Review marketing: Zo krijg je veel meer en betere reviews

brand
Review marketing: Zo krijg je veel meer en betere reviews

Review marketing: Zo krijg je veel meer en betere reviews

Gastblog door Ramon van der Roest

Goede reviews kunnen zorgen voor meer dan 50 procent conversiestijging. Daarbij laat 90 procent zich beïnvloeden door het lezen van een positieve review. Waarom kom je dan toch zo vaak webshops tegen met producten zonder reviews? Dat gaat ten koste van heel veel potentiële omzet. Terwijl review marketing juist één van de makkelijkste conversieverhogers kan zijn, zo blijkt uit de infographic hieronder die door de site kortingscodesite bespaardeals is gemaakt.

Review voorbeeld: hoe hoort het wel en hoe niet

Goede review voorbeelden:

  • Ik was al enige tijd op zoek naar een goede vertaaldienst voor een specifieke groep klanten. Fairlingo voldoet volledig! Professioneel, snel en kwalitatief goed. 5/5
  • Nice local bar, cosy. Lots of beer choice, also sours and BA. Also wine for none beer drinkers. 5/5
  • Very nice museum mixing humor, satire and art. For English speakers well arranged. Elavator, shop, coffee machine. Recommendable. 5/5

Een goede review gaat in op verschillende elementen: achtergrond, beleving, assortiment, service en diensten… het totaalplaatje. Daardoor krijg je een weloverwegen beeld van het bedrijf, dat hiermee goede sier maakt.

50 procent hogere conversie dankzij review marketing

Onderzoek van smartinsights.com heeft aangetoond dat je met 10 goede reviews een 50 procent hogere conversie kunt realiseren. 50 procent! Met 50 reviews kun je je conversie zelfs verdubbelen. Dat zijn cijfers waarvan de oren van elke online ondernemer op scherp komen te staan.

Hoe zet je klanten aan tot het schrijven van een review?

Veel winkeliers wachten totdat klanten vanzelf de ervaring met je shop/product delen en ze een review krijgen. Maar dat gebeurt niet. Tenzij ze je product echt haten of ervan houden. Het zijn juist de klanten die “gewoon tevreden” zijn met je service waar je reviews van wilt hebben. Hoe je dat doet? Simpel. Vraag het ze.

Hoe vraag je om een review?

Reviews krijgen is er om vragen. Als je aangeeft dat een beoordeling voor jou belangrijk is, zal je zien dat veel meer klanten de tijd nemen om een te schrijven. Geef daarbij aan dat ze anderen helpen om een keuze te maken. Klanten hebben net zelf in die ingewikkelde situatie gestaan, en kunnen zich hier dus goed mee identificeren.

Wanneer stuur je het review verzoek?

Wacht met vragen totdat klanten voldoende tijd hebben gehad om het product te gebruiken; niet te lang, maar zeker niet te kort. Hoe lang dit is hangt af van het product. Een bezorgmaaltijd kan dezelfde avond al, zoals Thuisbezorgd bijvoorbeeld doet. Terwijl je voor een boormachine misschien wel een paar weken nodig hebt.

Verlaag je negatieve reviews drastisch met één vraag

De belangrijkste stap die vaak wordt overgeslagen: vraag eerst of er iets niet bevalt of nog onduidelijk is. Zo geef je klanten die (nog) niet helemaal tevreden zijn een klankbord. Bijkomend voordeel: je kunt het probleem verhelpen. En een klant die goed wordt geholpen ná de verkoop is vaak extra positief over het bedrijf. Je hebt het vast zelf ook weleens meegemaakt: je bestelling loopt niet helemaal soepel. Er is wat mis met het product of de levering. Als je vervolgens door de klantenservice goed wordt geholpen, ben je nog meer tevreden met het bedrijf dan wanneer alles meteen naar tevredenheid was verlopen.

Wat is een goede product review?

Als jij al wat langer met je webshop bezig bent, weet je waarschijnlijk wel waar een goede product review aan moet voldoen. Grote kans dat je klant dit níet weet. Stuur daarom aan op de informatie die je graag ziet. Anders krijg je alsnog reviews als “goed product” of “bevalt prima”. Wanneer je in het veld voor de toelichting aanstuurt op onderstaande informatie zorg je ervoor dat een potentiële klant zich kan identificeren met de schrijver van de review, wat enorm conversieverhogend zal werken.

  1. Welke producten heb je nog meer geprobeerd/overwogen?
  2. Wat was doorslaggevend?
  3. Zou je het opnieuw bestellen?
  4. Heb je het product zo snel ontvangen als we aangaven?
  5. Wat vond je van …. (noem sterke producteigenschappen)?

Wat je wilt bereiken is dat de lezer van de review duidelijk ziet wat de achtergrond was van de koper, wat deze koper wilde bereiken, en hoe dat met dit product of dienst ook goed gelukt is. Booking.com geeft bijvoorbeeld de mogelijkheid om reviews te filteren op type boeker: een jong gezin met kinderen? Ouder stel zonder kinderen? Dat maakt namelijk een groot verschil in de uiteindelijke beleving: Saai hotel met niets te doen voor de kinderen of Geweldig hotel met veel rust en geen lawaai. 

Wet nepreviews: modernisering consumentenbescherming

Let op: per mei 2022 gaat in Nederland de Europese richtlijn (EU) 2019/2161 in als de wet Modernisering Consumentenbescherming. Deze wetgeving bestempelt nepreviews als misleidend en dus vervolgbaar. De ACM zal bedrijven opsporen die fake volgers, fake likes en fake reviews aanbieden. De ACM kan deze bedrijf vorderen om hun klantbestanden beschikbaar te maken (als digitale schandpaal) en bedrijven, merken en influencers aanspreken en zelfs een boete geven. Een van de gevolgen is ook dat webwinkels alleen reviews van daadwerkelijke consumenten mogen plaatsen. Dus:

Stop met reviews faken

Het klinkt misschien aantrekkelijk: zelf reviews (laten) schrijven of op grote schaal inkopen als onderdeel van je review marketing. Maar vergis je niet, naast dat het straks strafbaar is er ook geen grotere conversie killer dan een bedrijf dat zijn klanten in de maling neemt. Veel bezoekers kunnen heel goed zien welke reviews nep zijn. Daar komt natuurlijk bij dat je reviews overeen moeten komen met hetgeen je levert. Anders zal je klant teleurgesteld zijn, met slechte reviews als resultaat.

Infographic zo krijg je betere reviews

Over Ramon van der Roest

Ramon van der RoestRamon van der Roest is sinds 2008 gepassioneerd online ondernemer. Met bespaardeals probeert hij zoveel mogelijk SEO, gedragspsychologie, UX en online marketing kennis in de praktijk te brengen. Daarnaast helpt Ramon andere online ondernemers met de strategie en vindbaarheid.

 

Meer weten over deze dienst?

Neem contact op voor een kennismakingsgesprek met Thomas.

Thomas Lapperre

Ik hoor graag van je: Wat wil je precies bereiken? Welke kansen zie je? Waar loop je tegenaan?
Ik vertel je graag: Hoe je dat bereikt. Hoe je die kansen pakt. Hoe je die problemen oplost.  
Plan direct een afspraak in mijn agenda of stuur een bericht – Tot snel! – Thomas

Gastblog

Gastblogs zijn geschreven door gastauteurs: studenten, specialisten en betrokken marketingmedewerkers met een vlotte pen. Gastbijdragen zijn van harte welkom op Bloeise, omdat ze vaak een frisse blik werpen op bestaande onderwerpen waar we soms gewoon al teveel over hebben geschreven.
Alle artikelen van Gastblog

Reacties

1 Reactie
  • izabela schreef:

    Dankjewel! Goede tekst.
    Ik ga meteen aan de slag. Ik dacht, dat het niet netjes is om aan de klanten te vragen of ze een review willen plaatsen. Maar als dat me zou helpen…. waarom niet

    Thnx

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *