Hoe optimaliseer je een landingspagina? – 9 praktische tips

Iedereen die weleens een (online) campagne heeft gedraaid, groot of klein, zal er één gemaakt hebben: een landingspagina. Een aparte omgeving op je website, anders dan je homepage, waar bezoekers vanuit bijvoorbeeld Google, een betaalde advertentie of campagne op social media op landen. Met een landingspagina wil je zoveel mogelijk bezoekers laten converteren: iets aanschaffen of inschrijven. In dit artikel geven we je negen praktische landingspagina tips om dat te bereiken. Maar eerst: hoe krijg je überhaupt bezoekers naar die landingspagina?
Zoals een winkel klanten nodig heeft, heeft iedere website bezoekers nodig. Sommige zullen, zoals toevallige passanten in de winkelstraat, pardoes je website binnenwandelen. Het leeuwendeel zul je echter toch echt zelf naar je landingspagina moeten lokken. Dat begint met gedegen SEO (zoekmachineoptimalisatie) in de content op je landingspagina. Iedereen die weleens een website heeft gebouwd, zal erkennen hoe belangrijk SEO is. Het zorgt ervoor dat zoekmachines als Google jouw landingspagina (en dus website) relevant gaan vinden voor internetgebruikers. Er is echter een nadeel: het kan lang duren voordat Google dat vindt.
Om sneller traffic te genereren, kun je daarom gebruik maken van betaalde advertenties in allerlei soorten en maten. Denk aan banners, campagnes op social media, maar ook offline advertenties zoals een commercial of print. Met name Facebook Ads en Google Adwords worden het meest ingezet. Daarnaast kun je werken met je eigen marketingmiddelen, zoals een nieuwsbrief, je social media kanalen of een poster of flyer waarop je een actie aankondigt.
Bezoekers die je met dergelijke middelen naar je website leidt, wil je het liefst laten binnenkomen op een speciaal daarvoor ingerichte landingspagina. Maar hoe zorg je ervoor dat die landingspagina optimaal zijn werk gaat doen?
Een landingspagina is te vergelijken met een landingsbaan. Als reiziger verwacht je een zachte landing, dat je aankomt waarvoor je instapte en dat alles soepel verloopt. Met deze negen landingspagina tips zorg jij voor een perfecte landing:
Deze tips zijn echte inkoppers. Klaar voor de stap naar het volgende niveau? Dat heet conversieoptimalisatie (CRO) en dat gaat uitgebreider in op het verleiden en beïnvloeden van de bezoeker. Een rode knop of een groene knop? De foto links of rechts van de tekst? Conversieoptimalisatie is de methodiek om dat cijfermatig te bepalen en zo je conversies geleidelijk te verhogen. In het blog Conversieoptimalisatie in de praktijk lees je er alles over.
Meer weten over het opzetten van een landingspagina? Bekijk onze dienst landingspagina.
Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie. Links zorgen namelijk voor meer verkeer op…
Het gebruik van Instagram in Nederland groeit de laatste jaren explosief, vooral onder jongeren en…
Je bedrijf op de markt brengen – ook de banenmarkt – heet marketing. Met slimme…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: