Een digitaal team: how to?

brand
Digitaal team voor je bedrijf

Een digitaal team: how to?

Zo goed als elk bedrijf dat zichzelf serieus neemt heeft vandaag de dag op zijn minst een digitale aanwezigheid. Even waar is echter dat zo goed als elk bedrijf met een digitale aanwezigheid uit die aanwezigheid een stuk meer kan halen. Een mogelijkheid om dit voor elkaar te krijgen is bijvoorbeeld om in te zetten op een echt digitaal team. Maar wat is zo’n digitaal team? Hoe plant je op een succesvolle manier er eentje neer in jouw onderneming? Wat doet een dergelijk team nu precies? Kortom: hoe gaat dat nu praktisch in zijn werk?

Wat is een digitaal team?

De term ‘digital team’ zie je overal verschijnen zonder dat er per se een duidelijke definitie uit te distilleren valt. Veel verder dan ‘een team dat zich bezig houdt met het digitale aspect van een onderneming’ komt men niet echt. Nochtans is een duidelijke definitie altijd een goed startpunt om zelf ermee aan de slag te gaan. In de grond genomen is een digitaal team dat deel van jouw werknemersbestand dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling, het testen en de implementatie van marketingstrategieën om jouw doelpubliek te bereiken en te engageren door middel van digitale kanalen als het internet, de mobiele telefoon en sociale media. In de meeste ondernemingen komt dat neer op het gros van de marketingactiviteiten. Een goed werkend digitaal team is dan ook een team dat goed geconnecteerd is met alle aspecten van de onderneming en in staat is om daar duidelijke boodschappen uit te halen. Een goed werkend digitaal team, of je nu die noemer gebruikt of niet, heb je in deze moderne tijd altijd nodig om jouw doelpubliek te engageren en het maximum te halen uit jouw digitale investeringen.

Wordt online zichtbaar met een digitaal team.

Hoe bouw je een digitaal team?

Online vindbaar zijn en engageren met het publiek zijn zowat de succesrecepten van elke onderneming in deze 21ste eeuw. Het is dan ook maar logisch dat meer en meer bedrijven inzetten op een heuse digitale transformatie. Gedaan met een beetje ad hoc plannen bedenken en de digitale strategie bij twintig verschillende divisies aftoetsen. Welkom aan het digitale team. Een dergelijke transformatie staat of valt natuurlijk bij de leidersfiguur en bij een correcte opbouw van het team.

De digital team leader

Wat de leidersfiguur betreft heb je iemand nodig met invloed, die respect geniet van de andere werknemers en de nodige knowhow heeft. In de ideale situatie kies je iemand die thuis is in alle verschillende aspecten van jouw onderneming en niet per se slechts één specialisatie heeft. Over digitale skills beschikken betekent dan ook steeds meer dat je een amalgaam aan kennis bezit. De wiskundige die slechts één deel van de vergelijking kent komt immers nooit op de oplossing.

Het team bouwen

Er zijn heel wat verschillende manieren om een digitaal team op te bouwen. Wat de juiste strategie is hangt af van de omvang van het bedrijf en van de specifieke taken waarmee je het team in kwestie kunt belasten. Heb je bijvoorbeeld een serieus budget? Dan kan je eventueel succesvolle digitale marketeers weglokken bij de concurrentie met betere voorwaarden. Ook tijdelijke contracten met een permanente positie voor de beste presteerders is een optie. Een bedrijf als Google geeft bijvoorbeeld zelfs een premie aan werknemers die nieuw talent aanbrengen. Zoek je liever inhouse? Dan liggen er heel wat opties open. Zo kan je interne promoties voorop stellen voor wie binnen het digitale team goed werk levert. Je kunt werknemers tijdelijk of permanent van andere taken laten proeven, je kunt kiezen voor een mentorsysteem en ga zo maar door. Online vind je overigens heel wat tools om een digitale scan van de kennis van jouw werknemers te maken. Wat je hoe dan ook nodig hebt: iemand die glashelder kan communiceren, iemand die sterk is in analytisch denken, een specialist in online marketing en natuurlijk ook iemand voor wie design een tweede natuur is.

Laat de marketing uitvoeren door een vast team binnen je bedrijf.

De bouwstenen van succes

Het is op zich niet al te moeilijk om een functionerend digitaal team samen te stellen. De moeilijkheid ligt hem vaak in een succesvol digitaal team. Maar hoe kan je dat nu een handje helpen? Wat heeft een digitaal team nodig om succesvol te zijn?

Een succesvol team begint bij het correct identificeren van de doelen. Wat is het doel van het digitaal team? Het is pas wanneer je duidelijke en meetbare doelen vooropstelt dat je ook een baseline hebt om na te gaan of succes daadwerkelijk bereikt is. Het is pas wanneer je een duidelijk meetbaar doel hebt dat je iets hebt om naar toe te werken. Een typisch voorbeeld van een dergelijk doel is bijvoorbeeld de click-through rate op advertenties op Facebook met een factor van 10% verhogen binnen de drie maand. Een goed team heeft goede doelen. Daarnaast is een bouwsteen van succes van een digitaal team selectief zijn. De meeste ondernemingen hebben niet de mandkracht noch het budget om op elk kanaal consequent actief te zijn. Focus dan ook enkel op die digitale kanalen die je met jouw team effectief en efficiënt kunt bemannen. Kies de juiste digitale kanalen die het meest in lijn liggen met de zakelijke doelen. Ten slotte is het belangrijk dat de leden van het digitale team een lange termijnvisie hanteren. Een strategie implementeren is meer dan de voorbereiding afwerken en het dan los laten. Een nieuw kanaal in gebruik nemen of een website lanceren is meer dan enkel de nodige handelingen stellen. Wat zijn de plannen met de strategie, het kanaal of de website enkele maanden na de lancering? Wie doet welke taak exact wanneer alles op rolletjes loopt?

Het digitaal team en de digitale transformatie

De digitale transformatie is een hippe term die de laatste jaren in opmars is gekomen. In essentie betekent het niet meer of minder dan dat je als onderneming de digitale revolutie omhelst en implementeert. Een fout die vaak gemaakt wordt door mensen is een digitale transformatie gelijkstellen met digitalisering an sich. Dat is niet het geval. Een digitale transformatie is het inzetten van digitale technologieën om de hele bedrijfsuitoefening efficiënter en effectiever te maken. Het spreekt voor zich dat een digitaal team hier een enorm handige tool bij kan zijn. Zo weet het kleinste kind dat een transformatie in een bedrijf pas echt compleet is wanneer de nood voor de transformatie door elke afdeling begrepen wordt. Dus is het bijvoorbeeld een goed idee om bij de samenstelling van jouw digitaal team bekwame mensen uit elke mogelijke afdeling te selecteren. Door jouw digitale experten uit elke hoek van de onderneming te halen kunnen deze mensen ook hun directe collega’s warm maken voor de voordelen van de buy-in in de digitale transformatie.

Het zijn ook die collega’s en dan vooral het aantal collega’s die in grote mate bepalen hoe het digitaal team exact in de onderneming staat. In grote bedrijven kan je een gecentraliseerd digitaal team hebben die een aparte entiteit vormt. In kleinere ondernemingen is de kans groter dat jouw digitale experten uit diverse afdelingen komen zonder een echt centraal team te vormen. Daarnaast kan ook de focus die je wilt leggen met het digitaal team implicaties hebben voor het bedrijfsorganigram. Wat voor naam het beest krijgt is natuurlijk nog altijd wel minder belangrijk dan hoe het digitaal echt functioneert op de grond.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *