Wat doet een content marketeer eigenlijk?
Wie denkt dat een content marketeer zich voornamelijk focust op het schrijven van teksten, heeft het mis. Contentmarketing omvat alle typen content: naast tekst ook beeld zoals fotografie en video. En terwijl de nadruk in marketing nu ligt op online, ben je als content marketeer ook verantwoordelijk voor alle offline marketingmiddelen. Zoals: brochures, flyers, posters en productbladen. Als content marketing specialist zorg je niet alleen voor contentproductie, maar ook voor de contentstrategie en contentpromotie. Want al die content moet natuurlijk wel iets opleveren. In dit artikel vertellen we je meer over het werk van een content marketeer. Ook gaan we in op redenen om een content marketeer aan je team toe te voegen.
Benieuwd naar de content marketing definitie? Check daarvoor onze uitgebreide pagina over contentmarketing.
Wat is een content marketeer?
Een content marketeer (of contentmarketeer, content marketer) gebruikt content om een product of dienst in de markt te zetten. Met content wordt de klant geïnformeerd, aangetrokken en verleid. De contentmarketeer brengt de informatiebehoefte per stap in de customer journey in kaart en zorgt voor de creatie en promotie van content. Daarvoor begrijpt en kent hij taal en beeldtaal, beheerst hij de inzet van verschillende kanalen en is hij bovendien in staat om de resultaten te analyseren en hierop bij te sturen. Contentmarketing wordt vaak bij B2B ingezet omdat hier trajecten typisch langdurig zijn en er een grote informatiebehoefte is.
Contentmarketing doelstellingen
De hoofdtaken van een content marketeer zijn:
- Bouwen aan merkbekendheid. Oftewel: het creëren van awareness rondom het merk en de bijbehorende producten of diensten. Merkbekendheid betekent dat je doelgroep weet wat je doet en waar je voor staat. Zodat de volgende keer dat je doelgroep op het punt staat een aankoop te doen, jouw merk top of mind is.
- Nieuwe klanten aantrekken. Uiteindelijk moet al die content natuurlijk ook wel nieuwe leads, omzet en klanten opleveren. Dat vraagt om een systematisch aanpak waarin je content afstemt op de fase van de customer journey en de klant naar de volgende fase helpt.
- Merkloyaliteit bevorderen. Nieuwe klanten binnenhalen is een uitdaging, maar je klanten ook bij je houden is veel belangrijker. Loyaliteit komt wanneer je als merk laat zien dat je continu waarde biedt voor je klanten. En dat vraagt iedere keer om een goed verhaal.
- Customer engagement. Content die hout snijdt weet een verbinding te leggen met de klant. Niet alleen op het niveau van voorzien in informatie die nodig is om een aankoop te doen, ook op emotioneel vlak. Klanten worden graag gehoord. Contentmarketing kun je prima inzetten om feedback te verzamelen.
Als marketeer heb je altijd teveel werk en te weinig tijd. Je moet daarom efficiënt werken: met je beperkte tijd én budget het maximale effect sorteren. Je hoofddoel is de promotie van je bedrijf, product of dienst. In de praktijk van de content marketing specialist betekent dat je je bezig zal houden met pr, marketingcommunicatie, corporate communicatie en online marketing. Soms gaat het om marketing qualified leads aanmaken voor het verkoopteam, dan om downloads van de productsheets en andere keren om awareness en branding creëren.
Wat is het verschil tussen contentmarketing en online marketing?
De content marketeer neemt content als uitgangspunt, de online marketeer neemt online kanalen als uitgangspunt. Contentmarketing speelt in op de informatiebehoeften van de klant terwijl online marketing vooral gaat over het aanwezig zijn op de digitale kanalen waar de klant zich bevindt. Er is een zekere overlap: de content marketeer werkt grotendeels via digitale kanalen en de online marketeer zet ook content in. Beiden gebruiken de customer journey in hun marktbenadering: welke content is in welke fase interessant en via welk kanaal kun je dat het beste brengen? De content marketeer is vooral geïnteresseerd in klantpsychologie, argumenten en storytelling. De online marketeer let meer op cijfers, analyses en ROI.
Functieomschrijving voor content marketeer
Het aantal vacatures voor content marketeers neemt continu toe. Contentmarketing als vak is daarom zeker interessant om als student te overwegen. Afgestudeerd en klaar voor een uitdagende job in een enthousiaste organisatie? Houdt rekening met de volgende functievereisen:
- Hbo werk- en denkniveau. Doorgaans wordt er gevaagd om een hbo-opleiding richting marketing, communicatie of journalistiek.
- Werkervaring. Tenzij de vacature voor junior is, wordt er minimaal 1 jaar ervaring verwacht op het gebied van marketing. Voor een senior rol wordt er 2 tot 5 jaar werkervaring in een soortgelijke ervaring verwacht.
- Schrijver. Doorgaans moet je goed kunnen schrijven, zowel informatief als commercieel. Of in ieder geval kwalitatieve content kunnen herkennen en een externe copywriter aansturen.
- Tooling. Afhankelijk van de specifieke contentmarketingrol, kun je omgaan met Photoshop, CMS-systemen, analyse tools zoals Google Analytics, nieuwsbriefsystemen etc.
Wat verdient een content marketeer nu eigenlijk?
Het salaris voor een content marketeer verschilt per bedrijf, regio en markt. Gemiddeld begint het salaris in 2022 vanaf € 2400 voor een junior tot € 4500 voor een senior. Volgens Indeed ligt het gemiddelde basissalaris voor een content marketeer in Nederland op €2908. Glasdoor zit daar iets onder met een geschatte gemiddelde salaris van € 2827, en Talent.com zit daar met € 3048 iets boven. Deze schattingen zijn zonder bonussen en een eventuele dertiende maand. Daarnaast zijn deze salarissen gebaseerd op historische schattingen. Een werkgever die in 2022 op zoek is naar een content marketeer moet niet alleen rekening houden met de huidige inflatiecijfers, maar ook met de krapte op de arbeidsmarkt.
Werkdag van een content marketeer
De werkdag van een content marketeer kan iedere keer anders zijn. De ene dag zoekt de content marketeer naar leuke onderwerpen om de contentkalender te vullen, dan overlegt hij de resultaten met de marketing manager en de afdeling verkoop. Vaak valt social media ook onder het domein van de content marketeer. Taken zijn het laten groeien van volgers, de reacties van volgers monitoren en adverteren.
Dit is een typische werkdag van een content marketeer bij een contentbureau met klanten, een eigen blog waar gastbloggers verschijnen en een intern team om te ondersteunen:
Tijdstip | Taak |
09.00 | Mails afhandelen Gastbloggers beantwoorden en op weg helpen. Feedback verwerken van klanten of je team intern. De freelance SEO aansturen voor de backlinks van de nieuwe campagne. |
09.30 | Grote schrijfopdracht Alle noodzakelijke spoedjes verwerkt? Nu tijd voor een grote schrijfklus – laat je door niemand storen! Op basis van een eerdere zoekwoordenonderzoek het schrijven van een nieuwe tekst voor een website of blog. |
11.30 | Kleine schrijfopdrachten Aanpassingen in bestaande pagina’s en blogs voor klanten, en het maken van e-mail content voor collega’s. |
Lunch | |
13.00 | Mails afhandelen Pas nu weer je mail checken – zo blijf je proactief en niet reactief. Feedback van klanten verwerken en blogs inplannen met afbeeldingen en SEO-optimalisatie. |
14.00 | Klant afspraak Samen met de accountmanager en een social media manager bijvoorbeeld. Typisch telefonisch, bedoeld om een update te geven en obstakels te benoemen en uit de weg te halen. Je noteert actiepunten voor je freelancers en jezelf. |
15.00 | Schrijfopdracht voorbereiden Bijvoorbeeld de eigen maandelijkse nieuwsbrief, volgens een vaste redactieformule. Onderdelen kunnen zijn: veranderingen in het team, customer cases of eigen blogs. De e-mail marketeer zorgt dat de e-mail er vervolgens tiptop uitziet. |
16.00 | Outreach Hier onderzoek je welke interessante websites openstaan voor gastblogs. Dat kan zijn voor je eigen agency, of voor klanten. |
16.40 | Rapportage Het moment om je werkzaamheden bij te houden voor je klanten, zodat je deze goed worden gefactureerd. |
Voor het creëren van bereik, is er een spanningsveld tussen interactie en adverteren. Interactie in de vorm van reacties, deelacties en likes, zorgen voor een groter bereik. Niet alleen omdat de volgers van je volgers dat kunnen zien, maar ook omdat Facebook, LinkedIn en nu ook Twitter via een algoritme bepalen welke berichten relevant zijn. Daarvoor kijken ze vooral naar interactie: een bericht met veel reacties en likes zal interessanter zijn voor andere mensen. Het creëren van die interactie is een aparte skillset, net als het efficiënt kunnen inzetten van advertenties. De content marketeer werkt daarom ook standaard samen met de online marketeer.
Skills die je als content marketeer moet hebben
Een content marketeer beheerst niet alleen de Nederlandse taal, maar heeft ook een creatieve manier van denken en een groot inlevingsvermogen. Wat wil de klant weten voordat hij tot een koop overgaat? Welke vragen moet je eerst beantwoorden? Waar zal hij wél op reageren? Op welke manier voelt een klant zich begrepen?
