Smartwatches in 2019: trends en gebruik

brand
Smartwatch

Smartwatches in 2019: trends en gebruik

De smartwatch wint steeds meer terrein. De Apple Watch 4 is onlangs verschenen en liet een behoorlijke verbetering zien ten opzichte van andere smartwatches en, niet op de laatste plaats, de Apple Watch 3.

Het apparaat is allang niet meer louter bedoeld voor fitnessfanaten. Het is nu een handige computer voor om de pols. Welke trends we in 2019 gaan tegenkomen, en hoe de markt rondom slimme horloges zich ontwikkelt, lees je in dit artikel.

Meer mensen gebruiken een smartwatch

Steeds meer mensen gebruiken een smartwatch. Er wordt zelfs verwacht dat in 2022 twee keer zoveel mensen een smartwatch gebruiken als dit jaar. Dat blijkt uit het Worldwide Wearables report van Futuresource Consulting.

We hebben de groei van de smartwatch vooral te danken aan onder meer Fitbit, Samsung en Apple. Deze bedrijven kwamen met premium wearables op de markt, waaronder de Fitbit Ionic en Versa en de Apple Watch.

De smartwatch is vooral geliefd onder sportfanaten, omdat er veel functies voor fitness in de apparaatjes zitten. Dit heeft de sales opgedreven, maar consumenten gaan nu vooral profiteren van connectiviteit. 4G gaat een grotere rol spelen in de smartwatches voor eind 2018 en verderop in 2019. Experts durven zelfs een groei van 539 procent in 2018 en 2019 te voorspellen.

Apple Watch 4 om een pols

Apple Watch blijft het goed doen op de markt voor smartwatches.

De Apple Watch 4 en de Fitbit

Apple groeit al twee jaar stabiel op de markt, zegt de Amerikaanse expert James Manning Smith. Dat komt mede doordat de concurrentie niet erg snel is met het updaten van hun modellen. Apple blijft de vernieuwing doorzetten.

De integratie met de telefoons is van toegevoegde waarde. Volgens de expert ontvouwt zich er een heel ecosysteem waarin consumenten hun telefoons bijna thuis kunnen laten, omdat ze toegang hebben tot dezelfde functies op de smartwatch. Zo wordt het mogelijk om muziek te streamen, draadloze betalingen te doen en gebruik te maken van voice controls. Denk bijvoorbeeld aan Siri op de Apple Watch.

De Apple Watch is het best verkochte slimme horloge, met een marktaandeel van 34 procent. In het tweede kwartaal van dit jaar werden 3,5 miljoen exemplaren verkocht. Dat gaat naar verwachting nog wel stijgen, nu de Apple Watch 4 uit is. De Watch 4 is nog dunner, sneller en nuttiger dan de voorganger. Zo zit er een nieuwe chip in, die het toestel twee keer zo snel maakt als de Apple Watch 3. Daarnaast is het scherm groter en is het mogelijk een ECG (hartfilmpje) te maken.

De Fitbit Versa werd eerder dit jaar ingezet en kan een voorbode zijn voor wat er nog meer in de koker zit. Het horloge is goedkoper dan andere smartwatches en komt qua sportfuncties goed met de Apple Watch mee. Toch is het geen geen volwaardig alternatief. Het is dan ook vooral een fitnesstracker, maar wel een fitnesstracker die steeds intelligenter en overzichtelijker wordt.

Een feature die zeer gewaardeerd wordt door gebruikers is bijvoorbeeld de Fitbit Coach, waarmee de gebruiker wordt aangespoord om kortere workouts van een paar minuten te doen. Het schermpje van de Versa toont precies hoe de workout in zijn werk gaat.

Zelfs BMW springt in

Nu anderen het succes van Apple en Fitbit zien, willen ook zij de sprong wagen en een eigen smartwatch uitbrengen. Zelfs autofabrikant BMW springt in. BMW heeft al een contract ondertekend om tot 2023 slimme horloges te laten produceren.

Dit slimme horloge wordt waarschijnlijk voorzien van Wear OS, heeft verbinding met Google Assistant, houdt de hartslag van de gebruiker bij en kan werken met GPS en Google Pay. Natuurlijk is het design luxe uitgevoerd, met een volledig rond AMOLED scherm. Het heeft de look die zo typisch is voor BMW. Waarschijnlijk hangt er ook een prijskaartje aan die past bij BMW.

De smartwatch is er voor iedereen

Het komende jaar wordt een interessant jaar voor de smartwatch. Het is niet alleen meer bedoeld voor fitnessfanaten en gebruikers die in techniek geïnteresseerd zijn. Het apparaat wordt steeds meer een apparaat voor iedereen. De Apple Watch 4 is bijvoorbeeld helemaal naar hartenlust in te delen, nu gebruikers hun eigen wijzerplaten kunnen samenstellen.

Of je nu man bent, vrouw bent, of een horloge aan je kind cadeau geeft: het is een nuttig apparaat. Tegen 2022 zou de smartwatch zelfs de helft van de wearable-markt kunnen veroveren. Waar vrouwen in 2015 het slimme horloge nog links lieten liggen, komen er nu steeds meer horloges op de markt die helemaal toegespitst zijn op vrouwen: mooi, stijlvol en vol met slimme mogelijkheden.

Natuurlijk is een full-fledged smartwatch een enorme uitgave. Voor kinderen kan het eigenlijk niet uit. Daarom kun je je eens oriënteren op smartwatches voor kinderen. Een goed voorbeeld hiervan is de Q50 Kids of de Connected Kids K01. Deze hebben een kindvriendelijke prijs en houden de kinderen wel een tijdje zoet.

De nieuwe generatie smartwatches

Wat we zien als trend voor 2019, is dat stijl en high tech functionaliteiten bij elkaar komen. Een smartwatch hoeft niet per se op een mini schermpje te lijken. Fabrikanten Tag Heuer, De Grisogono en Kronaby hebben bijvoorbeeld gekozen voor een klassieke, luxueuze look-and-feel. Dit wordt een duidelijk trend voor 2019.

Kronaby verdient een speciale opmerking, daar het in alles lijkt op een klassiek horloge. Het heeft twee knoppen: de eerste richt de horloge wat klassiek in: het heeft een timer, een activiteitentracker en je kunt een aparte tijdzone toevoegen. De andere knop biedt echte features: de mogelijkheid om muziek te kiezen, je camera op afstand te bedienen, je telefoon te vinden en om naar een bepaalde plaats te lopen met instructies op het scherm.

Wat het mooie is van deze smartwatches, is dat ze niet specifiek aan een besturingssysteem gebonden zijn. Ze werken met apps, waardoor je ze kunt gebruiken op zowel iOS als Android.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.