Direct mail effectief inzetten
Tegenwoordig investeren bedrijven vooral in online marketing, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle vormen van offline marketing zijn afgeschreven. Sterker nog, offline marketing is springlevend! Alleen veel bedrijven zien dit niet. Hartstikke zonde! Toch is er een vorm van offline marketing die nog wel veel wordt toegepast, alleen is de aanpak niet altijd effectief. We hebben het over direct mail. Dit zijn geadresseerde poststukken die een commerciële intentie hebben. Bijvoorbeeld het verhogen van de afzet van een product of het bezoeken van een event.
Een direct mailing is voor dergelijke doeleinden uitermate geschikt, maar zoals gezegd zetten bedrijven hun campagnes niet altijd even effectief op. In dit blogartikel gaan we daarom stap voor stap door het proces van het opzetten van een effectieve direct mailing campagne. Dit stappenplan is geen garantie voor succes, maar als je de stappen volgt wordt de kans op succes wel stukken groter!
Stap 1: Stel doelstellingen vast
Iedere marketingactiviteit begint met het stellen van doelstellingen, dus dat is bij direct mail niet anders. Voorbeelden van doelstellingen die prima passen bij een direct mailcampagne zijn onder andere:
- De afzet van producten a,b en c in [jaartal] met 5% vergroten, via de catalogus die bij de mailing wordt toegevoegd
- In november [jaartal] minimaal 100 toegangskaarten voor event x verkopen, d.m.v. een link naar een landingspagina op onze website (de link wordt bij de mailing toegevoegd)
- Minimaal 20 ingevulde coupons voor een gratis adviesgesprek over product/dienst x in oktober [jaartal]
Een belangrijk aandachtspunt bij het opstellen van doelstellingen is dat je de doelstellingen SMART maakt. Dit betekent: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel Realistisch, Tijdgebonden.
Stap 2: Specificeer je doelgroep
Op dit punt gaat het met direct mail nog vaak fout, terwijl dit een cruciaal onderdeel is voor het succes van jouw campagne. Het beste is om je doelgroep zo specifiek mogelijk te beschrijven. Maak daarom een profielschets, waarin je onder andere het volgende verwerkt:
- Leeftijdscategorie
- Geslacht
- Burgerlijke status
- Beroep
- Interesses en hobby’s
- Opleidingsniveau
Door je doelgroep zo specifiek mogelijk te beschrijven, krijg je een goed beeld van de persoon die jou mailing gaat ontvangen. Op die manier kun je het adressenbestand dat je gaat gebruiken aanpassen om het profiel dat je geschetst hebt. Zo is de kans dat de ontvangers jouw boodschap als relevant ervaren een stuk groter dan wanneer je de mailing in willekeurige brievenbus stopt.
Maar, er is nog een reden waarom het belangrijk is dat je de doelgroep zo specifiek mogelijk omschrijft. Je kunt namelijk een nog zo’n relevante boodschap bij iemand bezorgen, maar als de boodschap vervolgens slecht wordt gebracht, dan is de kans dat je ontvanger de gewenste actie gaat ondernemen heel klein. Hiermee kan we bij het volgende punt, het opstellen van je boodschap.
Stap 3: Stel je boodschap op
Zoals we bij stap 2 hebben aangegeven, is het belangrijk dat je boodschap ervoor moet zorgen dat je ontvanger de gewenste actie gaat ondernemen. Doordat je bij stap 2 een concreet beeld van je ontvanger heb geschetst, weet je ook met welke problemen, irritaties of vraagstukken hij rondloopt. En dat is precies hetgeen wat je aan het begin van je boodschap moet benoemen.
Een voorbeeld: Stel, je gaat een mailing versturen naar mensen die in een ongeïsoleerde woning wonen. Dan zou je in de opening van je boodschap kunnen beginnen met de benoemen van de problemen die een ongeïsoleerd huis met zich meebrengt. Bijvoorbeeld kou, tocht, schimmelgroei en een hoge energierekening. Door deze problemen concreet te benoemen, zal de lezer de boodschap waarschijnlijk verder willen lezen, omdat je precies benoemd waar hij last van heeft.
Nadat je in de opening van je boodschap de problemen benoemd, ga je over tot de inhoudelijke informatie. Om bij ons voorbeeld te blijven: je vertelt iets over de voordelen van het isoleren van je woning en hoe het in zijn werk gaat. Vervolgens geef je informatie die eventuele tegenargumenten onderuit haalt. Bijvoorbeeld dat het isoleren van je woning binnen een dag kan worden afgerond en dat de woning schoon wordt opgeleverd. Daarna sluit je je boodschap af met een tijdelijk aanbod en vertel je hoe je lezer gebruik kan maken van jouw aanbod. Wanneer je de zojuist beschreven opbouw van een boodschap voor jou mailing hanteert, zul je zien dat de respons enorm hoog kan zijn
Stap 4: Zo gaat jouw direct mail opvallen
Een boodschap kan nog zo relevant en goed geschreven zijn, maar hij moet wel opvallend zijn om ervoor te zorgen dat je doelgroep je boodschap ook daadwerkelijk gaat lezen. Voor wat betreft direct mailing is het van belang dat jouw poststuk tussen de andere poststukken gaat opvallen.
Dat kun je eenvoudig voor elkaar krijgen, door bijvoorbeeld met een afwijkende kleur envelop te werken. Een bedrijf dat je kan ontzorgen op het gebied van bedrukte enveloppen die opvallen vind je hier: https://www.mail-succes.nl/drukkerij-gouda. Dit bedrijf beschikt over een eigen dubbel uitgevoerde drukkerij, waardoor de kwaliteit en levertijd gewaarborgd zijn.
Een methode om ervoor te zorgen dat je envelop nog meer gaat opvallen, is door er een kleine weggever in te doen. De weggever creëert een bobbel in enveloppe die de nieuwsgierigheid van je ontvanger enorm prikkelt! Ook kun je ervoor kiezen om geen enveloppe te gebruiken en je boodschap in een smal brievenbusdoosje te verpakken. Brievenbusdoosjes krijgen mensen immers niet dagelijks in hun brievenbus, waardoor de doosjes hoogstwaarschijnlijk door vrijwel alle ontvangers geopend worden.
Stap 5: De opvolging
Afhankelijk van de insteek van je mailing is het belangrijk om op te volgen. Stel bijvoorbeeld dat de doelstelling van je mailing is om gratis adviesgesprekken in te plannen. Dan loont het om de ontvangers na te bellen met de vraag of ze je aanbod hebben ontvangen en of ze geïnteresseerd zijn om een adviesgesprek in te plannen.
Enerzijds helpt het nabellen om meerdere afspraak in te plannen, maar het is ook een goed feedbackmoment. Als ontvangers namelijk geen afspraak willen maken, dan is het interessant om te vragen waarom dat zo is. Uit de antwoorden kun je nieuwe tegenargumenten ontdekken waarop je in een volgende mailing kunt inspelen. Ook zullen er hoogstwaarschijnlijk onduidelijkheden aan het licht komen, waardoor mensen die in eerste instantie geen afspraak wilde maken, later alsnog met je om de tafel willen.
Zelf direct mailcampagnes opzetten of een specialist inschakelen?
Met de tips uit dit blogartikel is de kans op een succesvolle direct mail campagne al een stuk groter dan wanneer je lukraak maar wat doet. Toch kan het waardevol zijn om een direct mailing specialist te benaderen om je te helpen bij het opzetten en uitvoeren van jouw campagne. Een specialist heeft immers oog voor de details, die van grote invloed kunnen zijn op het succes van jouw mailing. Bovendien beschikken direct mailing specialisten over kwalitatief hoogstaande adressenbestanden. Je kunt je voorstellen dat het inkopen van dergelijke bestanden je enorm veel tijd en dus geld bespaart.
Twijfel je nog of je zelf een campagne moet opzetten of toch een specialist moet inschakelen? Dan is ons advies om gewoon een direct mail specialist zoals Mail Succes te benaderen en een vrijblijvend gesprek aan te gaan over wat hij voor je zou kunnen betekenen. Op die manier krijg je een goed beeld van de mogelijkheden en de toegevoegde waarde van een specialist.
Wees in ieder geval niet bang om te investeren in het inschakelen van een externe partij. Het opzetten en uitvoeren van een campagne kost immers veel tijd en geld, dus wil je een goed rendement behalen. En als je daarvoor een investering moet doen, maar de resultaten het meer dan waard zijn, dan is het de investering meer dan waard.
Reacties