SEO: zelf doen of uitbesteden?

brand
SEO uitbesteden of zelf doen

SEO: zelf doen of uitbesteden?

De tijden dat je een relevant keyword gewoon dertig keer in één blog verwerkte en daarmee hoog kwam te staan in de zoekresultaten van Google, zijn definitief voorbij. We leven inmiddels een groot aantal Google-updates verder en om online gevonden te worden, moet je kwaliteit leveren. Die kwaliteit bestaat uit allerlei facetten, die we samenrapen onder de term SEO: Search Engine Optimalization. Maar kun je dit eigenlijk vandaag de dag, als niet-SEO-specialist, nog wel zelf? Of moet je hiervoor per definitie experts inhuren?

Gericht op de gebruikers

Om die keuze voor jouw onderneming of website te kunnen maken, moet je je eerst een beeld vormen van wat SEO tegenwoordig inhoudt. Tot een aantal jaar geleden was een website vooral SEO-proof als relevante keywords vaak – héél vaak – terugkeerden en er veel – héél veel – linkjes vanuit andere websites naar jouw pagina’s bestonden. Resultaat: ladingen inhoudsloze websites met alleen maar hyperlinks en websites vol tenenkrommende SEO-teksten, met titels als ‘Zelf dakkapel plaatsen’.

Zoekmachines in hun algemeenheid, en Google – met 96% marktaandeel de meestgebruikte – in het bijzonder, hebben zich echter ontwikkeld en dat is het internet als geheel ten goede gekomen. Wat we de afgelopen jaren hebben zien gebeuren, is dat Google een dusdanig prominente plek in het internetlandschap innam, dat pagina’s, websites en eigenlijk grote delen van het internet naar de ‘smaak’ van Google werd ingericht. Een tekst werd niet langer voor de lezer geschreven, maar voor de zoekmachine. Tegenwoordig werken zoekmachines geavanceerder en worden goede, fijne websites beter gewaardeerd dan websites met alleen een bak links en keywords. Google stelt, anders gezegd, hoge eisen.

Technische staat van je website

Sign up today - HTML

Google kijkt bij de waardering van pagina’s en websites naar tientallen eigenschappen, waaronder ook echt nog wel keywords en links. Het grote verschil met ‘vroeger’ is echter dat Google probeert in te schatten hoe groot de kans is dat de vraag van de gebruiker op een prettige manier wordt beantwoord met behulp van jouw site. En daarbij komt meer kijken.

Een snelle laadtijd, bijvoorbeeld. De hoeveelheid content. De aanwezigheid van interne en externe links – en de afwezigheid van dode links. De kwaliteit van de beveiliging en de staat van de veiligheidscertificaten. En zo zijn er nog tal van technische zaken die Google beoordeelt. Kortom: Google voert een APK-check op jouw website uit en neemt die resultaten mee voordat de website warm wordt aanbevolen aan internetgebruikers. Daarmee neemt Google zijn rol als tussenpersoon serieuzer dan vroeger: het verwijst je alleen naar een website als het naar eer en geweten denkt dat je daar op een veilige, fijne en soepele wijze jouw informatie kunt vinden.

Een vreemde in de keuken

Moet je dit nu allemaal zelf willen regelen, of is het verstandiger om bijvoorbeeld een SEO bureau in te schakelen? Omdat SEO veel meer dan vroeger samenhangt met de algehele kwaliteit van je website, is het niet iets wat je even snel op zaterdagmiddag toevoegt aan je pagina’s. SEO doe je helemaal, of helemaal niet, en je doet het vanaf het moment dat je voor het eerst aan de slag gaat met je website. Heb je het op je huidige site nog nooit gedaan? Dan zul je opnieuw moeten beginnen. Een harde conclusie, maar wel de waarheid.

Er zijn tal van SEO bedrijven die het hele SEO-vraagstuk op jouw website voor hun rekening nemen. Voordeel: je hebt er geen omkijken meer naar. Jij zorgt voor de inhoudelijke informatie en het SEO bureau doet de rest. SEO is namelijk niet iets wat je eenmalig fixt, maar zul je doorlopend moeten toepassen, bijschaven en onderhouden.

Het nadeel van een SEO bureau is dat er waarschijnlijk geen inhoudelijke kennis over jouw branche bij zo’n bureau aanwezig is. Het is alsof je een keuken laat bouwen door iemand die nooit kookt. Je zult dus wel degelijk een vinger aan de pols moeten houden en zelf voor inhoudelijke input moeten zorgen. Je wilt eigenlijk continu checken of het eindresultaat – de website zoals die online staat – nog aan jouw persoonlijke wensen voldoet en bij de marketingstrategie van jouw bedrijf past.

Wat kost een SEO-bureau?

Tot slot zijn er de kosten. Een SEO bureau werkt uiteraard niet voor niets, maar een website met veel traffic levert je natuurlijk ook – als het goed is – veel inkomsten op. Of de baten de kosten overstijgen, hangt ook af van de branche waarin je je bevindt. Werk je in een niche, dan heb je waarschijnlijk weinig concurrenten en hoef je minder moeite te doen om door Google gevonden te worden. Heb je veel concurrenten, dan ligt de lat automatisch hoger. Je zult van veel websites moeten winnen. Dat vraagt om continue linkbuilding.

Hoe het ook zij, een website die niet SEO-proof is, laat je een hoop inkomsten mislopen en dat ‘kost’ ook geld. Een SEO-specialist in dienst nemen, is ook niet gratis. En het allemaal zelf doen, dat kan, maar bereid je dan wel voor op enkele uren per week extra werk en een aanloopperiode waarin je alles in de praktijk zult moeten leren.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *