Zo ziet de perfecte vacature voor jongeren eruit
Sterrenkok Ron Blaauw kon door gebrek aan personeel zijn serviceniveau niet handhaven en daarom sloot hij in de zomer van 2018 twee van zijn restaurants. En hij is niet de enige ondernemer die met hetzelfde probleem kampt. Eind juni 2019 was het aantal openstaande vacatures opgelopen tot een nieuwe recordstand van 284 duizend. Het is dus zaak dat jouw vacature goed aansluit bij de doelgroep. Overzichtelijk, concreet en visueel zijn de drie eisen waaraan een vacature volgens experts van YoungCapital aan moet voldoen.
Maak vacatures scanbaar
Zorg ervoor dat je teksten eenvoudig te scannen te zijn voor jongeren, adviseert marketing director Margriet de Kroon. “Te veel vacatures worden nog geschreven met een breed computerscherm in het achterhoofd, terwijl jongeren ze op hun smartphone lezen. Optimaliseer jouw vacature dus voor mobiel. Jongeren hebben een korte aandachtsspanne. Gebruik daarom bulletpoints en korte zinnen, zodat je vacaturetekst eenvoudig te scannen is.”
De Kroon vervolgt: “Begin je vacature met de belangrijkste info voor jongeren: het salaris, de doorgroeimogelijkheden, het aantal werkuren per week en de indeling van die uren. In aparte alinea’s kun je vervolgens vertellen hoe een werkdag bij jouw bedrijf eruit ziet, naar wie je precies op zoek bent en wat het werk inhoudt.”
Laat jezelf zien
Vermijd containerbegrippen en richt je bij vacatures op concrete inhoud, adviseert contentmanager Eveline Praal. “‘Je bent een echte spin in het web met een hands-on mentaliteit’. Wat betekent dat nou eigenlijk? En wie voelt zich hierdoor aangesproken? Jongeren in ieder geval niet. Schrappen dus, die clichés.
Gebruik de ruimte om de vragen te beantwoorden die jouw sollicitanten hebben. Behalve wat ze gaan verdienen, willen jongeren weten wat de functie precies inhoudt. Niet hoog over, niet vaag, maar concreet. Met voorbeelden.”
Wees concreet
Jongeren willen zich letterlijk een beeld vormen van jouw organisatie, weet marketingmanager Deni Barisic. “Niet alleen het werk telt, kandidaten willen ook hun toekomstige team en werkomgeving zien. Vergroot de kans op een goede match door ze vooraf met een video en fotografie een goed beeld te geven. Vraag jouw doelgroep wat zij willen weten. Zo kwamen wij er tijdens een gesprek met kandidaten voor een mechatronica functie achter dat zij graag hun toekomstige werkplek willen zien.”
Barisic vervolgt: “Jezelf laten zien betekent ook ‘eerlijk zijn’. Als je medewerkers aan het woord laat, censureer ze dan niet. Laat merken dat ze helemaal zichzelf mogen zijn en vraag desnoods ook wat ze minder leuk vinden. Jongeren prikken snel door reclamepraatjes heen. Eerlijkheid en echte mensen, dat willen ze zien.”
Het is nog nooit zo noodzakelijk geweest om een goede vacature op te stellen. Om de concurrentie voor te blijven moet je er voor zorgen dat de vacature overzichtelijk, concreet en visueel is. Met die tips weet jij net wél jong talent aan je te binden.
Gastblog van Lucas Koren van YoungCapital
Reacties