ComfortzzZone: ‘Marketing wint te vaak van kwaliteit in dekbeddenmarkt’
Consumenten willen simpelweg goed slapen, maar een goed dekbed vinden kan lastig zijn door loze beloften en onduidelijke productinfo. Wouter van der Heijden van ComfortzzZone deed uitgebreid onderzoek naar beoordelingen van zowel bekende als kleinere webshops in de dekbedden- en beddengoedbranche. Hij ontdekte een terugkerend patroon.
Wat ontdekte je precies in die reviews?
“We hebben de beoordelingen van bekende én minder bekende webshops in dekbedden en beddengoed onderzocht, waar we de 9 meest voorkomende klachten ontdekten. Hieruit kunnen we de conclusie trekken dat de klant niet langer koning lijkt en marketing het te vaak wint van kwaliteit. In reviews komen regelmatig uitspraken voorbij als: Marketing compenseert kwaliteit, Geen aanrader, Beter vermijden en Teleurstelling op alle fronten. We zagen dat sterk commerciële verleidingstechnieken de online markt domineren, vooral in de branche van dekbedden en beddengoed. Om door deze rookgordijnen heen te prikken, is het belangrijk om de veelvoorkomende valkuilen te kennen.”
Welke misleiding zie je het vaakst terugkomen in de dekbeddenbranche?
“Met claims zoals koel in de zomer, warm in de winter, geschikt voor alle seizoenen of de perfecte warmteklasse lijkt elk dekbed het beste dekbed. Maar juist deze universele beloften zijn een recept voor teleurstelling. In reviews zien we dan ook opmerkingen als Warmteklasse klopt totaal niet, Veel dunner dan gepresenteerd, Het is geen all-year dekbed en Te koud in de winter.
Aan de andere kant: promoties zoals 1+1 dekbed gratis, gratis verzending of 50% korting zijn wél effectieve lokkertjes. Ze trekken snel aandacht, maar leiden net zo snel tot teleurstelling als de voorwaarden niet duidelijk zijn. In beoordelingen zien we dus veel frustratie terug: Misleidende actie, Het tweede dekbed nooit ontvangen, Ik dacht dat het écht 1+1 was en De korting bleek niet mee te tellen. Veel acties mogen bijvoorbeeld niet gecombineerd worden. Gratis verzending telt bijvoorbeeld als korting en sluit andere deals uit. Vooral bij aanbieders die stunten met kortingen, bundeldeals of flitsacties is de klantenservice vaak onderbezet of simpelweg geen prioriteit. In talloze reviews lees je dezelfde frustratie terug: Slechte communicatie, Klantenservice niet bereikbaar, Onvriendelijk en totaal niet behulpzaam, Veel beloven, weinig geven en Afspraken worden niet nagekomen.”
Hoe moet het dan wel volgens jou?
“Betrouwbare productinformatie is key. We keken naar de vulkracht van donzen dekbedden bij diverse webshops. Die wordt uitgedrukt in CUIN, Cubic Inches per ounce, waarmee wordt aangegeven hoe snel het dons na indrukken weer terugkeert naar zijn originele staat. Hier zit de echte kwaliteit van een donzen dekbed: hoe hoger de vulkracht, hoe beter de isolatie, ventilatie en temperatuurregulatie. Helaas wordt vulkracht in CUIN lang niet door iedere webshop bij elk product gegeven. Helaas is de kwaliteit dan vaak ook niet de beste, zo rond de 400 CUIN, met een hoog vulgewicht. Dons met vulkracht vanaf 650+ CUIN zorgt voor het beste slaapcomfort, heeft minder vulgewicht nodig voor dezelfde isolatie, temperatuurregulatie en ventilatie, waardoor het ultralicht aanvoelt. Hoofdzakelijk komt dit voort uit een hoog percentage donsvlokjes, zoals 80/20, 90/10 of 100%.
Wol gevuld dekbedden bieden bijvoorbeeld een ideale comfortzone: warmte isolerend tijdens koude winternachten en koelend tijdens de zomermaanden. Wol staat bekend om de opname van vocht tot wel 1/3 van het eigengewicht. Wol voert vocht zeer krachtig af en geeft dus een droog slaapklimaat. Bij tencel geldt weer iets anders: 100% tencel vulling geeft het dekbed een sterke ventilatie met een super licht voelgewicht, ideaal in elk seizoen. De sterke ventilatiewaarde van tencel maakt het dekbed perfect geschikt bij transpiratie en voor warme slapers.”
Wat doet ComfortzzZone anders?
“Wij matchen slaapwensen aan het beste dekbed voor verfijnd slaapcomfort. Dit doen we door goede voorlichting en onze eigen dekbed configurator. Zo kunnen mensen de eigenschappen van de vulmaterialen matchen aan hun slaapbehoefte. Als specialist communiceren wij eerlijk over warmteklasse, materiaalgedrag en seizoensgebruik. Geen loze claims, maar realistische informatie waarmee de consument een beslissing maakt die écht bij hem of haar past.
Een belangrijke peiler is duurzaamheid. Onze ganzendons dekbedden zijn voorzien van Downpass en RDS-certificering. Downpass garandeert de traceerbaarheid van het dons en controleert dat het een bijproduct is van de vleesindustrie, niet van levend plukken. RDS, de Responsible Down Standard, borgt het welzijn van ganzen en eenden in de hele keten. Beide certificeringen staan voor eerlijke herkomst, diervriendelijk en met respect voor de natuur. Dekbedden zijn ook voorzien van het Oeko-Tex standard 100 certificaat en garanderen zo de hoogste standaard op het gebied van productzuiverheid. Bij goed onderhoud heeft een tencel dekbed een levensduur van zo’n 12 jaar. Onze ethisch verantwoorde eiderdons dekbedden bieden je voor 50 jaar optimaal slaapcomfort.”
Wat als je als consument toch het verkeerde dekbed kiest?
“Een te warm dekbed, een te dun model, slechte vochtregulatie of verkeerde warmteklasse resulteert uiteindelijk in onrustige nachten, oververhitting of juist kou, zweten en vochtophoping, allergieklachten, kortere levensduur van het dekbed en minder herstel en diepere slaap. Misleiding heeft dus directe impact op het slaapcomfort en een gezonde levensbalans. Een goed dekbed ondersteunt een goede nachtrust, waar herstel plaatsvindt en zorgt voor een gezonde balans in het leven. In deze markt is goede voorlichting dus essentieel voor de gezondheid. Een verkeerde warmteklasse, slechte kwaliteit of verkeerde voorlichting weerspiegeld indirect op jouw gezondheid.”
Hoe benader je de markt?
“Ik was de afgelopen 4,5 jaar verantwoordelijk voor online strategie voor een middelgrote webshop in beddengoed en nu starten we als jong bedrijf. Ondanks mijn ervaring is dat uitdagend. Er is veel concurrentie en online shoppers hebben niet altijd door wat ze kopen. De prijzen zijn dan weliswaar goedkoop, maar de kwaliteit is er ook naar. Een dekbed kopen doe je niet zo vaak, dus daarom is goede informatievoorziening in de klantreis zo belangrijk. Onze missie is om kwaliteit dekbedden aan de man te brengen voor goede prijs kwaliteitverhouding. Wij willen de shopper overtuigen waar de echte kwaliteit in zit. In combinatie met voldoende exposure zorgt dat voor gestaagde maar gedegen groei.”

Reacties