Juist nu: schrijfwaar als relatiegeschenk

brand

De gevleugelde woorden ‘schrijven zegt meer’ zijn bij de meeste Nederlanders wel bekend. In deze huidige tijden van crisis, waarin we onze naasten liever wat minder fysiek ontmoeten, vallen we massaal terug op innovatieve wijzen van contact. Skypen met je oma, zoomen met je collega’s. Wat kan de simpele pen dan nog betekenen in deze tijd?

Marketing in tijden van crisis

Niemand zat te wachten op een coronacrisis, zeker ondernemers niet. De economie staat onder grote druk, een recessie ligt op de loer en tal van ondernemingen lijken het einde van de crisis helaas niet te gaan halen. Tijden van crisis zijn echter wel de momenten waarop het op goed ondernemerschap aankomt. Het kaf wordt, linksom of rechtsom, immers van het koren gescheiden. Je hebt als ondernemer lang niet alles onder controle, maar je hebt wel enige invloed op de impact van een crisis.

Een belangrijke term hiervoor is anticyclisch budgetteren. In tijden van voorspoed maakt iedereen winst en is het gemakkelijk om geld op zij te zetten voor marketing. In tijden van tegenspoed is er weinig winst en is er doorgaans ook geen marketingbudget. Slimme ondernemers doorbreken die cyclus door anticyclisch marketingbudget te spenderen. Lopen de zaken goed, dan heb je ook weinig marketing nodig, de omzet komt toch wel. Juist wanneer het crisis is, heb je marketing nodig. En omdat je concullega’s nu juist geen advertenties inkopen, zijn die ook goedkoper en zijn allerlei deals mogelijk.

De juiste toon zetten

Een goed gekozen marketingstrategie kan, ook in de periode ná de crisis, het verschil maken. Veel grote bedrijven zijn de afgelopen periode gestopt met hun reguliere campagnes en hebben die ingeruild voor sfeercampagnes, waarin naar voren komt wat zij in deze crisistijd toevoegen aan de maatschappij. IT-bedrijven brengen digitale vergadermogelijkheden extra onder de aandacht, telecomproviders leggen de nadruk op connectiviteit en bereikbaarheid, supermarktketens richten zich op gezondheid, veiligheid en saamhorigheid. De kiloknallers en iPhone-deals zie je mede daardoor even niet meer voorbij komen.


Als kleinere ondernemer kun je een soortgelijke weg inslaan met je eigen marketingstrategie. Je kunt je extra richten op de band met je klanten, relaties en leveranciers, door ze te laten weten dat je aan ze denkt en ­– als ze (ook) lijden onder de crisis – dat je met ze meeleeft. Het gros van de ondernemers doet dit niet, of stuurt hooguit een mail, maar écht contact zoeken, gebeurt nog weinig.

Relatiegeschenken voor attentie en waardering

Tal van bedrijven hebben hun medewerkers gedurende de huidige coronacrisis al een presentje gestuurd. Een koffiemok bijvoorbeeld, omdat de koffie voorlopig even thuis wordt gedronken in plaats van samen met collega’s op kantoor. Of een mooie plant, om de thuiswerkplek iets op te fleuren. Daarnaast sturen sommige ondernemers niet alleen hun eigen medewerkers, maar ook hun klanten of zakelijke relaties momenteel relatiegeschenken. Om ze bijvoorbeeld te steunen in deze tijden, waarin de zaken vaak wat slechter gaan. Juist nu, in deze tijd, is het belang van relatiegeschenken groot. In moeilijke tijden leer je immers je vrienden kennen, en dus ook je beste zakelijke partners.

Het belang van het relatiegeschenk wordt vaak onderschat. Veel ondernemers realiseren zich bijvoorbeeld niet dat relatiegeschenken veel invloed hebben op zakelijke verhoudingen. Klanten en zakelijke partners zijn in zo’n vijftig procent van de gevallen eerder geneigd om zaken met je te doen als er weleens een geschenkje is uitgedeeld, waarbij het niet veel uitmaakt of het maar een klein, goedkoop productje was. Reden? Wederkerigheid, een van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Door het vriendelijke gebaar van geven wordt je gepercipieerd als vriendelijk en leidt tot de sociale norm van teruggeven.

