Hoe Maurice de Hond in 1995 de internet én AI-revolutie voorspelde

brand
Hoe Maurice de Hond in 1995 de internet én AI-revolutie voorspelde

Hoe Maurice de Hond in 1995 de internet én AI-revolutie voorspelde

Sonja Barends waarschuwt haar publiek dat als ze niet goed luisteren naar Maurice de Hond, ze snel zullen worden uitgemaakt voor domme digibeet. Nu duurde het even voordat Maurice’s zijn voorspellingen volledig uitkwamen, maar anno 2024 zijn we er.

In dit filmpje kondigt Maurice de volgende trends aan:

  1. E-commerce – Online spullen bestellen zoals Amazon daarmee begon in 1994 en wat pas eind jaren ’90 mogelijk werd in Nederland. Bol.com startte in 1999.
  2. iDEAL – betalen zoals via creditcard maar dan met je debet. iDEAL, lanceerde in 2005.
  3. Mobile commerce – De eerste smartphone was de iPhone die uitkwam in 2007. 4G kwam in 2012. In 2015 werd de smartphone leidend na Google’s Mobilegeddon.
  4. Personal (shopping) assistent – In 2017 introduceert Amazon Alexa Voice Shopping – bestellen via spraakopdrachten. ChatGPT kwam in november 2022, waarbij je in een gesprek je wensen kunt vertellen om een persoonlijk advies te horen. Eerst via chat, nu via voice.
  5. Partnerplatform bol.com – Vergelijkingssites bestaan sinds 1999, Vergelijk.nl was de eerste. In 2011 kwam bol.com met een partnerprogramma wat in 2019 voor de helft van bol.com’s omzet zorgde.
  6. Installatie bij levering – Coolblue startte met het aanbieden van installatieservices rond 2010.
  7. Augmented reality – als term bedacht in 1990. In 2000 kwam de eerste AR software bibliotheek, ARToolkit. Ikea introduceerde zijn AR app, waarmee je dus kunt kijken of een bank leuk staat in je woonkamer, in 2017.

Interactieve, multimediale generatie

Allemaal bekende koek? Dan ben je geboren na 1980, en ben je volgens Maurice de interactieve, multimediale generatie.”We zijn een generatie aan het opvoeden met videorecorders, 20 zenders, met MTV met in 1 seconden drie verschillende scenes, Nintendo, spelletjes, pc’s…. We voeden ze op om in de toekomst om zo t gaan kopen.”

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *