je actief bent”, legt Green uit. “Vanuit die identiteit bepaal je vervolgens de branding, het beeld waarmee je de juiste eerste indruk geeft. Want beeld, zeker vandaag, zegt alles.”
Voordelen van goede branding
Voor wie het op de juiste wijze aanpakt, kan goede branding dan ook van onschatbare waarde zijn. Branding betekent in eerste instantie een forse marketing-investering, maar die betaalt zichzelf uiteindelijk dubben en dwars terug.
Ten eerste zorgt een sterk merk voor meer klanttevredenheid. Je producten en diensten sluiten immers – als je het goed doet – perfect aan bij wat jouw merk belooft. Daarmee helpt branding enorm bij het opbouwen van klantloyaliteit. Bij jou weet een klant dat hij krijgt waarvoor hij betaalt. Uiteindelijk zorgt goede branding daarmee bij klanten voor een voorkeur voor jouw merk, en daarmee voor gemak. Klanten gaan niet meer eeuwig op zoek naar alternatieven, omdat ze weten dat ze bij jou aan het goede adres zijn. Je neemt de keuzestress weg die de online wereld voor klanten met zich mee kan brengen, en dat wordt gewaardeerd. Ze vertrouwen jou en doen blind zaken met je, wat zich natuurlijk weer uitbetaalt in de vorm van meer omzet.
Dát is het belang van branding in een online wereld.
Reacties