Branding voor beginners: 4 tips voor een sterker imago

mercedes auto - relatiegeschenken voor imago en branding

Iedere ondernemer weet dat je een naam en een logo nodig hebt om jezelf in de markt te zetten. Want zonder een sterk imago weet niemand wie je bent en waar je voor staat. Maar branding gaat veel verder dan simpelweg je logo op ieder bedrijfsmiddel en poststuk stempelen. Vier tips om je bedrijfsimago te versterken.

Wat is een imago? Het beeld dat je klanten van je hebben. En dat kan flink anders zijn dan je werkelijke identiteit. Door de invloed van media en vooral social media, wordt het steeds lastiger om je imago en reputatie volledig te beheersen. Maar terwijl je als bedrijf altijd het risico loopt om het doelwit te worden van iemands oudejaarsconference (Youp van ’t Hek over Buckler bier) of negatieve berichtgeving (“pers veel negatiever over banken”), heb je zelf ook zeker invloed.

4 tips voor een beter bedrijfsimago

  1. Wie ben je en wat doe je? Sommige advertenties zeggen je helemaal niks. En bij andere uitingen weet je echt niet meer van wie die afkomstig is. Waar sta je voor? Ook voor Bloeise is dit een continu vraagstuk. Communicatiebureau? Ghostwriter? Facebookspecialist? Pas als je dit voor jezelf helder hebt, kun je dat ook helder communiceren. Bonustip voor netwerken: vertel waarom je doet wat je doet. Dat maakt je verhaal altijd interessant, ook als je verzekeringen of administratie doet.
  2. Consistent in alles. Het zou niet uit moeten maken door wie je geholpen wordt bij die leverancier, groothandel of showroom, maar vaak is dat wel het geval. Hetzelfde geldt bij de uitingen, en dat is niet alleen omdat het verhaal wordt aangepast aan het kanaal. Consistentie betekent dat je op dezelfde manier je verhaal communiceert, met dezelfde huisstijlkleuren, toon (jij of u?), beeldmateriaal, verhaallijnen. En als je iets verandert, doe dat dan volledig en overal. Daarom deze tip: hou je huisstijl en verhaal bij in een document (een huisstijlhandboek) dat je gemakkelijk bijdehand hebt bij het maken van een uiting.
  3. Denk vanuit je klant. Gevolgd worden op elke site die je bezoekt door die rode schoenen die je bekeek bij Wehkamp die niet in jouw maat waren. Irritante schreeuwreclame van Zalando. Bekende voorbeelden van bekende merken. Maar ook standaard bevestigingsmailtjes van MailChimp met foute vertalingen kunnen ergeren. Net als nodeloos herhalende reclame. Zo laadt je je merk met een negatief sentiment. Denk vanuit de beleving van je klant. Dat betekent dat je ´ontwerpt’ en bedenkt hoe je merk overkomt. En dat kun je alleen doen als je kijkt naar elk contact dat je hebt met een klant: via elk kanaal (online, offline) en elke medewerker. Dus ook die collega van administratie die nabelt over die onbetaalde factuur doet aan branding. Want iemand afblaffen komt nooit goed over, zeker als het bijvoorbeeld komt door een sterfgeval in de familie. Tip: speel eens je eigen klant en doorloop het volledig proces van klant worden en klant blijven. Wat kan er beter?
  4. Wees gul. Iets krijgen is niet alleen bijzonder aardig, maar triggert ook het wederkerigheidsprincipe waardoor klanten zich ‘verplicht’ voelen iets terug te doen. Als content marketeer wijs ik je er natuurlijk graag op dat het delen van je kennis via blogs en whitepapers je thought leadership en leads oplevert, maar geven kan natuurlijk ook offline. Kijk bijvoorbeeld eens op kantoor in je keukenkastje: welke koffiemokken heb je gekregen? Want hoe voelt het als je uit die ene gave koffiemok drinkt? Goede tip voor relatiegeschenken is Premiumgids.nl.

En als laatste tip: neem jezelf niet zo serieus. Het is maar werk. Daarmee bedoel ik dat je gerust een persoonlijke kant kan laten zien, zoals bijvoorbeeld Coolblue doet. Laat zien dat het bedrijf bestaat uit mensen die met passie hun werk uitoefenen.

    Eigenaar Bloeise en blogger voor Dutchcowboys en Emerce.

    Geef je reactie:

    Loading Facebook Comments ...