Ghostwriting

brand
Ghostwriting

Ghostwriting

Weinig mensen realiseren zich hoe vaak ze teksten lezen die niet door de op de kaft of boven het artikel vermelde auteur, maar door een ghostwriter zijn geschreven. Ghostwriting is, voornamelijk in het nonfictie-genre, zeer gebruikelijk. Vooral als het om autobiografieën en memoires gaat, hebben talloze bekende én minder bekende mensen ze dikwijls niet zelf geschreven, maar gebruik gemaakt van een ghostwriter. Barack én Michelle Obama schreven hun autobiografieën bijvoorbeeld niet zelf, en datzelfde geldt voor nagenoeg elke bekende muzikant of kunstenaar met een autobiografie.

Wat doet een ghostwriter?

Een ghostwriter schrijft teksten – vaak blogs, whitepapers, boeken of langere teksten, waaronder bijvoorbeeld ook speeches – die nadrukkelijk bedoeld zijn om uit naam van een ander te worden gepubliceerd of uitgesproken. Ghostwriters gaan ermee akkoord dat die andere persoon als het ware de credits krijgt voor het werk. Soms wordt de naam van de ghostwriter helemaal niet vermeld – bijvoorbeeld bij een speech van een Amerikaanse president – of soms slechts in de kleine lettertjes achter in een boek.

Goed schrijven is een vak apart

Ghostwriter vindenWaarom zou iemand als Barack Obama nu eigenlijk gebruik maken van een ghostwriter als hij zijn memoires wil schrijven? Je zou toch verwachten dat een hoogopgeleide politicus wel zelf een goede tekst op papier kan krijgen? Het antwoord op die vraag is simpel: goed schrijven is een vak apart.

Een politicus is vaak uitstekend in het bedrijven van politiek, maar is niet automatisch een goede auteur. De beste professionals kennen hun eigen tekortkomingen en kiezen er dus voor een andere professional in te huren als daar reden voor is.

Daarnaast is er nog een belangrijk verschil tussen foutloos schrijven en daadwerkelijk goed schrijven. Een goede tekst bereikt zijn doel, brengt de juiste reactie bij de lezer teweeg en zorgt ervoor dat de bedoelde boodschap optimaal overkomt. Dat is een kunst op zich, en die kunst wordt beheerst door professionele auteurs.

Ghostwriting is samenwerken

Samen schrijvenHet zou een misvatting zijn om te denken dat je een ghostwriter eenvoudig een opdracht kunt geven en dat er dan vanzelf een kant-en-klare toptekst in je mailbox belandt. Ghostwriting is samenwerken. De opdrachtgever is dus zeker ook een cruciaal onderdeel in het creatieve proces. De ghostwriter doet het uiteindelijke schrijfwerk, maar in het stadium daarvoor is al een hoop werk verzet.

Robert Harris, The Ghost
“A ghost who has only a lay knowledge of the subject will be able to keep asking the same questions as the lay reader, and will therefore open up the potential readership of the book to a much wider audience.”
Door middel van bijvoorbeeld interviews probeert de ghostwriter zo goed mogelijk te begrijpen welke tekst er geschreven moet worden, welke doelen bereikt moeten worden en op welke manier het aangepakt moet worden. Hij tracht als het ware in de huid van de opdrachtgever te kruipen. Tijdens het schrijven wordt continu overleg gevoerd of het resultaat naar wens is, om uiteindelijk tot een optimaal eindproduct te komen.

Wat kan een ghostwriter voor jou betekenen?

BloeiseBenieuwd wat een ghostwriter voor jou of jouw bedrijf kan betekenen? Bijvoorbeeld middels het schrijven van professionele artikelen in jouw branche? Bij Bloeise bieden we een ghostwriting-service aan, waarmee we je kunnen helpen aan hoogwaardige, professionele content in allerlei vormen. Deze content wordt gepubliceerd onder je eigen naam, dus zonder dat je de credits aan iemand anders hoeft te geven. Bloeise dit voor klanten van Emerce, zoals Magneds, adgoji, Webstores, Ternair, Sanoma, Zendesk en Awin. Ook geïnteresseerd in het professioneel verwoorden van jouw bedrijfsverhaal en visie? Neem vandaag nog contact met ons op en we bespreken direct jouw persoonlijke wensen.

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Vul het contactformulier in en maak direct een telefonische afspraak!

Laden...