Wat is ondernemen precies?

brand

Je hebt vast wel eens aan iemand gevraagd wat zijn of haar beroep is en als antwoord ‘ondernemer’ gekregen. Of misschien overweeg je zelf wel om een onderneming te beginnen naast je baan. Maar wat is een ondernemer precies en wat voor soorten ondernemingen zijn er? Ondernemen is een breed begrip en in dit artikel leggen we precies uit wat er onder ondernemen valt. Je leest wat een ondernemer is, welke soorten ondernemingen er zijn en hoe het zit met de belastingdienst. 

Wat betekent ondernemen? 

Ondernemen betekent dat je werk en kapitaal organiseert en het doel hebt om een product of dienst te verkopen. Er zijn verschillende soorten ondernemingen, maar vrijwel iedere onderneming heeft gemeen dat er geld verdiend moet worden om voort te kunnen bestaan. Ondernemers werken voor eigen rekening en kunnen in allerlei sectoren werkzaam zijn. Een ondernemer is bijvoorbeeld iemand met een eigen sportschool of iemand die een bedrijf heeft dat huishoudartikelen maakt en verkoopt. Ondernemers zijn ook mensen met een eigen winkel of webwinkel en mensen die op freelance basis voor opdrachtgevers werken. 

ondernemen

Ondernemers kunnen in verschillende sectoren werkzaam zijn

Wat is een onderneming? 

Een onderneming is een organisatie of een bedrijf. Je zult hierbij al snel aan een winkel of fabriek denken, maar er zijn ook genoeg ondernemers die vanuit huis werken of op locatie bij klanten aan de slag gaan. Er wordt pas van een onderneming gesproken wanneer deze ingeschreven is bij de Kamer van Koophandel en er geld stroomt tussen de klanten en het bedrijf. Over het algemeen geldt dat een onderneming iets produceert. Dat kan een concreet product zijn dat je kunt kopen, maar dat kan ook een dienst van waarde zijn. Een ondernemer kan advies verkopen of een dienst verlenen die het werk van anderen makkelijker maakt.  

‘Je kiest in eerste instantie voor Bloeise’

“Het verschil tussen een freelancer en een ondernemer is hoe je je presenteert: als Thomas Lapperre de copywriter of als Bloeise het B2B contentmarketingbureau. Vanaf het begin koos ik ervoor om als Bloeise de markt te betreden. Uitdagend, want ik moest mijn merk opbouwen en laden. Maar vervolgens heb je een merk wat ergens voor staat. Daardoor kan ik gemakkelijker een freelancer naar voren schuiven om een klus aan te nemen. En mijn bedrijf duidelijk positioneren in de markt. Daarvoor ben ik van het begin af aan begonnen met bloggen. Voor naamsbekendheid, organisch verkeer vanuit Google en het opbouwen van autoriteit. Nu is Bloeise bekend in de markt, komen er maandelijks zo’n acht tot tienduizend bezoekers op Bloeise.nl en willen andere bedrijven graag op de website staan met hun verhaal. Als ik mijzelf alleen maar als Thomas Lapperre de copywriter op LinkedIn had gepresenteerd, was ik nooit verder gekomen.” – Thomas Lapperre

 

Wanneer ben ik een ondernemer? 

Soms is het duidelijk wanneer iemand een ondernemer is en wanneer niet, maar er zijn ook gevallen waarbij die grens vager is. Zo is iemand die veel tweedehands kleding via Vinted verkoopt geen ondernemer, maar iemand met een webshop in tweedehands kleding is dat wel. Waar zit die grens precies? Over het algemeen geldt dat je een ondernemer bent, wanneer je bij de Kamer van Koophandel staat ingeschreven als bedrijf of zelfstandig ondernemer. Dan wordt je zowel voor de wet als de belastingdienst als ondernemer gezien. Om te kunnen factureren moet je ingeschreven zijn en dat kan ook naast je baan voor een baas.  

Je bent ondernemer wanneer je een idee hebt om geld te verdienen en daar invulling aan geeft. Een eigen winkel is zeker niet meer nodig vandaag de dag, dat kan ook gewoon vanuit huis.

Wat is een zzp’er? 

Er zijn verschillende vormen van ondernemerschap mogelijk, waarbij zzp’er zijn het makkelijkst te realiseren is. Zzp staat voor zelfstandige zonder personeel is en betekent dat je voor verschillende opdrachtgevers kunt werken. Een andere benaming voor zzp’er is freelancer: iemand die af en toe werk verricht voor een bedrijf. Een zzp’er kan eenmalig een klus doen voor een bedrijf, maar kan hier ook langere tijd aan de slag gaan. Er bestaat echter geen vast dienstverband tussen het bedrijf en de zzp’er. Veel ondernemers beginnen als zzp’er en breiden eventueel hun bedrijf uit wanneer het succesvol is.  

Ondernemen en de belastingdienst 

De belastingdienst ziet iedereen die deelneemt aan het economisch verkeer en winst verwacht als ondernemer. Over deze winst moet je namelijk inkomensbelasting betalen. De belastingdienst maakt onderscheid tussen drie bronnen van inkomen: winst uit een onderneming, loon uit een dienstbetrekking en het resultaat uit overige werkzaamheden. Over alle drie de vormen van inkomen moet je inkomstenbelasting betalen en dit inkomen moet je opgeven in de belastingaangifte. Ondernemers dienen ingeschreven te staan bij de Kamer van Koophandel. Activiteiten binnen de hobby- en familiesfeer vormen een uitzondering op de regel, maar alleen bij minimale inkomsten. 

‘Ondernemen heeft een doorlopend leerproces’

“Ik begon met Bloeise in 2011 voor freelancewerk naast mijn baan als hoofd marketing & communicatie. Ik had bij VVV Texel sturing gegeven aan de invulling van online marketing, van affiliate marketing, ads, content en design tot SEO, data analyse en het scoren van boekingen. Ik dacht dat ik het wel wist allemaal en dat het ondernemen appeltje eitje zou zijn. Toen ik 100% met Bloeise begon, was de realiteit toch anders. Ik moest bijzonder veel leren. Gelukkig vond ik andere ondernemers die mij graag op gang hielpen, met advies, tips en soms ook opdrachten. Dat is de echte waarde van netwerken. Andersom probeer ik starters zo ook te helpen.

Nu in 2024 noem ik mezelf senior copywriter: wil je kwalitatieve goede teksten voor thought leadership, het overtuigen van je klanten of conversie, dan heb je aan mij een goede. Dat is geen valse bescheidenheid. Ik noem mezelf echter geen senior ondernemer: er blijft nog zoveel te leren. Je staat altijd aan het begin. Belangrijke momenten waren voor mij het leren werken met andere freelancers – aansturen en feedback geven, eigenaar worden van het gehele creatieproces zodat ik mijn woord waar kan maken, diversificatie naar andere omzetbronnen, en nu het creëren van meer continuïteit. Elke maand haal ik de doelen die ik heb gesteld, maar het gaat niet vanzelf. Soms ligt de focus te veel op het binnenhalen van werk, in plaats van het uitvoeren en beter worden in mijn werk. Een grote omslag daartoe wil ik dit jaar maken in de klantrelatie. Van ad hoc naar doorlopend samenwerken. Dat zal niet voor elke klant passen. Maar het biedt mij wel straks continuïteit en zekerheid. Langetermijnafspraken met klanten kan ik vervolgens omzetten naar langetermijnsafspraken met freelancers. Zo kan ik weer verder aan de business bouwen.” – Thomas Lapperre

De risico’s van ondernemen 

Ondernemen brengt een bepaald risico met zich mee. Wanneer je in loondienst bent, ontvang je maandelijks een vast salaris en heb je een contract voor bepaalde of onbepaalde tijd. Je kunt er dus vanuit gaan dat er elke maand geld op je rekening gestort wordt. Als ondernemer heb je die zekerheid niet. Wanneer je geen diensten of producten verkoopt, verdien je ook geen geld. Je kunt zelfs geld verliezen, bijvoorbeeld in het productieproces of omdat je bepaalde ruimte huurt. Het salaris van een ondernemer varieert iedere maand en het is belangrijk dat je om kunt gaan met die onzekerheid als je wilt ondernemen. 

Wanneer je opdrachtgever opeens je werkgever wordt, verandert er veel in je financiële situatie. Laat je daarover goed informeren.

Eigenschappen van een ondernemer 

Er zijn verschillende eigenschappen die ondernemers gemeen hebben. Zo tonen ondernemers over het algemeen durf, omdat ondernemen niet zonder risico is. Ze hebben doorzettingsvermogen, zijn ambitieus en kunnen hun ideeën omzetten naar de realiteit. Daadkracht en vastbeslotenheid zijn belangrijke eigenschappen die nodig zijn om een succesvolle onderneming te runnen. Afhankelijk van het type werk en het soort onderneming kunnen bepaalde vaardigheden goed van pas komen. Netwerkvaardigheden en een vlotte babbel zijn belangrijk wanneer je regelmatig nieuwe klanten moet werven, maar minder wanneer je als tekstschrijver voor vaste klanten werkt.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *