Marketingscan

brand
marketingmiddelen analyse dienst

Marketingscan

Als je enige gereedschap een hamer is, dan zien al je problemen eruit als spijkers.

Het zal je wellicht verbazen, maar als het op marketing aankomt zijn er een hoop bedrijven die eigenlijk maar wat doen. Grote bedrijven hebben vaak een doorgewinterde marketingafdeling met nauwgezette plannen, maar vooral in het SME-segment komt willekeur helaas nogal eens voor. Nieuwbrieven worden stoïcijns verzonden, ieder jaar dezelfde plek op de beurs, de website is al een aantal jaar min of meer hetzelfde en sponsoring gebeurt omdat een kennis of bevriende (lokale) ondernemer er toevallig om vraagt. Het lijkt allemaal op marketing, maar er zit weinig beleid achter en op de keper beschouwd is het verspilde tijd, geld en moeite.

Van marketingstrategie tot het behalen van ondernemingsdoelstellingen

Ieder bedrijf, groot en klein, heeft doelstellingen die behaald zouden moeten worden; of het nu gaat om klantbehoud, basegroei of omzetvergroting. Maar sluit je marketingstrategie wel aan bij die doelstellingen? Hoe kom je daar eigenlijk überhaupt achter?

Een ideale marketingstrategie draagt, direct of indirect, aantoonbaar bij aan het behalen van je doelstellingen. Alle inspanningen die daar niet aan bijdragen, zijn strikt genomen inefficiënt en overbodig. Het effect van je marketinginspanningen zou dan ook meetbaar moeten zijn of worden gemaakt.

Bedrijven die er een weldoordachte marketingstrategie op nahouden, onderscheiden zich door een doelgerichte werkwijze, waarbij de klant centraal staat, en kwalitatief hoogwaardige leads. Alle tijd en bedrijfsmiddelen worden efficiënt ingezet, waardoor je relatief veel sales en dus een hoge conversie kunt draaien.

Wat maakt een marketingstrategie goed?

Marketingstrategie bepalen

Geen enkel marketingplan blijft ongeschonden bij contact met de klant

Er is geen gouden marketingregel die voor alle ondernemers in alle markten geldt. Goede marketing begint in alle gevallen wel met een proactieve houding: hoe ga je al jouw marketingtools laten samenwerken om je bedrijfsdoelstellingen te kunnen behalen? Alleen door middel van een goede onderlinge samenwerking tussen je verschillende marketinginitiatieven kun je een optimale efficiëntie bereiken.

Het is belangrijk je te realiseren dat succesvolle marketing niet altijd directe leads of sales oplevert. Een uitstekende campagne op social media kan bijvoorbeeld voor een hoop naamsbekendheid of een positief imago zorgen, maar dat is niet één op één in sales uit te drukken. Toch ondersteunen dergelijke resultaten wel degelijk het behalen van je ondernemingsdoelstellingen.

Verbeter jouw marketingstrategie

Het kunnen verbeteren van je marketingstrategie begint met het (laten) uitvoeren van een gedegen marketingscan. Hiermee krijg je een helder beeld van jouw marketingbeleid en vooral welke onderdelen daarvan wel of juist niet goed werken. Op basis van dat overzicht kun je snel stappen zetten om je marketingbeleid nu eens echt te laten aansluiten bij je doelstellingen.

Interesse in zo’n marketingscan, of gewoon benieuwd hoe het met jouw marketingstrategie gesteld is? Ons marketingteam, onder leiding van oprichter Thomas, staat voor je klaar. Thomas heeft vier jaar ervaring als marketingmanager bij VVV Texel en kijkt samen met zijn team met een online bril naar jouw marketingstrategie, met als doel om je online en offline marketing in lijn te brengen met elkaar en met je doelstellingen.

Thomas Lapperre
Bij bedrijven heerst typisch een gevoel van: de marketing loopt niet lekker, maar wat moeten we nu eigenlijk verbeteren? Hoe pakken we dat aan? Met een externe blik houd ik een spiegel voor. Zo zijn jullie bezig, en dit zijn je mogelijkheden.  Daarvoor leer ik hoe het bedrijf opereert en de klanten bedient. Welke marketingmiddelen er worden ingezet en hoe de markt werkt. Met een of meerdere interviews en online onderzoek, neem ik de gehele marketing onder de loep. Ik kijk wat er goed loopt en wat er beter kan en hoe de samenhang is tussen verschillende marketingkanalen. Vaak zijn er meerdere efficiëntieslagen te maken, zoals het hergebruik van content, het verbeteren van de inzet van Facebook of LinkedIn en het daadwerkelijk inzetten van verzamelde data. Ook zijn bedrijven niet helemaal op de hoogte van de GDPR. Mijn feedback verdeel ik onder in praktische must have's en nice to have's. In de marketingpraktijk zijn er gewoon te weinig tijd en middelen beschikbaar. Met slimme tools en praktische werkwijzen kun je al snel je marketing op een hoger niveau brengen. Omdat ik met verschillende bedrijven uit diverse branches praat en veel schrijf over de nieuwste marketingtechnieken, kan ik effectieve tips aandragen. Voor mij is een marketingscan echt één van de leukste dingen om te doen.

Neem vrijblijvend contact op via onderstaand formulier om van onze expertise gebruik te maken. We bespreken de markt waarin je opereert, je aanbod en de manier waarop je dat momenteel vermarkt. Indien nodig interviewen we collega’s uit je bedrijf. Met al die data verzorgen we een begrijpelijke analyse met een helder, praktisch marketingplan, waarmee je desgewenst direct aan de slag kunt. Ook zullen we je een aanbod doen voor de concrete invulling van dat plan.

Benieuwd wat een marketingscan voor jouw onderneming kan doen? Vul het contactformulier in en maak direct een telefonische afspraak!

Laden...