Als ondernemer slim je mobiele abonnement kiezen

brand

Een beetje ondernemer kan niet zonder mobiele telefoon. Altijd telefonisch bereikbaar zijn voor klanten, overal je zakelijke mail kunnen benaderen en via je smartphone je boekhouding doen; het maakt je leven als ondernemer stukken eenvoudiger. Bij een mobiele telefoon hoort natuurlijk een goed mobiel abonnement, maar hoe zorg je ervoor dat je een slimme keuze maakt tussen de tientallen verschillende aanbieders?

Zakelijk gebruik is geen particulier gebruik

Het is goed om je, als je voor het eerst een onderneming start, te realiseren dat je zakelijke gebruik sterk zal afwijken van je ‘normale’ (particuliere) gebruik van je mobiele telefoon. Je zult misschien wat minder data gebruiken en dus aan een kleinere databundel genoeg hebben, maar daarentegen meer waarde hechten aan een kwalitatief goed netwerk. Je wilt in jouw werkkamer immers geen last hebben van wegvallende gesprekken en ook als je onderweg bent naar klanten, met de trein of op de snelweg, wil je onbezorgd kunnen bellen.

Het is verder goed om je af te vragen of je een apart abonnement voor je onderneming wilt afsluiten, of dat je één abonnement wilt dat je zowel privé als zakelijk gaat gebruiken. De meeste ondernemers kiezen voor een apart zakelijk abonnement, al is het maar om tijdens vakanties, weekenden en buiten kantooruren ook echt rust te kunnen pakken.

Verschillende abonnementstypen

Wie zich oriënteert op mobiele abonnementen voor ondernemers, zal al gauw merken dat er een breed scala aan opties is. De meeste providers maken onderscheid tussen particulieren, zzp’ers en mkb’ers. Abonnementen voor het mkb zijn vaak geschikt voor bedrijven met vijf tot zo’n vijftien personeelsleden, waarbij bijvoorbeeld bundels kunnen worden gedeeld en waarbij er tussentijds kan worden op- of afgeschaald in het aantal nummers, al naar gelang de actuele personeelsbezetting.

Bedenk je dus eerst hoeveel verschillende aansluitingen je nodig hebt, en zoek naar de juiste type abonnementen. Vaak is een mkb-bundel met bijvoorbeeld zes aansluitingen namelijk vele malen goedkoper dan zes losse zzp-abonnementen.

Heb je maar één of misschien twee aansluitingen nodig? Dan kun je vrijwel altijd beter naar zzp-abonnementen of zelfs particuliere abonnementen kijken. De gouden tip hierbij is dan je als zzp’er niet verplicht bent om ook een zzp-abonnement te nemen. Je kunt een particulier abonnement als zzp’er ook gewoon als aftrekpost opgeven bij je belastingaangifte. Vaak zijn zzp-abonnementen namelijk duurder dan particuliere, omdat er zakelijke ‘extraatjes’ bij zitten.

Zakelijke extraatjes

Soms zijn die extraatjes handig – een 24/7 gratis helpdesk met technische ondersteuning bijvoorbeeld – maar soms heb je ze ook helemaal niet nodig. Een zakelijke voicemail – op maat ingesproken in een opnamestudio – is bijvoorbeeld ontzettend chique, maar is voor startende zzp’ers nu niet iets waar je je geld in wilt investeren. Vergelijk de zzp-abonnementen dus goed met de particuliere opties en denk eraan: bij de zzp-abonnementen wordt de prijs vaak exclusief btw weergegeven!

Slim kiezen door te vergelijken

Als je eenmaal weet wat voor type abonnement en wat voor bundels je nodig hebt, kun je eenvoudig de verschillende aanbieders van een telefoon met mobiel abonnement met elkaar vergelijken. Je kunt zo alle opties voor ieder gewenst toestel bekijken en met elkaar vergelijken.

Check wel, voordat je definitief een abonnement afsluit, op welk netwerk die provider werkt en of je op jouw werkadres goed bereik hebt. Op de site van de provider kun je vaak een dekkingskaart vinden. Een goedkoop abonnement waarmee je geen bereik hebt, is immers nog altijd een dure grap.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.