Van silodenken naar multidisciplinair werken
De klant centraal stellen en alle projecten, acties en initiatieven binnen het gehele onderneming perfect laten aansluiten bij de overkoepelende bedrijfsstrategie: dat wil iedere directie. Toch slaagt vrijwel geen enkele directie daar in en in de meeste gevallen komt dat door de traditionele inrichting van de onderneming: in afdelingen, met elke afdeling netjes bij elkaar, afgesloten van de rest van het bedrijf.
Silo’s beperken de voortgang
Silo’s, zo worden die afgesloten afdelingen vaak genoemd. We kennen elke silo een eigen budget toe en bij afdelings-overstijgende projecten is de meest gestelde vraag: op wiens budget boeken we dit? Met silodenken als gevolg.
Een bedrijf ingericht in silo’s kampt met projecten die vooral in het belang van één afdeling zijn in plaats van in het belang van de gehele onderneming. Afdelingen willen belangrijk gevonden worden en vechten voor hun bestaansrecht in directiekamers. Daar worden de wekelijkse directievergaderingen inefficiënt. Medewerkers zijn veel tijd kwijt aan het maken van presentaties om directieleden te overtuigen dat ze veel waarde toevoegen aan de onderneming, maar ondertussen gebeurt er niets.
Multidisciplinair werken
Steeds meer ondernemingen kiezen er gelukkig voor om de (lastige!) overstap naar multidisciplinair werken te maken. Zo’n stap druist in tegen alle tradities, want je gaat medewerkers (offline én online) uit hun afdeling trekken en laten samenwerken met medewerkers uit andere afdelingen. Waar we voorheen vonden dat samenwerken met de eigen afdeling vooral nuttig was – snel kunnen schakelen, krachten bundelen, et cetera – blijkt het cruciaal te zijn om juist de grenzen van de eigen afdeling te overstijgen. Samenwerken met collega’s van totaal andere disciplines vergroot de kans op een zinvolle, bedrijfsoverkoepelende samenwerking die écht aansluit bij de bedrijfsstrategie.
Wat is multidisciplinair samenwerken?
Deze video legt het kort uit:
Business coaching
Wanneer je als directie besluit om de ingrijpende stap naar multidisciplinair werken te gaan zetten, is het belangrijk om eerst draagvlak bij het management te creëren. Dat de managers in je bedrijf zich achter de gemaakte keuze scharen en hun handen ervoor in het vuur willen steken, is een belangrijke voorwaarde voor een geslaagde beleidswijziging.
De daadwerkelijke omslag maken, kan tal van activiteiten behelzen. Zo zul je aanpassingen moeten doen aan de inrichting van je kantoor of werkplekken, maar ook online (op je intranet of in de andere tools die gebruikt worden) moeten vaak de nodige wijzigingen worden doorgevoerd. Projectteams krijgen een andere bezetting en rol (worden digitale teams), een aantal projecten sneuvelt en een aantal nieuwe projectteams moet het licht zien. Een hoop wijzigingen die veel energie en tijd kosten, maar op den duur wel tot een veel vruchtbaarder bedrijfsvoering leiden.
Omdat het afrekenen met silodenken nogal wat voeten in de aarde heeft, maken veel ondernemers gebruik van een business coach om de firma te helpen met het aanpassingstraject. In vrijwel iedere regio in Nederland zijn tegenwoordig business coaches te vinden die gespecialiseerd zijn in het multidisciplinair inrichten van organisaties (voorbeelden: business coach Den Bosch, business coach Utrecht). Omdat een business coach bij dergelijke ingrijpende veranderingsmaatregelen vaak voor langere periode en meerdere keren per week meekijkt in je organisatie, kan het immers geen kwaad om een coach in de arm te nemen die niet van de andere kant van het land hoeft te komen.
Reacties