Het uitgeven van relatiegeschenken kan daardoor goedkoper zijn dan het strooien met kortingen, maar is minstens zo effectief. Dat komt doordat een uitgedeelde korting maar zeer kortstondig effect heeft die gericht is op verkoop. Zodra de korting is verwerkt (of, als het een periodieke korting is, zodra de kortingsperiode afloopt), is ook het effect weg. Niemand kijkt naar zijn bankrekening en denkt: fijn dat ik drie maanden geleden die korting heb gekregen, anders had ik minder geld gehad. Met relatiegeschenken werkt dat anders omdat deze doorgaans in context van een relatie worden gegeven. Ze worden bewaard, als het meezit zelfs gebruikt, en iedere keer als dat het geval is, wordt teruggedacht aan de samenwerking, aankoop of het zakelijke contact. Je hoeft daar op dat moment als ondernemer helemaal niets meer voor te doen.

Het laatste argument voor relatiegeschenken is het fysieke aspect. Nu het coronavirus de maatschappij en bedrijven dwingt tot het versnellen van de digitale transformatie – van videoconferencing tot e-commerce, telegezondheid en 3D-printen door fabrikanten – krijgt de fysieke wereld een herwaardering. Persoonlijk contact en fysieke voorwerpen zoals relatiegeschenken en mailings worden daardoor meer gewaardeerd.

Schrijfwaar als relatiegeschenk

relatiegeschenk pen met logo bestellen

Uit internationaal onderzoek door het Amerikaanse Advertising Specialty Institute blijkt dat pennen niet alleen het meest gebruikte relatiegeschenk zijn – de meeste Nederlanders geven aan promotiepennen in hun bezit te hebben – maar ook ontzettend effectief zijn. Schrijfwaar als relatiegeschenk wordt vaak actief gebruikt (kijk maar in je eigen pennenbak!), zijn eenvoudig te bewaren en gaan relatief lang mee. Gemiddeld bijna een jaar, maar soms ook veel langer. Groothandel Vegro had jarenlang de slogan Zekerheid voor jaren, wat het feit dat hun pen uit 2007 nog steeds schrijft zeker bewijst.

Grote, uitbundige relatiegeschenken zijn mooi, maar paradoxaal genoeg belanden die juist vaak op Marktplaats of achter een kastdeur. Daarmee is het effect direct weg. De beste relatiegeschenken worden door de ontvanger gebruikt en worden dus nuttig gevonden. Een pen met logo klinkt dan op het eerste gezicht wellicht oubollig, maar de praktijk is anders: pennen en potloden als herinnering aan de samenwerking met of de aankoop bij jouw bedrijf doen het gewoon ontzettend goed.

Het juiste moment

Het perfecte moment om schrijfwaar, zoals een pen met logo, cadeau te doen aan je vaste klanten, zakelijke relaties of leveranciers, is nu. De reden daarvoor is de emotie rondom dit moment. Pennen worden op dit moment veelvuldig thuis gebruikt om vrienden en familieleden kaarten te sturen, om ze te laten weten dat er aan ze gedacht wordt. Stuur je nu al je zakelijke relaties een pen als relatiegeschenk, dan is de kans het grootst dat jouw pen met logo wordt gebruikt op zulke momenten, die voor mensen belangrijk zijn. Zeker wanneer je de juiste toon aanslaat.

Is de crisis over een tijdje dan eindelijk voorbij? Dan heeft het door jou verzonden relatiegeschenk zijn kracht naar alle waarschijnlijkheid nog steeds niet verloren. Mensen zullen zich nog maar al te goed kunnen herinneren dat jij degene was die ze iets stuurde – hoe klein dat presentje dan ook was – in die vervelende tijd. Daar heb je uiteindelijk veel meer aan dan het uitdelen van kortingen of andere kortstondige initiatieven. De coronacrisis is een kwestie van doorbijten, niet alleen voor ondernemers, maar voor alle Nederlanders. Daarmee ontstaat er voor ondernemers echter wel een kans om een verschil te maken. Een goed gekozen relatiegeschenk, zoals mooie schrijfwaar, is daarvoor een uitstekende optie. Het perfecte moment is nu. Niet ondanks dat het crisis is, maar juist omdat het crisis is.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.