Inspringen op Google Assistant of toch niet?

brand
Google Assistant in Nederland

Inspringen op Google Assistant of toch niet?

We lezen er steeds meer over: Google Assistant, het nieuwste spraakhulpje van Google. Een eigen Siri, Google Home of Alexa, maar dan met ruimere mogelijkheden voor de zakelijke markt. Per 26 juli in Nederland onder de Nederlandse naam Google Assitent. Wat kunnen we er eigenlijk mee? Is het daadwerkelijk interessant als hét volgende marketingkanaal waar je als bedrijf op moet inspringen? Of is het komkommernieuws?

Wat is Google Assistant?

Google Assistant is de nieuwste voice-applicatie van Google. Je kunt de Assistant vragen stellen en opdrachten geven. Dit hulpje neemt zelf ook initiatief: de assistent vertelt je ‘s morgens vroeg op weg naar kantoor al of er files staan. En als je een belangrijke business meeting hebt, zal de assistent je eraan herinneren.

Google Assistent gif luisteren

Eerlijk is eerlijk: de assistent lijkt behoorlijk op Siri, Amazon Alexa en andere assistenten. Toch is deze assistent slimmer. Google heeft namelijk een behoorlijke sloot data in huis. Daardoor kan het hulpje met veel zaken helpen. Stel een vraag en Google Assistant heeft er een antwoord op.

De mogelijkheden van Google Assistant

Google Assistant klinkt handig, maar wat kun je er nu concreet mee? Eigenlijk kun je er alles mee wat je maar wilt. Er is een soort database met meer dan 1 miljoen acties gemaakt. Wil je de wekker zetten? Geen probleem, dat kan Google Assistant. Wil je weten wat voor weer het wordt? Vraag het aan de assistent!

Google Assistent example Google Photos

Deze functies klinken misschien nog een beetje basaal. Laten we het veel moeilijker maken. Stel dat jij wilt weten welke taken jouw werknemers of collega’s al hebben afgerond in Asana. Dan maak je verbinding met ‘Zoya Office’ en vraag je het even aan de assistent. Het is bijna een echte secretaresse.

Hoe zet je de Google Assistant aan?

Om Google Assistant te activeren, raak je de home button aan en houd je deze vast. Heb je nog geen Google Assistant? Download deze dan uit de App Store van Google Play. De assistent is niet alleen beschikbaar voor Android, maar ook voor iOS. De app downloaden is genoeg om de assistent te activeren.

Waarom Nederlandse bedrijven nu meedoen

Sinds de komst van Google Assistant hebben al een aantal bedrijven de nieuwe voice-app omarmd. Zo kunnen klanten van Eneco en Essent al stemgestuurd hun meterstanden doorgeven. Daarnaast kunnen ze aan de slimme thermostaat Toon vragen de verwarming een graadje lager te zetten. Taco van den Elskamp, Customer Digital Lead bij Eneco heeft grote verwachtingen verwacht dat de trend voor spraaktechnologie binnenkort ook naar Nederland overslaat.

Google Assistant - ok Google

Ook vliegtuigmaatschappij Transavia is aan de slag gegaan met Google Assistant. Het is nu mogelijk om vluchtinformatie op te vragen. Handig voor als je nog net even iets moet weten voor je op zakenreis gaat. In de volgende versie is het bijvoorbeeld mogelijk de wachttijd bij de security op te vragen. Hiervoor gaat Transavia gebruik maken van de wachttijden-API van Schiphol. Volgens de luchtvaartmaatschappij is het een ‘prachtige manier om een gesprek aan te knopen met de klant’.

Google Assistent - flight example

Natuurlijk volgt dan ook KLM, die met ‘Blue Bot’ komt. Daarmee kan direct een vlucht worden geboekt op KLM.com. KLM gaat nog veel verder dan Transavia en wil dat de slimme assistent behulpzaam, vriendelijk, professioneel en gewaagd is. Hoe meer je tegen de assistent praat, hoe slimmer en persoonlijker ze wordt.

Ook in de media wordt Google Assistant steeds meer ingezet. RTL brengt het nieuws via de spraakapp, door te reageren op de vraag: ‘Wat is het nieuws?’ en bij de NOS kan de gebruiker het laatste radionieuws opvragen. Qmusic zette de assistent zelfs in als sidekick op de radio voor een ochtend.

Voice Search marketing is next level

De gekte over Google Assistant is dus compleet, maar wat heb je er nu aan als ondernemer? Je zou eens kunnen kijken naar Voice Search marketing. Dit werkt op eenzelfde manier als zoekmachinemarketing, maar dan met de stem. Merken en adverteerders kunnen zichzelf beter positioneren door zich af te vragen of de keywords kloppen als commando’s, vragen en specifieke woorden. De woorden ‘beste’ en ‘goedkoopste’ worden regelmatig aangeroepen. Kortom: de gebruiker moet een echt gesprek met de assistent kunnen voeren en Google Assistant moet het beste resultaat tevoorschijn toveren. Daar zit een hoop werk in met veel trial-and-error, maar het biedt op de langere termijn grote kansen. Zeker nu steeds meer mensen vragen stellen met hun stem, in plaats van met een zoekmachine.

Verwachtingen voice search marketing

  • 50% van alle zoekopdrachten in 2020 zijn volgens Comscore straks via voice. Volgens Gartner zal 30% zelfs zonder scherm gebeuren.
  • Momenteel bezit 1 op de 6 Amerikanen gebruiken van een stemgestuurde speaker, volgens Edison Research en NPR. 35.8% van de millennials gebruiken stemgestuurde digitale assistenten minimaal eens per maand, volgens eMarketer, vergeleken met 10,1% door babyboomers.
  • Een op vijf (Amerikaanse) consumenten heeft een aankoop gedaan via Amazon Echo of een andere digitale assistent met voice. En een extra 33% verwacht dit volgend jaar te doen, volgens Walker Sands.

Voice als Blue Ocean

Spraakgestuurde technologie is nog relatief nieuw in Nederland. Het kan gezien worden als een ‘blauwe oceaan’: een nog onbekende en onontgonnen marktruimte, waar volop plek is om waarde te creëren. Het interessante hieraan is dat zoekmachinemarketeers zich nu veel meer moeten richten op ‘conversationele query’s’: vragen die uit een normaal gesprek kunnen komen. Uit die vragen komen dan weer follow-up vragen, waar ook een geschikt antwoord moet komen. Voor gebruikers biedt voice een springplank om eindelijk eens te stoppen met dat schermstaren.

Voor Google zelf is dit ook een spannende tijd. Google moet aparte, unieke algoritmes creëren om voor iedere vraag een relevant antwoord te geven. De manier waarop wij keywords gebruiken, verandert.

OK, Google?

Is Google Assistant voor je bedrijf nu een goed idee of niet? Probeer het eens zelf als consument en wees kritisch op het systeem. Krijg je wel echt relevante antwoorden en wat ‘hoort’ deze assistent allemaal? En hoe gaat de assistent ermee om? De klant zet een microfoon in zijn of haar huis, die reageert aan de hand van algoritmes die nooit vrijgegeven worden. Je weet niet wat Google precies vasthoudt.

Aan de andere kant wordt spraaktechnologie steeds groter en biedt het mogelijkheden. Volgens een expert zouden we zelfs beleefder kunnen gaan communiceren, door ‘dankjewel’ als triggerwoord te gebruiken. Bedenk wat de ontwikkeling van voice search marketing voor kansen biedt voor jouw bedrijf. Van niet meedoen zou je wel eens spijt kunnen krijgen.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *