Stenen winkel versus een online webwinkel 

brand
Fysieke winkel of online webshop openen

Stenen winkel versus een online webwinkel 

Ondernemers krijgen steeds vaker te maken met het vraagstuk: kies ik voor een fysieke vestiging, of ga ik voor een webwinkel? De laatste jaren is het aantal webshops in Nederland explosief toegenomen. De één verkoopt kwalitatief hoogwaardige kinderkleding, onder meer Kixx online is een voorbeeld van zo’n partij. De ander probeert goederen zo goedkoop mogelijk uit bijvoorbeeld China te importeren, om dit vervolgens na verdubbeling van de prijs te verkopen aan Nederlandse consumenten. Men noemt dit ook wel dropshipping. Verschillende instanties waarschuwen voor de risico’s van die laatste werkwijze. Leveringen vanuit onder meer China komen vaak weken later aan dan de consument beloofd was. Daarnaast houden deze webwinkels zich vaak niet aan de geldende richtlijnen. Een webshop opzetten blijkt in de praktijk lastiger te zijn, dan men op voorhand verwacht. 

Inventariseer wat het opzetten van een webshop betekent 

Wanneer je het ontwikkelen van een webshop overweegt, is het belangrijk vooraf in kaart te brengen wat dit concreet voor jouw bedrijf betekent. Denk bijvoorbeeld na over de interne processen die gewijzigd moeten worden, nieuwe processen die moeten worden ingericht, enzovoorts. Zo zal er onder meer rekening moeten worden gehouden met een logistiek proces. De wijze waarop dit het beste kan worden aangepakt verschilt van bedrijf tot bedrijf. Heb je momenteel al een fysieke winkel? In dat geval kunnen bestellingen vanuit deze vestiging naar klanten worden verstuurd. Mocht je geen fysieke vestiging hebben, dan kan het inschakelen van een fulfilment service interessant zijn. 
Webshop starten

Voordelen van een fulfilment service voor ondernemers 

Een fulfilment service neemt een groot deel van het logistieke proces rond een webshop uit handen. Je laat de voorraad bij het magazijn van zo’n partij leveren. Op het moment dat er een order in de webshop geplaatst wordt, zet je deze automatisch door naar zo’n partij. Deze partij zorgt dat de onderdelen van de order bij elkaar worden geraapt, dat de order verstuurd wordt en dat eventuele retourzendingen worden aangenomen. Zo heb je hier zelf geen omkijken naar en weet je op voorhand dat het proces correct is ingericht. 

Klantenservice voor de webshop 

Naast het logistieke proces, zal ook de wijze waarop consumenten een klantenservice wordt aangeboden veranderen. De klantenservice moet telefonisch, per mail en wellicht ook via een chat binnen de webshop benaderbaar zijn. Is de klantenservice niet goed ingericht, dan loop je het risico op negatieve recensies.

Voordelen van een fysieke, stenen winkel 

Toch gaat nog lang niet iedere organisatie volledig over op een webshop. Ook een fysieke, stenen winkel biedt een aantal belangrijke voordelen. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat veel klanten het nog altijd prettig vinden om een winkel vooraf fysiek te bezoeken. Niet iedereen bestelt kleding kinderkleding online, om vervolgens een deel terug te sturen. Daarbij kan het een fijne, betrouwbare gedachte zijn, dat je als consument bij klachten langs een fysiek pand kunt gaan. Wel lijkt de kans groot, dat het percentage consumenten wat aankopen online doet de komende jaren steeds verder toe zal nemen. Het maakt dat een stenen winkel minder interessant kan worden. Des te minder consumenten de fysieke vestiging van je bedrijf bezoeken, des te duurder zijn deze vestigingen ook relatief gezien. 
Voordelen fysieke winkel

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *