Sales pitch – Verkopen met een helder verhaal

brand
zakenman met oranje stropdas

Sales pitch – Verkopen met een helder verhaal

Missie, visie, strategie, kernwaarden… Hoe je ook beschrijft wie je bent en wat je doet, voor potentiële klanten is er slechts één verhaal dat er echt toe doet: jouw sales pitch. Je succes valt of staat er mee. Bloeise schrijft graag de sales pitch waarmee je klanten scoort. Plan direct een kennismaking in.

Natuurlijk biedt jouw bedrijf goede oplossingen aan je klanten. Je hebt bestaansrecht en relevantie. Maar hoe lang duurt het voordat potentiële klanten begrijpen wat je eigenlijk doet en hoe dat bijdraagt aan hun doelstellingen? Haken ze snel af omdat je direct begint over ‘features’ en niet over ‘benefits’? De crux is om je doelgroep volledig te begrijpen en adresseren. Laat zien dat je snapt wat ze doen, waar ze tegen aanlopen en wat er mis gaat. Ga dan pas verkopen. Zo bouw je een goede propositie op die gehoor vindt.

 

Wat is een sales pitch precies?

Wat is een sales pitchKort, krachtig en impactvol. Een sales pitch is een kort verhaal van een paar minuten, 200 tot 500 woorden uitgeschreven, waarin je uitlegt hoe je specifieke klantproblemen oplost. Hoe korter hoe beter, omdat je zo snel mogelijk helder de kern wilt overbrengen. Elke seconde moet waarde bieden aan je doelgroep.

De grote valkuil waar de meeste B2B-bedrijven intrappen? Alleen maar praten over zichzelf. Wij, we, onze. En niet over de klant, de pijnpunten in hun organisatie, de verbeterpunten in de processen. Niemand hoort graag andere mensen over zichzelf praten. Helemaal niet als je inkoper, manager of CEO bent van een organisatie waar het iedere dag beter moet. Alleen een verhaal dat resoneert is de moeite waard om naar te luisteren.

Sales pitch laten schrijven

Natuurlijk heb je al een mooi verkoopverhaal dat je regelmatig bijwerkt. Maar werkt het ook zoals je wilt? Veel B2B-bedrijven in de dienstverlening worstelen met het helder en kort neerzetten van hun verhaal. Welk probleem lossen we nou echt op? Verkopen we boormachines of gaten? Een succesvolle sales pitch is gelaagd, vermijdt onnodig jargon, gebruikt een duidelijke metafoor die blijft hangen, benoemt klantproblemen en positioneert jouw bedrijf op een vanzelfsprekende wijze. Kijk bijvoorbeeld hoe Don Draper zijn pitch brengt:

Wanneer is het tijd om je sales pitch te laten herschrijven?

  • Wanneer je sales pitch niet resoneert bij je doelgroep;
  • Als je merkt dat potentiële klanten niet overtuigd raken van je toegevoegde waarde;
  • Wanneer je account managers niet goed uitgelegd krijgen wat jullie precies doen;
  • Als je ziet dat concurrenten wel scoren bij dezelfde klanten die jou afwijzen;
  • Wanneer je een nieuw product wilt introduceren maar niet goed weet hoe.

Bloeise werkt als volgt:

Intake

In dit eerste stadium leren we jouw bedrijf, doelgroep en producten/diensten grondig kennen. We onderzoeken de specifieke kenmerken die jou onderscheiden van de concurrentie via één of meerdere interviews en desk research.

Doelgroepanalyse

We definiëren en begrijpen je doelgroep, inclusief hun behoeften, pijnpunten en motivaties. Deze analyse vormt de basis voor het creëren van een pitch die optimaal past bij de doelgroep.

Boodschap

Op basis van de inzichten uit de intake en doelgroepanalyse ontwikkelen we een krachtige, unieke waardepropositie. We bepalen de juiste toon en stijl die aansluit bij zowel je bedrijfscultuur als de verwachtingen van je doelgroep.

Pitchcreatie

We zetten de ontwikkelde boodschap om in een overtuigende en beknopte pitch. Daarin worden de sterke punten van je bedrijf en de match met de specifieke behoeften van je doelgroep benadrukt.

Optimalisatie

Na het presenteren van de initiële pitch, verzamelen we feedback van jou en andere relevante stakeholders. Op basis van deze input optimaliseren we de pitch, zodat deze maximaal impact heeft en naadloos aansluit bij je verkoopdoelen. De pitch kun je vervolgens ook inzetten als basis voor je website, landingspagina’s, brochures, downloads en nurturemails.

Meer weten over deze dienst?

Neem contact op voor een kennismakingsgesprek met Thomas.

Thomas Lapperre

Ik hoor graag van je: Wat wil je precies bereiken? Welke kansen zie je? Waar loop je tegenaan?
Ik vertel je graag: Hoe je dat bereikt. Hoe je die kansen pakt. Hoe je die problemen oplost.  
Plan direct een afspraak in mijn agenda of stuur een bericht – Tot snel! – Thomas