Social media voor B2B: zo doe je dat
Traditionele marketing strategieën zoals outbound telefoongesprekken en papieren reclamefolders zijn hun efficiëntie snel aan het verliezen. Deze aanpak wordt dan ook steeds minder populair en bedrijven verplaatsen hun aandacht steeds meer naar moderne kanalen. Social media platformen hebben de laatste jaren bewezen dat ze een grote rol kunnen spelen in de naamsbekendheid en populariteit van ondernemingen.
Ontmoet je klanten waar ze sowieso zijn
Mensen brengen gemiddeld twee uur per dag door op hun favoriete social media platform. Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, YouTube en TikTok zijn daarom een potentiële goudmijn voor je onderneming. Je moet alleen wel weten waar en hoe je ervoor kunt zorgen dat je gezien en gehoord wordt door de mensen die jouw producten of diensten gaan kopen. Het aanbod aan informatie op social media is gigantisch. Mensen maken andere keuzes gebaseerd op hun persoonlijke voorkeuren en de rol die ze vertegenwoordigen. Daardoor verschilt het nogal per bedrijf welke strategieën succesvol zijn.
Wat zijn veelvoorkomende valkuilen bij de inzet van social media door B2B-bedrijven?
Er kan van alles misgaan bij het inzetten van social media, vooral bij B2B bedrijven. Slechts de helft van de marketingafdelingen die actief gebruik maken van social media geven aan dat ze daaruit nieuwe relaties opbouwen. Toch blijkt uit onderzoek dat 84% van de kopers wordt beïnvloed door social media. De grootste fout die wordt gemaakt is het over één kam scheren van verkoopstrategieën. Als je aan andere ondernemingen wilt verkopen (B2B) dan moet je je bijvoorbeeld op heel andere aspecten richten dan wanneer je producten of diensten aan individuele klanten wilt slijten.
Voorkom de volgende veelgemaakte fouten bij het gebruiken van social media
Social media platformen zijn enorm geschikt om je naamsbekendheid te vergroten, een groep volgers te ontwikkelen en andere bedrijven te laten weten wat je te bieden hebt. Daarvoor moet je echter wel zorgen dat je jouw niche vindt. Deze bevindt zich vaak op één of twee relevante plekken. Bedenk dat iemand die besluit om jouw producten of diensten te kopen voor het bedrijf waar hij of zij werkt, dat waarschijnlijk niet op zaterdagavond zal doen tijdens het bekijken van facebook feeds van familie en vrienden. Het is veel waarschijnlijker dat je deze persoon bereikt via LinkedIn of misschien Instagram.
Laat de ervaring van andere ondernemingen niet links liggen
Je kunt veel leren van het onderzoeken van de profielen en publicaties van je competitie. Kijk welke bedrijven in jouw sector succes (veel volgers) hebben en analyseer wat de overeenkomsten zijn in de manier waarop zij hun profiel neerzetten. Je kunt zo leren hoe je met de crowd kunt communiceren. Daarnaast kun je hun posts doorlezen en zoeken naar relevante onderwerpen die zij onbesproken laten. Daarmee kun je jezelf vervolgens neerzetten als autoriteit in je vakgebied.
Onderschat de kracht van structuur niet
Er zijn allerlei manieren om je aanwezigheid op social media krachtiger te maken. Veel bedrijven laten veel liggen doordat ze deze platformen niet goed weten te gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld simpelweg van je medewerkers vragen dat ze via hun persoonlijke accounts je publicaties een like geven. Zo krijgt je aanwezigheid direct een lekkere boost. Daarnaast moet je zorgen dat je de juiste sleutelwoorden gebruikt. Dat doe je door een goed keyword-onderzoek door te voeren. Op dezelfde manier moet je bedenken wat de potentiële kopers van je producten of diensten kan overtuigen. Grappige en vermakelijke content is vaak succesvol in B2C ondernemingen maar werkt averechts als je een inkoop professional of bedrijfsleider van een andere onderneming wilt bereiken.
Waarom werkt het delen van passie zo veel beter dan praten over jezelf als bedrijf?
De meeste mensen die beslissingen nemen binnen de bedrijven die jouw producten of diensten kunnen gebruiken hebben genoeg tijd gehad om een allergie voor reclame te ontwikkelen. Als je in dit tijdperk serieus nadenkt over alle aanbiedingen die je te zien krijgt dan draai je door. Daardoor kun je de juiste mensen veel beter bereiken wanneer je praat over je passie. Bedenk wat je onderneming bijdraagt aan de wereld en hoe je visie het leven leuker kan maken.
Gebruik maken van trends
Je kunt via social media allerlei trends vinden die iets te maken hebben met de passie die je deelt met je klanten/volgers. Gebruik deze trends om je visie of kennis te delen. Zo zet je je onderneming neer als bijvoorbeeld autoriteit binnen een bepaald gebied, drijvende kracht voor positieve verandering of goede informatiebron. Zo gauw er een positieve connotatie is met je naam raken mensen vanzelf geïnteresseerd in je producten of diensten. Richt je hierbij niet alleen op de mensen die nu de beslissingen nemen binnen de bedrijven waar je iets wilt verkopen, maar betrek ook het aanstormende jonge talent in je campagne – want zij gaan in de toekomst bepalen wat er gebeurt.
Wat zijn de best practices voor social media voor B2B?
Er zijn een aantal extra practices voor social media die belangrijk zijn voor het succes van B2B marketing op dergelijke platformen. Ten eerste is het belangrijk om goed te luisteren. Focus je niet alleen op het posten van content, maar luister ook naar het veld en ga daarop in. Als jij degene bent die komt met het stukje missende informatie of die aanpassing die mensen willen, dan schiet je in de roos. Daarnaast is het belangrijk om de efficiëntie van je marketingstrategieën te analyseren. Speciale software helpt je om inzicht te krijgen in wat werkt en wat niet.
Reacties