Verhalen die blijven hangen: hoe je jouw merkverhaal zo krachtig maakt dat het niet vergeten wordt

brand
Verhalen die blijven hangen: hoe je jouw merkverhaal zo krachtig maakt dat het niet vergeten wordt

Verhalen die blijven hangen: hoe je jouw merkverhaal zo krachtig maakt dat het niet vergeten wordt

Binnen marketing zijn er allerlei manieren om producten of diensten aan de man te krijgen. Een van de belangrijkste tools hierin is het vertellen van een verhaal. Met behulp van goed opgezette merkverhalen heb je namelijk een solide basis voor jouw merk, maar kun je ook emoties oproepen bij jouw doelgroep. Hierdoor kun je jouw merk op een authentieke manier overbrengen en zullen klanten een diepere waarde hechten aan jouw merk. Daarbij kun je nog makkelijker informatie overbrengen. Het vormt namelijk de bron van de verhalen die je op den duur zult creëren, waardoor jouw verhalen consistent blijven. Maar hoe creëer je nu precies een krachtig merkverhaal? Wij leggen het je uit. 

Wat kan een goed merkverhaal jou bieden? 

Het is natuurlijk handig om je bewust te zijn van wat een merkverhaal jou nu precies kan bieden. Een merkverhaal zorgt er voornamelijk voor dat je duurzame relaties kunt opbouwen met jouw doelgroep. Doordat je, vooral wanneer je inspeelt op de emoties van de doelgroep, een (emotionele) connectie opbouwt, onder andere door consistent te communiceren, kun je als merk meer loyaliteit opbouwen. Hierdoor gaan de meeste klanten niet voor slechts een eenmalige aankoop, maar is de kans een stuk groter dat zijn langdurig betrokken blijven bij jouw merk.  

Verhalen die blijven hangen: hoe je jouw merkverhaal zo krachtig maakt dat het niet vergeten wordt

De sleutel tot succes: het oproepen van emoties 

Het belangrijkste onderdeel van het maken van een merkverhaal, is dat je emoties oproept bij jouw doelgroep. Mensen herinneren zich namelijk niet alleen de feiten, maar vooral ook de emoties die ze bij een bepaald merk ervaren. Zo kan een bedrijf met een irritante radio jingle irritatie opwekken, waardoor mensen juist niet kiezen voor de desbetreffende winkel, terwijl een grappige, emotionele of mooie advertentie er juist voor zorgen dat mensen een goed gevoel krijgen bij een bepaald bedrijf.

De meest effectieve strategie voor het oproepen van emoties, is door een verhaal te vertellen dat resoneert met de doelgroep. Dit kun je doen door gebruik te maken van een van de volgende emoties. De eerste is nostalgie, waarbij er herinneringen van vroeger gebruikt worden, bij voorkeur met een positieve ondertoon. Ook inspiratie kan goed helpen: op die manier geef je mensen het gevoel dat zij de mogelijkheid hebben om inderdaad een hoger doel te bereiken. Dit hangt samen met motivatie. Dit is vooral passend bij sportbedrijven, die proberen hun doelgroep te motiveren om hun doelen achterna te gaan. Ook geluk is een belangrijke: denk bijvoorbeeld aan de reclames van Coca-Cola, die hun marketing vooral baseren op het creëren van een gelukkig gevoel.

Als laatste kun je ook inspelen op negatieve emoties, zoals verdriet of angst. Op die manier kun je sympathie opwekken. Dit is echter wel lastiger en wordt vaker gebruikt bij campagnes tegen negatieve factoren in een samenleving, zoals verkeersongelukken door het gebruik van de telefoon achter het stuur.  

De slimste strategieën voor merkverhalen 

Er zijn een aantal strategieën die je kunt gebruiken om een sterk merkverhaal op te stellen. De eerste is door tot de verbeelding te spreken. Maak je verhaal dus niet te vaag. Zorg dus voor concrete verhalen die interessant zijn om te lezen of horen. Daarbij zul je consistent moeten zijn. Een verhaal komt namelijk het best tot zijn recht, wanneer het vaker verkondigd worden.

Het mag dan natuurlijk niet zo zijn dat het verhaal telkens een beetje anders is. Zorg er dus voor dat je altijd hetzelfde verteld, maar op een andere manier, of met een ander verhaal eromheen. De boodschap moet hetzelfde blijven. Een goed voorbeeld hiervan is Tony’s Chocolonely. Hun merkverhaal gaat over het slaafvrij maken van de productie van chocola. Dit is niet alleen terug te zien op hun online platform, maar ook op de verpakking en zelfs het design van hun repen.

Daarbij werkt het gebruik van humor ook goed. Het overbrengen van een goed verhaal kan namelijk lastig zijn, omdat veel mensen al snel afhaken wanneer het verhaal niet interessant genoeg is. Door humor te gebruiken, word je al gauw leuker gevonden door je doelgroep. Let er wel op dat dit past bij de rest van het bedrijf. Een heel statig bedrijf dat dure producten in de markt zet, kan beter geen gebruik maken van humor, simpelweg omdat dit niet past bij de communicatiestijl. 

Verhalen die blijven hangen: hoe je jouw merkverhaal zo krachtig maakt dat het niet vergeten wordt

Let op de impact en effectiviteit 

Om goede resultaten te behalen met je merkverhaal, zul je de impact en effectiviteit met enige regelmaat moeten meten. Zet daarom van tevoren metrics op, die matchen met de doelen die je wilt behalen. Kijk daarbij niet alleen naar views, clicks en shares op je platform, maar ook naar de merkconnectie. Zo kun je zien of er al meer naamsbekendheid is. Dit kun je bijvoorbeeld doen door middel van feedback van klanten, het monitoren van reacties en het uitvoeren van enquêtes. Op basis van de verkregen feedback kun je het verhaal aanpassen, zodat het past bij de interesses en wensen van je doelgroep.  

De meest gemaakt fouten bij merkverhalen 

Er zijn een aantal fouten die veel gemaakt worden bij het opstellen van een merkverhaal. Door de fouten niet op tijd te identificeren en aanpassen, kan het afbreuk doen aan je merkverhaal, maar ook aan het imago van jouw merk. Iets wat je kosten wat het kost moet voorkomen!

De meest gemaakte fout is inconsistentie in het verhaal. Wanneer de boodschap steeds een beetje veranderd, zul je minder vertrouwen opwekken bij je doelgroep, waardoor ze minder snel voor jou kiezen. Wat ook veel voorkomt, is dat er veel jargon gebruikt wordt bij het opstellen en overbrengen van een merkverhaal. Hierdoor is het verhaal slecht te volgen voor de gemiddelde klant. De laatste veelgemaakte fout is onvoldoende luisteren naar wat de klant wil en wat hij interessant vindt. Doordat het verhaal niet aansluit op de klant, zal diegene niet voor jouw merk kiezen.

Daarom zul je de prestaties moeten monitoren, en op een effectieve manier het verhaal moeten corrigeren. Luister dus goed naar het publiek en reageer vlug op veranderende trends en behoeften. Door tot op zekere hoogte flexibel te blijven, kun je relevant blijven en daardoor interessant zijn voor jouw doelgroep. 

 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *