SEO-teksten die aanzetten tot actie: beïnvloed bezoekers in 3 fases

brand
SEO-teksten voor conversie

SEO-teksten die aanzetten tot actie: beïnvloed bezoekers in 3 fases

Goede SEO teksten verbeteren de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Toch is dat niet alles, omdat ook de inhoud van deze teksten steeds belangrijker wordt. Zoekmachines meten veel meer dan het aantal zoekwoorden per tekst. Een simpele checklist is allang niet meer voldoende om een tekst te optimaliseren.

In plaats daarvan gaat het om aanzetten tot actie. En om aandacht voor de juiste fase waarin een bezoeker zich bevindt. Is iemand een potentiële klant en klaar om in actie te komen? Of zal je de bezoeker eerst moeten informeren en daarna moeten overtuigen?

3 fases: see, think en do

Google model - see - think - do

Bezoekers bevinden zich tijdens het aankoopproces eerst in een see-fase, daarna in een think-fase en uiteindelijk in de do-fase. De snelheid waarmee bezoekers door de fases bewegen verschilt per persoon, per branche en per type aankoop. Dat neemt niet weg dat iedere fase z’n eigen benadering vraagt:

  • See-fase
    Bezoekers weten dat ze een oplossing zoeken, maar nog niet wie dat kan leveren. Sterker nog, sommige bezoekers zullen nog niet eens weten welke oplossing geschikt is voor het probleem dat ze ervaren.
    Deze fase is vooral informatief. Leg uit hoe iets werkt en welke oplossingen er zijn.
  • Think-fase
    Eenmaal in de think-fase is het de bezoeker duidelijk welke oplossingen er bestaan. Het is nu de kunst om aan te geven welke oplossing het best geschikt is. Of hoe de bezoeker een keuze kan maken uit het beschikbare aanbod.
    De think-fase is oriënterend of vergelijkend. Stuur de bezoeker richting de oplossingen of producten die je aanbiedt.
  • Do-fase
    In de do-fase komt jouw bezoeker in actie. Dit is moment waarop je aanstuurt op conversie. Vertel de bezoeker waarom jij de beste aanbieder bent.
    Deze laatste fase is activerend. Overtuig met USP’s of Unique Buying Reasons.

De juiste beleving voor bezoekers

happy screen

Bevindt een bezoeker zich nog in de see- of think-fase? Te veel focus op conversie zou afschrikken. Juist in die fases is het veel belangrijker om een bezoeker te informeren of te helpen een vergelijking te maken.

Andersom geldt dat ook, in de do-fase zou te weinig activatie een conversie in de weg zitten. Probeer daarom goed te achterhalen in welke fase een bezoeker zich bevindt. Dat kan op een paar verschillende manieren:

  • Interpretatie van zoektermen
    Waar zoeken potentiële klanten naar? Zijn dat koopgerichte termen (zoals [seo teksten laten schrijven], vergelijkende termen (zoals [beste seo tekstschrijver]) of informerende termen (zoals [wat zijn seo teksten])?
  • Analyse van bezoekersgegevens
    Heb je de pagina’s gepubliceerd? Bekijk in bijvoorbeeld Google Analytics hoe lang bezoekers op de pagina’s blijven en hoe ze verder klikken. En merk je dat bezoekers snel weer wegklikken? Misschien past de beleving niet bij de behoefte die bezoekers hebben.

Conversie waar de kracht ligt

conversie

Bezoekers converteren pas tot klanten op het moment dat ze daar klaar voor zijn. Zorg daarom voor daadwerkelijk waardevolle informatie en vergelijkingen in de see- en think-fase. Probeer bezoekers met die artikelen ‘op te warmen’ en ze uiteindelijk naar de do-fase te brengen. Dat kan door af te wachten tot bezoekers daar aan toe zijn, of door ze binnen de artikelen voor de diverse fases door te laten klikken.

Stuur pas in de laatste fase aan op conversie. Juist door in de eerdere fases meer waarde te leveren zonder aan te sturen op conversie creëer je een band met de bezoeker. Je bouwt aan de waarde die je als merk of website biedt, waardoor de gunfactor toeneemt om je in de do-fase de verkoop te kunnen.

‘Inhoud steeds belangrijker’

Deze aanpak in 3 fases hanteert SEO tekstschrijver Patrick Wessels van Wessels Teksten voor steeds meer klanten: “Google laat al jaren zien dat de inhoud van content steeds belangrijker wordt. De tijd van kunstmatige optimalisatie van artikelen is voorbij. Het draait steeds meer om sterke inhoud, die bovendien past bij de specifieke behoefte van bezoekers op het moment dat ze surfen.”

Hij wijst op het belang van creativiteit, interpretatie en werkelijk willen begrijpen wat een bezoeker wil: Als SEO tekstschrijver moet ik gebruik maken van specifieke zoektermen. Toch verdwijnen die steeds meer naar de achtergrond. Een goede tekst die precies aansluit bij wat de bezoeker zoekt scoort in Google en andere zoekmachines simpelweg beter.”

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.