De kruisbestuiving tussen search, het privé domein en applicaties

brand
kruisbestuiving tussen search, het privé domein en applicaties

De kruisbestuiving tussen search, het privé domein en applicaties

Gastblog door Romano Groenewoud van SEOgeek

Het is een onvermijdelijke ontwikkeling in de digitale wereld: de kruisbestuiving tussen Search, je privé domein en de apps die je gebruikt. De grenzen tussen deze digitale domeinen vervagen en zoekmachines maken hier gretig gebruik van. Zoekmachines zijn hierdoor beter in staat om te bepalen wat je zoekt en kunnen zo het meest optimale zoekresultaat weergeven.

In deze samensmelting van digitale werelden neemt het mobiele gebruik een steeds grotere rol in. Het optimaliseren van content voor mobiel gebruik wordt daarmee steeds belangrijker. In de optimalisatiestrategie verdient dit onderwerp misschien wel de hoogste prioriteit. Google introduceert met Android Marshmallow 6.0 een aantal functionaliteiten die dit vermoeden versterken.

Huidige trends die we al een tijdje zien:

  • Een steeds groter deel van de zoekopdrachten wordt gedaan via mobiele apparaten
  • De ‘look & feel’ van websites via smartphones en tablets is al een tijd één van de belangrijkste ranking signalen
  • Google richt zich meer en meer op de zoekintentie i.p.v. de zoekopdracht (zie dit artikel over RankBrain Update)
  • Smartphone gebruikers willen overal waar ze zijn snel en gemakkelijk informatie kunnen vinden.

Google laat een aantal (toekomstige) ontwikkelingen zien die nauw aansluiten op bovenstaande kruisbestuiving. Een zeer tot de verbeeldingsprekende functie is de nieuwe Now on Tap zoekfunctie. Het zoekscherm van je smartphone of tablet wordt geïndexeerd en vervolgens wordt deze informatie gebruikt om zoekresultaten weer te geven. Dit gebeurt dus zonder dat je actief een zoekopdracht met kernwoorden hebt gegeven. Deze functie speelt in op de wens van gebruikers om snel en gemakkelijk over de juiste informatie te beschikken. Hoe handig is het dat je terwijl je aan het chatten bent over een reisje naar Duitsland, je meteen informatie krijgt over vluchten en treinreizen naar jouw bestemming?

Andere interessante ontwikkelingen zijn de introductie door Google van een privé index per persoon. En wat te denken van de mogelijkheid om de content van apps terug te vinden in je zoekresultaten?

Zelfde zoekopdracht meerdere individuele antwoorden

Hoe gaat dit in zijn werk? Google werkt aan een persoonlijke index. Deze index slaat informatie op, op zowel je smartphone, maar ook gedeeltelijk in de Cloud. De Cloud bundelt op deze manier informatie per account i.p.v. per apparaat. Er vindt een wisselwerking plaats tussen je zoekgeschiedenis, je foto’s, je muziek en andere beschikbare informatie. Google combineert de informatie uit verschillende apparaten en kan hierdoor een individueel, gepersonaliseerd zoekresultaat weergeven. Daarnaast wordt Google ‘slimmer’ door relevante informatie uit je privé index te halen als je bijvoorbeeld zoekt naar ‘mijn contacten’ of ‘mijn agenda afspraken’.

Wat betekent bovenstaande voor de vindbaarheid van je website? Zoekresultaten uit de privé index van een gebruiker komen boven aan te staan in het resultatenoverzicht. Het is dus van belang dat jouw website hier tussen komt te staan. Om dit voor elkaar te krijgen zijn er aantal strategieën:

  1. Zorg voor hoogwaardige kwaliteit van je content. Hierdoor vergoot je de kans dat een bezoeker meerdere pagina’s van je website bekijkt en deze vaker voorkomt in zijn zoekgeschiedenis. Hiermee vergroot je weer de kans hoger te eindigen in de resultaten van deze gebruiker.
  2. Verspreid content van hoge kwaliteit door bijvoorbeeld het versturen van e-mailberichten. De inhoud van e-mails wordt ook geïndexeerd door Google en is dus zeer interessant en bruikbaar als tool om de privé index te beïnvloeden.
  3. Zorg voor interactie op je website. Stimuleer gebruikers en klanten om actief deel te nemen, bijvoorbeeld door het laten invullen van hun contactgegevens.

Apps gebruiken zonder ze te installeren

Het automatisch openen van een app om een link te bekijken is al mogelijk. Stel je zoekt een vlucht van een vliegtuigmaatschappij en je hebt ook de app van deze maatschappij op je telefoon dan word je gevraagd of je de link in de app wilt openen.

Op dit moment experimenteert Google echter met content die uitsluitend in apps voorkomt, zonder dat deze informatie op internet beschikbaar is. Als je deze content wilt zien, opent de benodigde app zonder dat je deze daadwerkelijk geïnstalleerd hebt (de app wordt gestreamd). Het betreft nu nog een experiment. De pilot omvat een negental Google apps en is alleen beschikbaar via de Engelse versies van Android 5 en 6. Google laat hiermee wel zien dat dit de toekomst wordt op het gebied van zoeken op internet en de daar uit vloeiende gevolgen voor zoekoptimalisatiestrategieën. Apps met een kwalitatief goede content én die zeer gebruikersvriendelijk zijn zullen hiervoor beloond gaan worden met een hoge ranking in de zoekresultaten. Google wil de gebruikerservaring verbeteren door een brug te slaan tussen apps en content op het wereldwijde web.

brug tussen apps en content op het wereldwijde web

Wil je gevonden worden?

Wil je gevonden worden door je gebruikers en (potentiële) klanten houdt dan rekening met het volgende: zoekresultaten op Android devices zullen een combinatie gaan worden van verschillende bronnen. Denk hierbij aan:

  • De privé index van een persoon
  • Content vanuit apps die gestreamd wordt op smartphone of tablet
  • Zoekresultaten van Google die door kruisbestuiving tot stand zijn gekomen

Het uiteindelijke doel van deze mix is om de gebruiker een zo optimaal mogelijk zoekresultaat te tonen.

Naast Google zit de concurrente natuurlijk ook niet stil. Daarnaast zijn er nog andere technologische ontwikkelingen die integreren in de digitale zoekwereld, zoals spraakherkenning en spraakgestuurde zoekopdrachten. Het optimaliseren van mobiel gebruik gaat zeer waarschijnlijk de kern worden voor toekomstige optimalisatiestrategieën.

Deze gastblog is geschreven door Romano Groenewoud van SEOgeek

Gastblog

Gastblogs zijn geschreven door gastauteurs: studenten, specialisten en betrokken marketingmedewerkers met een vlotte pen. Gastbijdragen zijn van harte welkom op Bloeise, omdat ze vaak een frisse blik werpen op bestaande onderwerpen waar we soms gewoon al teveel over hebben geschreven.
Alle artikelen van Gastblog

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *