Je innovaties financieren: welke opties zijn er?

brand
Investeren in innovatie

Je innovaties financieren: welke opties zijn er?

Veel ondernemers zijn, naast de dagelijkse business, continu bezig met het innoveren van producten en diensten. Bedrijven die niet innoveren, zijn per slot van rekening op lange termijn gedoemd om ingehaald te worden door concurrenten die dat wel doen. Maar innoveren kost geld en levert, vooral in de beginfase, geen winst op. Het op een gezonde wijze financieren van je innovaties is dan ook soms een hoofdpijndossier. Als een lening bij een bank niet lukt of je deze niet wilt afsluiten, zul je op zoek moeten naar externe investeerders. Daarbij heb je verschillende opties.

Familie en bekenden

Bij relatief kleine bedragen kan het verstandig zijn eerst je eigen netwerk te raadplegen voor investeringen. Familie en vrienden zijn vaak van nature bereid om je te helpen. Bijkomend voordeel: ome Joop zal niet direct op hoge poten op de stoep staan als het rendement een keer tegenvalt. Anderzijds kan een investering, vooral eentje van duizenden euro’s, natuurlijk jullie onderlinge relatie ook veranderen of op het spel zetten. Niet iedereen wil dat risico nemen.

Business angels

Business angels zijn ‘gewone’ particulieren die er een sport van maken te investeren in innovatieve ideeën. Naast uitzicht op mooi rendement vinden ze het investeren zelf een spannende, leuke bezigheid. Ze investeren in startups, maar ook in innovaties bij bestaande ondernemingen. Ze brengen ervaring mee, stellen hun netwerk en kennis ter beschikking en hebben vaak enkele tonnen te investeren. Vanwege hun ervaring en netwerk zijn het betrouwbare, nuttige investeringspartners.

Venture capitals

In dit interview legt Johan van Mil van Peak Capital uit waar hij op let: tractie. Zijn advies: let bij het benaderen van investeerders erop wie je benadert: iedere investeerder heeft zijn eigen ‘sweet spot’. 

Venture capitals zijn vergelijkbaar met business angels: particulieren met een hoop geld om te investeren. Het verschil is dat venture capitals vaak zelf (enige) controle over een investering willen houden, bijvoorbeeld door een meerderheidsbelang in je onderneming. Ze zijn zakelijker ingesteld dan business angels en investeren puur vanwege winstbejag. Je geeft daarmee wat autonomie op, maar krijgt er een kritische, zakelijke vinger aan de pols voor terug. Dat is ook wat waard.

Crowdfunding

Helemaal hip: een crowdfunding-campagne starten en het publiek laten investeren. Vooral voor startups is dit erg interessant. Er kleven weinig risico’s aan crowdfunding. Je investeerders zijn vaak direct je klanten of fans. Crowdfunders investeren op basis van gunfactor en zijn geïnteresseerd in innovatieve ideeën. Je moet je crowdfunders vaak wel een voordeeltje bieden (een gratis product of korting bijvoorbeeld) in ruil voor hun steun. Heb je echter honderdduizenden euro’s nodig? Dan is crowdfunding niet ideaal.

Business incubators

Voor startende ondernemers kan een business incubator handig zijn: een investeerder die geld investeert voor faciliteiten (bedrijfspand, bedrijfsmiddelen, trainingen) en in ruil daarvoor om promotie van zijn eigen diensten vraagt. Vaak kun je ook gebruik maken van het netwerk van business incubators en kunnen ze je in contact brengen met andere investeerders. Een goede eerste stap voor een startup.

Beleggingsmaatschappijen

Heb je écht veel geld nodig, dan is dat via beleggingsmaatschappijen bijeen te krijgen. Talloze investeerders, groot en klein, investeren dan samen in jouw innovaties. Het risico is daarmee voor de investeerders gespreid. Deze investeerders kiezen vaak voor de investering met het laagste risico en de meeste kans op (snelle) winst. Meerdere websites vergelijken beleggingsplatforms waar particulieren eenvoudig kunnen starten met online beleggen. Je zult commercieel heel interessant moeten zijn, wil je beleggers kunnen overtuigen in jouw onderneming te beleggen. Dit is vooral weggelegd voor bestaande, wat grotere ondernemingen.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.