De vier skills van een content marketeer
Schrijven | Je hoeft als content marketeer geen passie te hebben als schrijven. Je moet het wel goed kunnen en goed werk kunnen herkennen, zodat je kwalitatieve content kan laten schrijven en controleren. |
Analytisch | Als marketeer moet je de inzet en effect van je content kunnen meten en beoordelen. Cijfers moet je ‘leuk’ vinden, zodat je elke dag eraan werkt om resultaten neer te zetten. |
Digital savvy | Bij content marketing ligt de nadruk op het digitale domein. Dus e-mail verzenden via MailChimp en je blog nalopen via Yoast moet easy peasy voor jou zijn. Typische skills zijn: efficiënt informatie opzoeken via Google, tooling snel in de vingers krijgen en altijd op zoek zijn naar betere tools. |
Project management | Een content marketeer heeft meerdere klanten, extern en intern, om tevreden te houden. Die verwachten een continue output van kwalitatieve teksten die resultaat opleveren: content productie. Dat vraagt om management van je tijd, aandacht en resources. |
In kleinere organisaties zorgt een content marketeer vaak zelf voor de creatie van nieuwe afbeeldingen, video’s en teksten. Bij grotere partijen heeft men hier een breder team voor. Een deel van dit team houdt zich bezig met sociale media, een ander deel met teksten en contentproductie, afbeeldingen en video’s, en voor Adwords en Facebook ads is weer een ander team actief. Zo worden alle aspecten van content marketing geoptimaliseerd.
Opleidingen tot content marketeer
De inzet van tekst en beeld voor marketing is zo oud als de weg naar Rome (daar stonden al reclamebordjes op namelijk!) De eerste content marketeers van nu waren gewoon marketeers of online marketeers, die anders naar content leerden kijken. De ontwikkeling van het customer journey model zorgde ervoor dat men content gerichter in ging zetten.
Het werk van een content marketing specialist verandert voortdurend. Dat komt vooral doordat het vak online marketing continu ontwikkeld: de komst van nieuwe sociale media, nieuwe richtlijnen van Google en bovenal: ander consumentengedrag. Tijdens je werk als content marketeer zal je voortdurend op zoek moeten gaan naar nieuwe trends en technieken. Niet voor niets wordt veel van de kennis die content marketeers hebben opgedaan in de praktijk. Momenteel zijn er diverse opleidingen en cursussen voorhanden voor content marketing, en wordt het ook als aanvulling aangeboden bij opleidingen richting marketing, communicatie, design, etc. Vanuit jouw eigen uitgangspunt kun jij het vak van contentmarketing uitvoeren en wellicht, zelfs een nieuwe kant op sturen. Want uiteindelijk gaat het maar om één ding: dat je jouw klanten informeert, aantrekt en overtuigd. Hoe jij dat doet voor jouw markt, is geheel aan jou.
Content marketeer vacatures
Op zoek naar een nieuwe job als content marketeer? Of wil je juist beginnen in dit vakgebied? Kijk hier op Jobosora.com voor content marketeer vacatures.
Geïnteresseerd om als content marketeer ervaring op te doen?
Vanuit Bloeise zoeken we regelmatig ondersteuning op allerlei vlakken. Met name tekstschrijven, WordPress en SEO. Neem contact op.
Reacties
We hebben het over “goed Nederlands” en tegelijkertijd wemelt het hele stuk van de Engelse vaktermen. hoe verhouden die twee zich tot elkaar zat ik mij af te vragen. Betekent content niet gewoon “inhoud”.
Nuttig artikel, dankjewel Thomas!
Hoi Anoniem, goede en terechte vraag! Het gaat uiteindelijk om tekst die aansluit bij de lezer. Het marketingvak wemelt inderdaad van de Engelse termen, en dat begint al met het vak zelf: ‘marketing’. Dat is een begrip waarvoor er geen goede Nederlandse vertaling bestaat. En als je krampachtig vast gaat houden aan Nederlandse, dan kom je uit op ‘marktbewerking’, wat gecombineerd met een kanaal zoals influencer dan geen ‘influencer marketing’ wordt maar ‘beïnvloeder marktbewerking’. Content is ook zo’n begrip. Een gesprek over ‘content’ kan over iets heel anders gaan dan over ‘inhoud’; er is geen ‘inhoudelijke marketing’ maar wel ‘contentmarketing’. Dat gezegd hebbende, is het wel zaak om niet alles maar klakkeloos in het Engels te gaan zetten. Strategy blijft strategie, goal gewoon doelstelling en viral is viraal. Dat is overbodig Engels.