Nieuwe zakelijke auto: ga je voor luxe of iets simpels?
Veel ondernemers en vertegenwoordigers zijn, corona of geen corona, vaak onderweg. Onderweg naar klanten, leveranciers of andere zakelijke contacten. Als dadelijk de coronacrisis goeddeels voorbij is, zal dat alleen nog maar meer worden. Niet zo verwonderlijk dus dat de vraag naar zakelijke auto’s blijft bestaan en de laatste maanden zelfs weer gestaag toeneemt. De twee vragen die dan het meest worden gesteld, luiden: kan ik beter voor een luxueuze auto, of juist voor iets simpels gaan? En moet ik leasen, kopen of een occasion scoren? Beide vragen bespreken we kort in dit blog.
Je bedrijf luxe of eenvoudig presenteren?
Allereerst: luxe of eenvoud, wat is nu uiteindelijk verstandiger? Los van je eigen voorkeur – uiteraard rijdt iedereen liever in een auto bomvol opties dan in een klein, simpel modelletje – is het raadzaam om te bepalen of een luxueuze uitstraling in jouw geval waardevol zou kunnen zijn.
Ben je vertegenwoordiger van een high-end, duur merk, dan is het niet alleen prettig om een luxe auto te rijden, maar kan het zelfs de merkbelofte van jouw werkgever bevestigen. In sommige branches kan het rijden van een luxe uitziende auto dus vanuit bedrijfstechnisch oogpunt van meerwaarde zijn. Sommige mensen zeggen het patserig te vinden, maar uiteindelijk geldt wel dat je met een dure auto ook uitstraalt dat het goed gaat met je bedrijf. Als je dat ordinair vindt, draai het dan maar eens om: een vertegenwoordiger die met een oude, afgetrapte auto aan komt rijden, zou je daar snel mee in zee gaan? Een eerste indruk kun je maar één keer maken, en de auto waarin je rijdt, maakt daar gewoon onderdeel van uit. Niet onbelangrijk, dus!
Andersom kan het ook juist zijn dat een luxe auto in jouw geval niet sociaal geaccepteerd is, bijvoorbeeld als je voor een stichting werkt zonder winstoogmerk, of voor een organisatie die afhankelijk is van subsidies en donaties.
Welke van de twee situaties in jouw branche en dus voor jouw bedrijf of werkgever geldt, is altijd een kwestie van inschatten. Over het algemeen is dat geen hogere wiskunde, maar je hoeft je dus sowieso niet bezwaard te voelen om – in de juiste situatie – te besluiten een mooie, luxe auto te gaan rijden.
Leasen, kopen of een occasion?
Dus het gaat een luxe auto worden. Moet je die dan nieuw kopen, leasen of tweedehands kopen? De voor- en nadelen van elke vorm zijn talrijk, en de lijstjes met die voor- en nadelen zijn in overvloede te vinden. We beperken ons dus even tot de belangrijkste overwegingen en uitgangspunten.
- Ten eerste: leasen is verreweg de duurste oplossing. Of je nu zakelijk leaset of een private leaseovereenkomst sluit, je betaalt aan het eind van de rit (pun intended) gewoon meer. In ruil daarvoor krijg je zorgeloosheid terug. Je kunt terugvallen op service die inclusief is, en je weet exact wat gedurende de looptijd van het contract de kosten zijn.
- Ten tweede: nieuw kopen heeft als grote voordeel dat je exact de auto kunt samenstellen die je zelf wilt, én dat je de auto direct in eigendom hebt. Bij een eventuele doorverkoop of inruil, kun je de restwaarde dus in eigen zak steken. Weet wel: zodra je de garage uitrijdt, is de auto 25% in waarde gedaald.
Tweedehands luxe auto
Onze nadrukkelijke voorkeur gaat in de huidige markt uit naar het aanschaffen van een tweedehands luxe auto. Vanwege de coronapandemie staan er bovengemiddeld veel occasions van luxe merken te koop met soms belachelijk weinig kilometers op de teller. Veel grote bedrijven hebben hun wagenvloten ernstig ingeperkt, en mensen die hun auto al maanden stil zagen staan op de oprit, hebben leaseovereenkomst afgekocht. Daar kun je nu gebruik van maken, vooral als je kijkt naar de betaalbare, maar desondanks luxe merken.
Lexus, de luxe tak van Toyota, is bijvoorbeeld zo’n merk. Op het moment staat er her en der bijzonder veel exemplaren van bijvoorbeeld de Lexus NX 300h occasion en de Lexus UX 250h occasion in de aanbieding. We praten dan over modellen van maximaal drie tot vijf jaar oud, relatief scherp geprijsd, met een mooie kilometerstand. Heb je dus altijd al eens op betaalbare wijze een luxe auto willen rijden voor zakelijk gebruik? In de huidige markt heb je die kans!
Reacties