Google Shopping: de voordelen van een CSS partner

brand

Steeds meer consumenten maken gebruik van Google Shopping om producten te vinden die ze willen aanschaffen. Dat klinkt als een open deur, maar nog niet zo lang geleden was de tendens anders. Het was lange tijd gebruikelijk om eerst naar de webwinkel of vergelijkingswebsite van je keuze te gaan – zoals bol.com of beslist.nl – en vervolgens je zoektocht naar een product te starten. Daar is dus verandering in gekomen. Consumenten starten hun zoektocht naar gewenste producten steeds vaker direct op Google. Google Shopping speelt daar handig op in, maar leverde Google wel een miljardenboete op.

Wat is Google Shopping?

Ga naar Google.nl en zoek naar een product, zoals “nike jordans”. Je ziet boven of tussendoor de zoekresultaten de Google Shopping resultaten:

Google Shopping voorbeeld

Oneerlijke concurrentie

De Shopping-advertenties op Google waren tot en met 2017 namelijk alleen toegankelijk voor webwinkels. Andere partijen, zoals vergelijkingssites, konden bij Google geen partnerschap inkopen en konden dus geen graantje meepikken als consumenten naar producten zochten via de zoekmachine. Dat was volgens de Europese Commissie een vorm van machtsmisbruik en reden voor een boete van 2,42 miljard euro. Google moest de boel aanpassen:

Google logo voor hoger komen in Google met SEOMargrethe Vestager, commissaris voor mededingingsbeleid: “Google heeft veel innovatieve producten en diensten uitgebracht die ons leven hebben veranderd. Dat is een goede zaak. Het ging er Googleechter niet gewoon om met zijn prijsvergelijkingsdienst klanten aan te trekken door zijn product beter te maken dan dat van zijn concurrenten. Google heeft veeleer zijn machtspositie als zoekmachinemisbruikt door zijn eigen prijsvergelijkingsdienst te promoten in zijn zoekresultaten en die van concurrenten onderaan te plaatsen.

Wat Google heeft gedaan, is illegaal volgens de EU-antitrustregels. Het heeft andere bedrijven de kans ontzegd op merites te concurreren en te innoveren. En, belangrijker nog, het heeft Europese consumenten een echte keuze aan diensten ontnomen en hen belet de voordelen van innovatie volledig te benutten.”

CSS partnerschap

Het antwoord was een CSS partnerschap, waarbij CSS staat voor Comparison Shopping Service. Kortweg komt het erop neer dat Google zijn eigen Shopping-divisie heeft losgekoppeld van het moederbedrijf en als een aparte vergelijkingsmachine heeft neergezet, die logischerwijs nog wel direct vanuit de Google homepage kan worden benaderd en aangestuurd. Externe partijen – met ditmaal niet alleen webshops, maar dus ook vergelijkingssites en eigenlijk alle andere geïnteresseerde partijen – kunnen zich aanmelden als partner en op die wijze geïntegreerd worden in dat platform.

Moet mijn bedrijf CSS partnerschap inkopen?

De hamvraag voor veel ondernemers met een webshop of vergelijkingssite is natuurlijk of het inkopen van zo’n Google CSS partnerschap de moeite waard is. Dat partnerschap is immers niet gratis, en het configureren van je campagne op Google Shopping is bepaald niet weggelegd voor beginners. Moet je dit wel willen?

Het antwoord luidt volmondig ‘ja’, en dat is te danken aan de aanwezigheid van andere CSS partners die reeds bij Google zijn aangesloten. Bigshopper is zo’n partij en biedt diverse voordelen voor ondernemers. Je hoeft je niet te verdiepen in de moeilijke configuratie van Google, je kunt gebruik maken van lagere tarieven (kosten per click zijn standaard 20 procent lager dan wanneer je direct adverteert) en je kunt eventuele bestaande accounts laten overhevelen zonder dat je je zorgen hoeft te maken over je privacy of je data. Door gebruik te maken van zo’n partner weet je in ieder geval zeker dat je het maximale uit Google Shopping haalt zonder dat je veel risico loopt. Kortom: de perfecte manier om je voordeel te halen uit het Google Shopping-platform.

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *