Amazon naar Nederland: wat zijn de gevolgen?

brand
Amazon

Amazon naar Nederland: wat zijn de gevolgen?

In de wandelgangen is het inmiddels meer dan duidelijk: Amazon gaat een serieuze gooi naar de Nederlandse markt doen. Herstel: Amazon.nl gaat februari 2020 volledig live. Bij de naam Amazon denk je wellicht aan ‘de Amerikaanse Bol.com’, maar met die omschrijving wordt de macht en invloed van Amazon grondig onderschat. De verwachte impact van de komst van Amazon naar Nederland is overweldigend. Niet alleen consumenten, maar ook retailers, groothandelaren, webshops en fabrikanten zullen de grote gevolgen gaan merken, online en offline. Waar Amazon komt, daar verandert eenvoudigweg de gehele markt.

Omvang Amazon: Gigantisch

Een leuk feitje om het tijdens je volgende borrelavond over te hebben: van elke dollar die in Amerika online wordt uitgegeven, gaat zo’n 43 cent naar Amazon. Eén van de grote krachten van Amazon is dan ook de enorme schaal waarop het bedrijf opereert. Wist je bijvoorbeeld dat Amazon eigen vliegtuigen heeft, om goederen zo snel mogelijk bij consumenten te kunnen krijgen? Lage prijzen en een enorm assortiment zijn wapenfeiten waarmee Amazon klanten bindt. Maar daar blijft het niet bij.

Amazon Prime

Amazon Prime, de abonnementsdienst van Amazon, is misschien wel het belangrijkste wapen uit het arsenaal van Amazon om klanten te winnen én te behouden. Voor een paar dollar of euro per maand krijg je toegang tot onder meer een streaming film-/tv-dienst, de Prime Day (een jaarlijks shopevenement specifiek voor Prime-leden), cloudopslag, foto-opslag, Twitch Prime (voor online gaming) en speciale aanbiedingen. Amazon Prime is in Nederland al beschikbaar, maar dan nog zonder de onbeperkte muziek-, radio- en ebook-toegang die je er in het buitenland wel bij krijgt. Het duurt echter naar verwachting niet meer al te lang voordat Nederlandse consumenten ook deze diensten via Amazon Prime kunnen gaan ervaren. Ter illustratie: van alle Britse online shoppers heeft zo’n 33% (!!) een abonnement op Amazon Prime.

Amazon naar Nederland?

Al jaren doen de geruchten de ronde dat Amazon naar Nederland komt. Amazon.nl is momenteel nog een boekensite, maar Amazon.de werd niet zo lang geleden uitgebreid met de Nederlandse taalvariant én de mogelijkheid om met iDeal te betalen. Nederlandse consumenten kunnen er artikelen bestellen en in Nederland laten bezorgen, wat ertoe leidt dat Amazon hier op de keper beschouwd al een stevige marktpositie heeft.

Het online warenhuis staat op plek 28 van websites met het grootste bereik – opzienbarend voor een platform dat in Nederland nog nauwelijks actief is – en zette vorig jaar in Nederland al zo’n 250 miljoen euro om. Daarmee laat het concern grote spelers als Media Markt al achter zich.

Death by Amazon

Death by Amazon index

Wat zal de impact van de komst van Amazon naar Nederland zijn? In één woord: enorm. Waar Amazon de markt betreedt, doet het dat als een olifant in een porseleinkast. Niet voor niets bestaat er sinds enkele jaren zoiets als de ‘Death by Amazon’ index: een index van 54 grote retailers waarvan men verwacht dat deze het meest te kampen zouden hebben met de concurrentie van Amazon. Spelers als Bol.com en Coolblue zullen opnieuw naar hun business model moeten kijken en zullen zich moeten afvragen waarin zij, ten opzichte van Amazon, uniek gaan zijn. Met Amazon als je directe concurrent ben je immers zelden de goedkoopste of de snelste.

Voice is the All New business

Tot slot: waar concerns als bol.com ophouden, daar gaat Amazon door. Alexa, Amazons eigen spraakassistent die je kunt koppelen aan tal van apparaten en als persoonlijke assistent kunt inzetten, is daar een mooi voorbeeld van. Wie een artikel wil bestellen, kan dat in de nabije toekomst gewoon even tegen Alexa zeggen. Met dit soort nieuwe business modellen bouwt Amazon continu aan een superieure klantenbinding en klantervaring. Die superioriteit zal Amazon, ook in Nederland, als een bom doen inslaan.

Amazon volgt hiermee de blue ocean strategy: het creëren van nieuwe markten zonder concurrentie. Want wanneer je eenmaal die goedkope en superhandige Alexa in huis hebt gehaald, bestel je alleen nog maar bij Amazon of bij partners. Google én Facebook worden zo buiten spelgezet. En terwijl ook zij bezig zijn met voice als kanaal, heeft Amazon allang de volledige infrastructuur voor een succesvolle e-commerce op poten.

Verder lezen over Amazon en wat je kunt doen als webshop? In dit artikel gaan we dieper in op Amazon in Nederland.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.