Groeien met e-commerce: de rol van productinformatie en PIM

brand

De online bestedingen zijn ook het eerste half jaar van 2018 toegenomen. Elk bedrijf met een webshop zal dan ook nieuwe kansen zien. Upsell aan bestaande klanten, misschien diversificatie naar andere productgroepen en zeker internationale e-commerce… zoals Duitsland bijvoorbeeld. Gewoon een kwestie van de webshop uitbreiden of een nieuwe opzetten, toch? Totdat je je gaat afvragen of je webshop wel die hoeveelheid productinformatie aankan, en hoe je dat eigenlijk gaat bijhouden.

Van alle detailhandelsgoederen in Nederland werd in het eerste half jaar van 2018 volgens Thuiswinkel.org 10,2% online verkocht. Nederlandse consumenten spendeerden in deze periode € 6,75 miljard aan producten. De productgroep Food/Nearfood steeg met 39%, Health & Beauty met 22%, Schoenen & Personal Lifestyle met 21%, Telecom met 18% en Speelgoed met 18%. Elk ondernemend bedrijf dat e-commerce doet, zal kansen zien en willen pakken.

De rol van productinformatie

Een nieuwe winterjas of een blitse smartphone koop je niet zomaar online. Gedurende de gehele customer journey is er behoefte aan productinformatie. Van vindbaarheid in Google, engagement en conversie op je website tot service en retourenafhandeling achteraf, goede productinformatie maakt het verschil. Want hoe meer informatie je kunt bieden, hoe beter je wordt geïndexeerd in Google en hoe sneller consumenten op jouw site het juiste product vinden. En dus sneller kopen.

Rijke productinformatie is een voorwaarde voor je e-commerce succes. En die lat komt steeds hoger te liggen, dankzij toppers zoals een Coolblue, Bol.com maar ook een Amazon. Daar krijgt de consument een optimale presentatie van producten, met video, 360-graden foto’s, product reviews, aanbevolen combinaties, alternatieven, accessoires én productspecificaties. Komt de consument vervolgens op een webshop met minimale productinformatie, dan is de vergelijking snel gemaakt. Als webshop zonder goede productinformatie kun je je dan alleen nog onderscheiden met prijs.

Een wereldbol die verbonden is met computers

Alle productieinformatie staat op een centrale plaats en wordt gedistribueerd naar andere kanalen.

Grip op je productinformatie met PIM

Zeker bij kleinere webshops maar ook nog bij verrassend grote merken is het beheer van productinformatie een handmatig proces. Leveranciers mailen af en toe een CSV-bestand, of een Dropbox- of WeTransfer-link met beeldmateriaal die iemand dan downloadt, bijwerkt en uploadt. Prima te doen bij een handvol leveranciers, totdat je gaat uitbreiden. Niet alleen nieuwe leveranciers, maar ook in distributiekanalen zoals Amazon bijvoorbeeld, en in talen. Mocht je een ERP-pakket gebruiken, dan kun je je misschien nog afvragen of dat geen werkende oplossing kan bieden. Het antwoord daarop is heel simpel: daar is een ERP-pakket niet voor bedoeld. En dat ga je merken in het verschil in externe en interne informatiebehoeften die je via dezelfde pijplijn probeert te laten lopen. Dat gaat botsen en vertragen.

Een Product Informatie Management systeem, kortweg PIM genoemd, is een standaard oplossing voor deze situatie. Het verzamelt alle productinformatie op één centrale plaats, biedt meerdere oplossingen voor verrijkingen en distribueert naar alle kanalen. Typisch zijn dat de webshop, mobile webshop, print en Point of Sale (POS). Een PIM werkt samen met je ERP-pakket, in een leidende of volgende rol.

De voordelen van PIM

Als nieuw systeem in je infrastructuur is PIM natuurlijk een investering. Maar je krijgt er ook veel waarde en kansen voor terug. Dit zijn de vijf grootste voordelen van een PIM-systeem:

  1. Van een zelfbedachte houtje-touwtje oplossing ga je naar een methodiek om productinformatie te beheren. Het is een bewezen oplossing die het werk gemakkelijker en efficiënter maakt. Dat geeft ruimte om te groeien.
  2. Nu is kwaliteit een vaag begrip, maar accuraatheid, compliance en data governance zijn dat niet. Hoe zorg je ervoor dat de productinformatie klopt? Over alle kanalen gelijk is? En voldoet aan de Europese wetgeving? PIM.
  3. Met PIM kun je producten koppelen en op de juiste plaats en het juiste moment aanbieden als een accessoire, combinatie of alternatief.
  4. Snelheid van publiceren. In het Engels mooi genoemd: de time-to-market. Met een PIM kun je snel een efficiënte leveranciersportaal neerzetten, waarop je leveranciers zelf kunnen inloggen en productinformatie aanleveren. Het vervolgens verrijken en publiceren gaat volgen processen die gedeeltelijk of zelfs geheel te automatiseren zijn.
  5. Meer conversie. Productinformatie gebruik je bij je marketing: SEO en SEA. Hoe nauwkeuriger je productinformatie, hoe effectiever je deze middelen kunt inzetten. In de webshop merk je de impact van productinformatie helemaal, met een langere tijd op de website, lagere bounce rate en hogere conversie in de webshop. En doordat je klanten de beschikking hebben over uitgebreidere productinformatie, zullen er ook minder retouren komen.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

1 Reactie
  • Sander Touw schreef:

    Handig artikel Thomas. Je legt het goed en begrijpelijk uit, ook voor leken die wel een webshop hebben maar niet alle technische know-how.

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *