De kunst van restaurant marketing

Iedereen die wel eens in de horeca heeft gewerkt, weet dat de concurrentie moordend kan zijn. Je moet altijd alert zijn op veranderingen in trends, likes en vooral ook dislikes om de anderen een stapje voor te blijven. Dit alles vraagt om een sterk staaltje ondernemingsvaardigheden en ook een flinke dosis restaurant marketing kan geen kwaad. Om je daar een handje bij te helpen, hebben wij een overzicht opgesteld van de verschillende manieren waarop jij het aantal reserveringen voor jouw restaurant kunt verhogen. Benieuwd? Lees dan gauw verder.
Restaurant marketing is gericht op het aantrekken van zoveel mogelijk bezoekers voor een restaurant. Dit klinkt misschien logisch, maar het is een stuk makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn namelijk talloze factoren die een rol spelen in het eindelijke succes van een onderneming. Zo is het belangrijk om je te richten op de juiste doelgroep, naamsbekendheid te krijgen, aanwezig te zijn op verschillende platformen en acties ondernemen om boven de concurrentie uit te steken.
Als je dit allemaal moet doen en tegelijkertijd ook nog eens het restaurant moet runnen, zal je al gauw merken dat je tijd te kort komt. Daarom is het altijd verstandig om hier een professional voor in te huren, zoals The Fully Bookers. Dit is een bedrijf dat zich volledig gericht heeft op het maximaliseren van de bezettingsgraad van restaurants. Hieronder bespreken we verder hoe zij te werk gaan.
Een eerste stap die vaak wordt gezet om de naamsbekendheid van een restaurant te verbeteren, is het vergroten van de online presence. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan het aanmaken van accounts op allerlei verschillende sociale media platformen, zoals Twitter, Facebook, Instagram en Snapchat. Dit zijn tegenwoordig namelijk dé plekken waar mensen op zoek gaan naar nieuwe hotspots. Bovendien zijn deze platformen ideaal voor het tonen van alles wat je in huis hebt. Plaats foto’s van heerlijke gerechten, volle eetzalen en aantrekkelijke kortingsacties. Je zult zien dat deze zich al gauw als een lopend vuurtje zullen verspreiden.
Wanneer de sociale media kanalen een beetje op gang zijn gekomen, is het tijd om de website aan te pakken. Veel ondernemers onderschatten namelijk het belang van een goed opgezette website. Je komt nu eenmaal niet zomaar in de zoekresultaten voor; hier gaan een hoop ingewikkelde processen aan vooraf. Om je alvast een handje te helpen met het verbeteren van jouw online content, hebben we een aantal eenvoudige tips voor je op een rijtje gezet.
Gebruik visuals om de website op te fleuren. Over het algemeen zijn een aantal foto’s en video’s genoeg, maar ook infographics doen het vaak goed. Hiermee zorg je ervoor dat mensen na het openen van de link ook daadwerkelijk geïnteresseerd blijven. Dit vergroot de kans op een boeking en draagt bovendien bij aan een hogere plaats in de zoekresultaten van Google.
Niemand vindt het leuk om grote lappen tekst te lezen. Houd het dus vooral kort en krachtig. Dit doe je onder andere door:
Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie, verwijst naar de techniek die schuilgaat achter de volgorde van de zoekresultaten van Google. Er zijn allerlei dingen die hierbij een rol spelen, maar voor nu houden we het bij een aantal simpele regels die je kunt volgen, zoals:
Voor alle bovenstaande tips geldt: doe het met mate. Wanneer je alleen gaat focussen op het behalen van een zo hoog mogelijke SEO-score, kan dit afdoen aan de natuurlijke flow van de tekst. Houd dus altijd in gedachten dat je te maken hebt met klanten die vermaakt en verleid willen worden.
Nu je een beetje een beeld hebt van de verschillende manieren waarop je jouw restaurant in de schijnwerpers kunt plaatsen, is het tijd om aan de slag te gaan. Zet je ideeën op een rijtje, bepaal welke acties voor jou de prioriteit hebben en bespreek de verschillende mogelijkheden met een professional.
Tip: The Fully Bookers is een marketingbureau dat gespecialiseerd is in restaurant marketing en hebben een ervaren en vakkundig team.
Gastblog door Jordy Hoeke van WeTalkSEO.nl Content marketing zal in 2015 een veel gebruikte manier van online…
Ieder jaar brengt het inbound marketingbedrijf HubSpot een onderzoek uit: The State of Inbound. Verrassend voor…
Iedere business gaat online: B2C én B2B. Daar kun je alle kosten en baten helder…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: