Wat zet je in voor facebookmarketing? 22 handige tips
Wat zet je in voor facebookmarketing?
“Maak je er wel wat leuks van?” en weg is de manager. Zo moet het dus niet: content op Facebook plaats je niet ad hoc omdat het ‘moet’, maar bewust omdat het je bedrijf wat oplevert. Pas als dat duidelijk is, kun je de vraag wat invullen. Na Facebookmarketing Waarom en Hoe, volgt nu Facebookmarketing Wat. Deze 22 handige punten geven je inspiratie en creatieve handvatten om content voor Facebookmarketing te verzamelen, maken en posten.
BONUS: download de praktische Facebookpagina Checklist Checklist waarmee je je Facebookmarketing direct verbetert |
Pagina links Facebookmarketing: Hoe?
Dit artikel is opgesplitst in 3 pagina’s: Waarom, Hoe en Wat. Maak gebruik van de paginalinks hieronder voor snelle navigatie.
- Emotie
- Waarden
- Gezamenlijke beleving
- Wees trouw aan jezelf
- Wees wie je zegt dat je bent
- Toegevoegde waarde
- Instant gratification
- Wees persoonlijk
- Speel in op actualiteiten
- Timing
- Hou rekening met doelgroepen
- Hou rekening met energie over de dag
- Sociaal
- Afbeeldingen
- Interactie
- Humor
- Video
- Trending Topics
- Contentkalender
- Kwaliteit
- Maak het viraal
- Weggeefactie
Emotie
Facebookberichten die positieve emoties opwekken, zorgen voor meer interactie. Negatieve emoties (boosheid, frustratie, geen bedroefdheid) werken ook in iets mindere mate, maar bij de meeste bedrijven past het niet. Wat goed werkt is: lief, verwondering (gaaf!), trots en sterke voorkeur of liefde.
Waarden
In het verlengde van emoties liggen waarden: wat vindt je belangrijk? Facebookposts die consumenten aanspreken op hun waarde doen het goed, vooral als het bedrijf die waarden als kernwaarden heeft omarmd. Denk ook aan quizzen zoals ‘Welke Game of Thrones karakter ben jij?’ en ‘Wat is je echte leeftijd?’ Die zeggen namelijk iets over jou als Facebookgebruiker, en dat laat je weer zien aan je Facebookvrienden door het te delen of te posten.
Gezamenlijke beleving
Muziek uit de jaren 80. De maanlanding. Toen Nederland wereldkampioen was. Vooral wanneer je je richt op een specifieke leeftijdsgroep kun je goed inspelen op die gezamenlijke beleving. Wederom: hou het positief (ookal weet iedereen nog wat hij of zij bijvoorbeeld 11 september 2001 deed). Feitelijk speel je in op de emotie nostalgie.
Wees trouw aan jezelf
Ben jij een expert in vloeren dan treed je ook naar buiten als expert in vloeren. Dat betekent dat je niet kiest voor bijvoorbeeld filmpjes met katten, hoe leuk die ook zijn en hoeveel likes je dat ook kan opleveren. Ben je een dierenspeciaalzaak dan past dat juist weer prima. Doe jezelf niet anders voor dan wat past bij je bedrijf. Wat mag je van je een bouwbedrijf op Facebook verwachten? Of een bakker? Er is vaak sprake van een bedrijfsblindheid: ondernemers en werknemers zien lang niet altijd wat eigenlijk interessant is aan hun werk. Bij een bouwbedrijf kan dat de keuze en ontwikkeling in materialen zijn, commentaar op bouwfouten in het nieuws, tips voor thuisklussen. Bij een kapper kan dat nieuwe kniptechnieken zijn, praktische tips voor thuisknippen en commentaar op het haar van beroemde mensen.
Wees wie je bent dat je zegt dat je bent
Wees wie je zegt dat je bent: overeenkomen met je andere marketingmiddelen, inclusief elk telefonisch of persoonlijk gesprek dat je hebt. Vertel je als kapper vaak grappen aan je klanten? Dan past dat ook prima op je Facebookpagina. Ben jij het bouwbedrijf waar er uitsluitend Douwe Egberts koffie wordt gedronken? Doe er wat mee!
Toegevoegde waarde
Biedt echte informatie, gebruikerstips, uitleg, how to’s en tutorials, inzichten in marktontwikkelingen… kortom: geef je fans een reden om fan te zijn. Zie Facebook niet als zendkanaal maar als manier om je klanten je producten of diensten beter te gebruiken. Facebookpagina’s als ScienceAlert en IFLS (I fucking love science) spelen met interessante artikelen goed in op de interesses en nieuwsgierigheid van hun fans.
Instant gratification
27 procent (!) van de Amerikaanse weggebruikers geeft toe dat ze Facebook gebruikt hebben tijdens het autorijden. Mensen zijn nieuwsgierigheid. Mensen lezen graag nieuws en zien graag een belofte in vervulling gaan. Hier kun je met Facebookposts goed op inspelen, maar pas op dat je niet – herhaal niet – aan click baiting doet. Instant gratification is het principe waarop Facebook mensen naar zich toetrekt: je wilt weten wat die rode meldingen in de blauwe balk betekenen. De Android app laat daarom al op je bureaublad zien hoeveel meldingen je hebt. Instant gratification zorgt voor een kleine dopamine-shot en is daarom erg verslavend.
Roeland Dietvorst over de achtergrond van de verslavende werking van sociale media:
Wees persoonlijk
Wie houdt eigenlijk deze Facebookpagina bij? Wie zorgt er voor die leuke tips? Waarom doen jullie wat je doen? Laat je gezicht zien in de vorm van foto’s van je collega’s, achter de schermen, grappige voorvallen, wat je zelf leuk vindt, je mening en je overwegingen. Denk aan een CEO van een groot bedrijf die een beslissing toelicht, een uitleg van Mac Donalds over hoe ze nou hun reclames maken, een foto van een collega die iets doms heeft gedaan en op een grappige manier het boetekleed aantrekt. Het sleutelwoord is passie.
Speel in op actualiteiten
OK, niet iedereen heeft een volledig bureau in de startblokken om tijdens de Superbowl (hét Amerikaanse voorbeeld) of een WK of EK in te spelen op de gebeurtenissen (zoals Calvé). Maar. Je weet wanneer het Valentijnsdag, Pasen, zomer, Prinsjesdag, Eurovisie Songfestival, Sinterklaas en kerst is. Je weet dat het ooit gaat regenen, sneeuwen en heet worden. Je weet dat óf Nederland wint, óf de tegenpartij, óf dat het gelijkspel is. Met genoeg voorbereiding kan ook jij – Boem! Knal! Zoef! – viraal gaan. Laat wel iemand anders er ook naar kijken voordat je iets semi-grappigs de wijde wereld instuurt. Er zijn vele voorbeelden van bedrijven die hun PR volkomen verknald hebben terwijl ff doorsturen naar een collega echt voldoende was geweest.
Timing
Wanneer iedereen op Facebook zit, plaatst iedereen ook berichten en reageert en deel andere berichten. Het is dan druk. Ga je als Facebookpagina ook op die momenten berichten plaatsen, dan concurreer je dus met alles en iedereen. Wat is slim? Ga je er een half uur tot 1,5 uur vóór zitten met je Facebookbericht. Er is dan minder concurrentie, je bericht wordt sneller getoond én als het interactie oproept, bouw je zo mooi je viraal bereik op voor spitsuur. Een Facebookbericht kan uren, dagen en weken meegaan, maar hou er rekening mee dat een Facebookbericht gemiddeld maar twee uur in de Timeline komt. Check de aanwezigheid op Facebook van je Facebookfans via Statistieken op je Facebookpagina en dan Berichten.
En je kunt natuurlijk een Facebookbericht gemakkelijk inplannen. (klik op het neerwaartse pijltje naast Publiceren, en klik op Plannen) Handig voor na kantoortijden en in het weekend (wanneer de meeste mensen op Facebook zitten).
Hou rekening met doelgroepen
De mensen die ’s ochtends voor werktijd en na werktijd op Facebook zitten, doen dit hoogstwaarschijnlijk op hun mobiel onderweg in het OV. Een zekere groep kantoorwerkers kan de hele dag door Facebooken, een andere groep uitsluitend tijdens de lunch en een andere groep nooit. Thuismoeders en thuisvaders zullen op Facebook zitten wanneer de kinderen op school zitten. En er zijn dus ook Facebookgebruikers die alleen ’s nachts checken, bijvoorbeeld nachtwerkers. Wat kun je hiermee? Nou, je kan je berichten inplannen op die verschillende groepen. Je kan je berichten herhalen zodat je meerdere doelgroepen bereikt. Via Statistieken op je Facebookpagina en vervolgens Personen krijg je inzicht in je fans, de mensen die je bereikt én de mensen die betrokken zijn.
Hou rekening met de energie over de dag
In de ochtend gaan we na het ontbijt fris naar het werk: Facebook is dan domweg even tijd verdoen en interessante posts zijn daar erg goed in. Tijdens de lunch is er meer tijd voor consumptie (woordgrapje). Na de lunch kun je een lunchdip hebben: het bloed zit in de maag en niet in je hoofd. Niet teveel nadenken dus. Om 16.00 worden veel mensen wat flauw (Tijd voor een Cupasoup!). In de avond zijn we moe en nemen we niks meer op… maar reageren we wel op emotie. Kort samengevat: zijn we hongerig dan reageren we emotioneel, dat geldt ook net na het eten, en zijn we voldaan dan kunnen we nadenken.
Sociaal
Facebook is een sociaal netwerk. We zijn sociale dieren. Dat betekent dat we het belangrijk vinden hoe ons handelen uitstraalt op anderen, wat anderen van ons vinden en dat we meegaan met de grote massa. Mensen laten op Facebook een ander gezicht zien: gezellig terrasje, selfie-foto, lekker gerecht gemaakt, mooie vakantiebestemming toch? Kijk met je Facebookberichten dus vooral hoe je mensen hierin kan ondersteunen. Bijvoorbeeld een foto die stelt: ‘Ik vind dit. Vind jij dat ook?’ Vooral bij de emotie trots werkt dit, maar ook bij nostalgie. Kun jij je fans die content geven om te delen waarmee ze hip, bijtijds, interessant of slim worden gevonden? Waarmee ze hun sociale status kunnen verbeteren? Denk bijvoorbeeld aan productpreviews voor modeproducten.
Afbeeldingen
Voorheen kreeg het plaatsen van een afbeelding meer organisch bereik dan een link. Dat heeft Facebook veranderd, met de gedachte dat je als Facebookgebruiker weet waar je op klikt. Een foto + link heeft ook het nadeel dat wanneer je als fan klikt op de foto, en niet naar de site gaat, maar naar de grotere versie van de foto. Wanneer je een link plaatst, pakt Facebook doorgaans de foto van de pagina en kun je de foto’s scrollen of een nieuwe thumbnail uploaden. Hou met afbeeldingen er rekening mee dat het op mobiel ook leesbaar is.
Interactie
Stel een vraag. Leg iets voor. Betrek je fans bij je bedrijfsvoering. Hoe opener je bent, hoe meer interactie je kan creëren. Hou wel de toegevoegde waarde voor de fans als uitgangspunt: geef ze macht met reageren.
Humor
Er zijn verschillende soorten humor: bepaal welke humor bij je past als bedrijf. In het algemeen geldt dat humor a la Hans Teeuwen meer naar buiten is gericht dan bijvoorbeeld humor van Herman Finkers. Humor werkt vermakelijk, maar moet ook passen bij je bedrijf en je strategie.
Video
Will it Blend? Blendtec laat zien hoe goed hun blenders zijn door van alles te blenden: ook deze iPad.
Al uitvoerig behandeld in het Hoe gedeelte: maak waar mogelijk gebruik van video. Video krijgt meer organisch bereik van Facebook. Maak geen video om maar video te hebben, maar gebruik het voor een strategisch doel. Dus om uit te leggen hoe je product ook is te gebruiken voor hogere klanttevredenheid, of om vragen van je fans te adresseren, of met humor te laten zien hoe je product werkt. Video moet onderdeel zijn van je customer journey.
Trending Topics
Trending is nieuw op Facebook: het laat zien wat er momenteel populair is op Facebook. Trend is nog niet overal: in sommige landen wordt Trending Topics in het Engels getoond. Berichten over trending topics worden door Facebook beloont met meer organisch bereik.
Contentkalender voor thema’s
Er zijn twee soorten content: ad hoc en thematisch. Ad hoc is wanneer er een ooievaar landt op een autodak in de parking en je daar een foto van maakt. Thematisch is wanneer je Facebook strategisch inzet om je fans te ondersteunen in hun customer journey, ter ondersteuning van je marketingcampagnes en voor content die past bij je bedrijfsdoelstellingen. Een contentkalender vertaalt strategie naar praktijk. Plan je dit niet van tevoren in, dan wordt het erg lastig hier een goede invulling aan te geven, vooral voor kleinere bedrijven.
Kwaliteit
Maak echt leuke content, die perfect aanpast bij je doelgroep en je doelstellingen. Ga voor kwaliteit. Dan maak je misschien nog steeds af en toe een misser met weinig bereik, maar de tendens voor je fans is duidelijk: het is de moeite waard om jouw pagina te volgen. Kijk hoe je het uitzonderlijk maakt! Stel jezelf de vraag: zou jij het zelf als fan liken? Dit voorbeeld hierboven is van Tom van Oossanen, fotograaf in Den Helder.
Maak het viraal
Zorg ervoor dat je je collega’s even een mailtje of berichtje (WhatsApp groep!) stuurt wanneer je mooie content op Facebook hebt geplaatst. Hun like, reactie en deelactie triggert Facebook Edgerank en genereert meer viraal bereik.
Weggeefactie
Geef geen grote prijs weg: daar maak je maar één persoon blij mee. Geef tien kleine dingen weg: dat maakt tien mensen blij! Geef geen iPad weg (tenzij je iPads verkoopt) maar alleen je eigen product of dienst. Dat is tenslotte waar het bij jou omgaat. Vraag je fans niet om te liken en delen, want dat mag niet van Facebook. Laat ze reageren op je Facebookbericht. Dat mag wel van Facebook, laat je bericht net zo hard viraal gaan én fans delen en liken alsnog je bericht. Wat helemaal goed werkt: laat je fans iemand taggen of noemen om die persoon mee te laten doen, bijvoorbeeld voor een overnachting voor twee. Die persoon hoort op een uiterst positieve manier van jouw Facebookpagina: een vriend heeft ze genoemd om een product of dienst te winnen die goed bij ze past.
Lees verder over Facebookacties: wat mag wel en wat mag niet?
Reacties