Vijf redenen om te kiezen voor een ondernemerscoach

brand
Ondernemerscoach 5 redenen waarom

Vijf redenen om te kiezen voor een ondernemerscoach

Steeds meer ondernemers maken gebruik van professionele coaching. De ondernemerscoach is een groeiend fenomeen en helpt, ook in Nederland, inmiddels talloze mkb’ers aan waardevolle adviezen, een luisterend oor en nieuwe inzichten. Maar waarom zou je als zelfstandige eigenlijk je zuurverdiende geld spenderen aan coaching?

Wat is een ondernemerscoach?

Ondernemerscoaching bestaat er in veel verschillende soorten en is altijd op maat gemaakt. Een goede ondernemerscoach biedt exact het inzicht en de hulp die jij en jouw bedrijf nodig hebben, en dat kan van alles zijn. Een goede ondernemerscoach (Nico Oud is in Nederland een goed voorbeeld) komt zelf uit de ondernemerswereld en kent dus het klappen van de zweep. Ondernemerscoaching is overigens niet per definitie iets voor de startende ondernemer; juist als je bedrijf al enige tijd bestaat, en wellicht door een periode van verandering gaat, kan een ondernemerscoach van onschatbare waarde zijn. Waarom dat zo is? We geven je vijf redenen.

Reden 1: Geen fluwelen handschoentjes

Ouders en vrienden vinden alles leuk en zullen je nooit eens vertellen dat je business plan hopeloos achterhaald is. De ondernemerscoach doet dat wel. Hij is oprecht, objectief en soms pijnlijk eerlijk. En dat moet ook, want complimentjes van vrienden en familie, daar hebben de meeste ondernemers hun kelder vol mee liggen.

Reden 2: De ezel en de steen

Daar stoot hij zich in ’t gemeen geen tweemaal aan. De ondernemerscoach behoedt je voor fouten omdat hij ze talloze malen gemaakt heeft zien worden en misschien zelfs zelf weleens gemaakt heeft. En van fouten kun je leren, maar soms is ze voorkomen ook wel prettig. Je ondernemerscoach zal prima inschatten wanneer het handig is om een bepaalde fout nu net eventjes niet te maken. Bijvoorbeeld als het je kwartaalcijfers zou verpesten.

Simon Sinek is een veelgevraagde ondernemerscoach die zaken helder weet uit te leggen. In deze video bijvoorbeeld legt hij heel simpel uit hoe je een goede leider herkent: 

Reden 3: Het optimale uit jezelf

Een veelgehoord misverstand is dat een ondernemerscoach je autonomie zou aantasten en je zou vertellen hoe je je bedrijf moet runnen. De beste coach vertelt je niet van negen tot vijf hoe de wereld in elkaar zit, maar laat je het optimale uit jezelf halen. Door gerichte vragen te stellen, positief-kritisch te zijn en een professionele sparringpartner te zijn. Een voetbalcoach schiet de bal er ook niet zelf in; hij creëert omstandigheden waarmee hij zijn team in staat stelt dat te doen. Datzelfde doet de ondernemerscoach, maar dan met jouw bedrijf.

Reden 4: Het is eenzaam in de directiekamer

Of in dit geval wellicht op je zolderkamer, of waar je je werkplek dan ook ingericht hebt. Als mkb’er neem je de meeste besluiten nu eenmaal in je eentje. Natuurlijk vraag je her en der weleens advies, maar hoe weet je nu of je van dat advies op aan kunt? De ondernemerscoach is een luisterend oor en kan voor bevestiging zorgen waar je die nu nog vaak moet ontberen. Zo voelt een goed besluit niet langer als een sprong in het diepe, maar als een weloverwogen, goede stap.

Reden 5: Verandering kan zwaar zijn

Ieder bedrijf verandert, en als het bedrijf het niet doet, dan de omgeving wel. Soms ben je daar als ondernemer helaas wat blind voor. Als ik doe wat ik altijd deed, krijg ik wat ik altijd kreeg, toch? Een ondernemerscoach leert je omgaan met vernieuwingen en je bedrijf te innoveren. Zodat het werk ook morgen en overmorgen nog leuk én rendabel is.

Mijn eigen ervaringen

B2B_blogger_Thomas_Lapperre_Bloeise“Ik ging in oktober 2013 fulltime aan de slag met Bloeise. Als hoofd marketing & communicatie had ik intern teams voor content, social media en marketing aangestuurd, aangevuld met freelancers voor video, Google Ads, PR in drie landen en SEO. Veel zaken had ik zelf uitgezocht voordat ik het uit handen gaf, zoals social media. Op mijn 34ste meende ik dat ondernemen wel te snappen. Maar ik bleek nog veel te moeten leren.

Administratie, acquisitie en marketing had ik zeker wel ervaring in, maar in de ondernemerspraktijk komt er bijzonder veel op je af. Kansen, mogelijke partners, ontwikkelingen, bijeenkomsten… Ruggespraak was voor mij erg belangrijk om te leren het kaf van het koren te scheiden. Hoe ga jij hier nou mee om? Wat werkt voor jou goed? Wat denk je hiervan? Heeft deze netwerkbijeenkomst wel zin? Ik vond algaande in mijn netwerk mensen die een stuk verder waren en die ik soms op advies kon vragen. Andersom doe ik altijd hetzelfde: ondernemers op weg helpen wanneer ik dat kan. Maar ook studenten. Pay it forward. Dat is echt netwerken: waarde bieden, en dan komt het vanzelf terug.” – Thomas Lapperre

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

1 Reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *