Marketingbureau kiezen? Let op deze zes hoofdpunten voor de beste match
Hoe groter je onderneming is, hoe groter de kans dat je je marketing wilt professionaliseren. Vaak is het verstandig om daarbij een marketingbureau in te schakelen. Marketingbureaus hebben ervaring met het opzetten van succesvolle campagnes en kunnen je gehele marketingtraject, van advies tot executie, voor je verzorgen. Maar waar moet je op letten bij de keuze voor het voor jouw onderneming perfecte bureau?
1. Vindbaarheid zegt niet alles, maar wel veel
Of je nu al een mogelijke kandidaat in gedachten hebt of niet, bij ieder bureau dat je overweegt, is het verstandig als eerste een vindbaarheidstest uit te voeren. Een belangrijk onderdeel van online marketing is immers vindbaar zijn, en als het bureau dat niet eens voor zichzelf voor elkaar kan krijgen, hoe groot is dan de kans dat dit voor jouw bedrijf wel gaat lukken? Check of je het bureau eenvoudig vindt met logische zoekwoorden, en check vooral of het ook gekochte (lees: kunstmatige) resultaten zijn of oprechte zoekresultaten.
2. Niet ieder bureau is overal even goed in
Net zoals de boeketten niet bij elke bloemist even mooi zijn, is niet ieder marketingbureau even goed in alle vormen van marketing. Traditionele bureaus kunnen ontzettend goed zijn in grafische vormgeving en pakkende teksten, maar kunnen ze ook een campagne voeren die grotendeels om social media marketing en influencer marketing draait? Het risico van het in zee gaan met een bureau dat slechts een beperkt aantal vormen van marketing beheerst, is dat de vormen die het niet beheerst, ook geen onderdeel zullen uitmaken van het advies. Zo weet je dus niet wat je mist.
Om te checken waar een marketingbureau zoal bedreven in is, kun je je wenden tot websites waar je verschillende marketingbureaus kunt zoeken en vergelijken. Je kunt ook handig op locatie zoeken en het bureau selecteren dat al jouw voorkeursvormen van marketing beheerst.
3. Check klanten van het bureau van je keuze
Nu je wellicht enkele bureaus overweegt te contacteren, is het verstandig eerst te kijken welke klanten ze zoal hebben. Worden klanten genoemd op de website? Zo ja, check eens hoe hun websites en content eruit zien. Oogt het professioneel? Zou je hier blij van worden? En sowieso, staan er klanten bij die qua uitstraling of imago een beetje bij jou in de buurt komen? Als jij je IT-startup wilt vermarkten en het bureau heeft alleen campagnes draaien voor de drogisterij en de slager om de hoek, dan is een match wellicht ver weg.
4. Verkooppitch is een startpunt, geen eindpunt
Heb je één of meerdere bureaus op het oog? Nodig ze bij jou op de zaak uit en laat ze een pitch voorbereiden. Ga serieus met elkaar in gesprek over de mogelijkheden die de verschillende bureaus jou te bieden hebben. Maar let op, dit is een valkuil: de verkooppitch is ingestudeerd en tot in perfectie bijgeschaafd. Laat je hier niet te veel door verblinden. Een goede pitch moet je zien als een startpunt van het gesprek, niet als een slotakkoord waar je je uiteindelijke keuze op gaat baseren. Daarvoor zijn andere tools beter geschikt.
5. Begrip van jouw branche
Check in het gesprek of het bureau enige kennis heeft van de branche waarin jij actief bent. Dat kun je al vermoeden naar aanleiding van de bestaande klanten van het bureau, maar je doet er goed aan om het zelf te checken. Snappen ze wat in jouw branche belangrijk is? Waar voor jou de prioriteiten liggen? Welke marketingkanalen wél en niet werken bij jouw doelgroep? Let op: er is een verschil tussen braaf meepraten en jaknikken of een serieus, kritisch gesprek voeren over jouw branche. Dat laatste is wat je wilt: jaknikkers voegen geen waarde toe, kritische meedenkers wel.
6. De proef op de som
Altijd doen: de testcase. Geef de bureaus die je overweegt in de arm te nemen een testopdracht. Laat ze een strategie uitwerken. Laat ze zo vrij mogelijk, dus houd de kaders lekker ruim, zodat je kunt zien wat er ontstaat wanneer ze creatief aan de gang mogen gaan. Vooral wanneer je tussen twee of meer bureaus twijfelt, is dit een ideale manier om de uiteindelijke keuze te maken. De meeste multinationals doen het immers ook op die manier. Let op: het is tegenwoordig wel gebruikelijk om de bureaus met een pitchvergoeding tegemoet te komen voor de kosten en tijd die ze er voor jou insteken.
Reacties