Waarom adverteren op Facebook: een SWOT analyse

Beheer je een Facebookpagina, dan heeft Facebook al meerdere malen geprobeerd je ook te laten adverteren op Facebook. Eerst met ‘boosten van je advertentie’ en anno 2015 met Facebook adverteren. Adverteren kost geld, en daarom focus ik in mijn Facebook workshops vooral op hoe je meer bereik krijgt met je Facebookpagina door je content te richten op je doelgroep voor zo groot mogelijke interactie. Heeft een Facebookpost geen interactie, dan krijgt maar 16, 8 nee nu maar 2 procent van je doelgroep je bericht te zien. Dat percentage laat Facebook alsmaar teruglopen, zodanig dat Facebook Ads nu echt een serieuze overweging wordt in 2015. Daarvoor bied ik je hier de argumenten: waarom zou je adverteren op Facebook?
En dat begint met de vraag: waarom Facebook eigenlijk? In juli 2015 zitten 9,6 miljoen Nederlanders op Facebook. Dat geeft een enorm potentieel bereik. In het prille begin stelden bedrijven zich zelfs de vraag: hebben we nog wel een website nodig als we al Facebook hebben? Het antwoord is nu glashelder: ja. Want je website beheers jezelf volledig, en Facebook is een extern kanaal dat op eigen initiatief je bereik terug kan schroeven.
Om de voor- en nadelen van Facebook Ads onder de loep te nemen, volgt hier een SWOT analyse van adverteren op Facebook:
Wat zijn de nadelen van adverteren op Facebook?
Wat zijn de bedreigingen van adverteren op Facebook?
Conclusie: adverteren op Facebook
Ja ik vind het ook stom dat het organisch bereik van een Facebookpagina door Facebook wordt teruggeschroefd. Met interactiviteit krijg je nog het nodige bereik. Maar wil je Facebook in blijven zetten, dan moet je echt moeten overwegen om te gaan adverteren op Facebook. De segmentatiemogelijkheden zijn ongekend, maar het kost wel de nodige focus. Maak er tijd en een klein budget voor vrij om zelf handig te worden met Facebook Ads. Liever uitbesteden? Ik help je er graag mee. Neem contact op om de mogelijkheden door te nemen.
Lees verder: wat moet Adverteren op Facebook kosten eigenlijk? en Stap voor stap beginnen met adverteren op Facebook.
€ 12,50 via Bol.com
Uitstekend boek om te beginnen met adverteren op Facebook. Zet je aan het denken over je Facebookdoelstellingen. Wat wil je nu uiteindelijk bereiken? Dit boek legt je in 60 minuten de basisprincipes uit.
Geschreven door Marcel van der Heijden, oprichter a friend of mine?, het eerste Facebookmarketingbureau van Nederland. Bekijk hier op Bol.com.
Je bent overtuigd van de toegevoegde waarde van adverteren op Facebook en je weet wat…
Adverteren op Facebook kent heel veel verschillende doelgroep- en segmentatieopties. Wordstream was zo aardig om…
Gastblog door Genya van Belzen van RoomRaccoon Facebook is sinds 2004 gelanceerd en heeft momenteel meer…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: