Local SEO: wat is het en hoe werkt het?

brand
Local SEO wat is het en hoe werkt het?

Local SEO: wat is het en hoe werkt het?

Een hoop ondernemingen en organisaties zijn zich tegenwoordig bewust van de toegevoegde waarde die goede SEO biedt, maar vaak wordt nog onderschat hoe belangrijk local SEO is. Dit terwijl bijna de helft van de zoekopdrachten in Google een lokale zoekintentie heeft. In dit artikel lees je wat local SEO precies inhoudt, voor wie het interessant is, en hoe het in z’n werk gaat. Zo weet je gelijk hoe je jouw publiek het best kunt bereiken. 

Wat is local SEO? 

Je bent wellicht al bekend met de term SEO (Search Engine Optimizing). Om makkelijker gevonden te worden door potentiële klanten is het belangrijk om hoger in de resultaten van een zoekmachine te verschijnen, en dat doe je met behulp van SEO. Maar wat veel bedrijven nog niet inzien, is dat veel mensen in hun zoekopdrachten een product of dienst in de buurt willen vinden. Hier moet je in je SEO-strategie specifiek op inspelen door aan local SEO te doen, anders komt jouw publiek al snel bij de concurrent terecht, alleen maar omdat de consument niet weet dat je er bent. 

Local SEO

Waarom local SEO? 

Google wil dat gebruikers zo efficiënt mogelijk geholpen worden. De klant is koning, en daar worden de algoritmes dus ook op aangepast. Sinds Google Maps massaal wordt geraadpleegd om de weg te vinden, wordt via deze dienst ook steeds meer gezocht naar bedrijven en producten die zich ‘in de buurt’ bevinden. Dan is het ideaal als je gelijk de contactgegevens van een lokaal bedrijf kunt bemachtigen. Daarom is de lokale zoekfunctie belangrijk voor zoekmachines, en local SEO een belangrijke investering voor zowel het klein- als grootbedrijf. 

Relevantie 

Een bijkomstig voordeel van de stijging in lokale zoekopdrachten is dat mensen actief naar jou op zoek zijn. Er worden tegenwoordig veel zoekopdrachten gedaan met de mobiele telefoon, en veel daarvan gaan over geografische content. Waar SEO gericht is op organische zoekresultaten met een informatieve functie, gaat het bij geografische content juist om de actie die volgt. Denk aan de zoektocht naar een plek om te eten in een onbekende stad, of bijvoorbeeld een fietsenmaker omdat je band lek is. op deze manier hoef je jouw klant niet te benaderen, maar komt de klant naar jou. 

Steeds meer lokaal 

Met local SEO zorg je er dus voor dat klanten bij jou terechtkomen als ze een lokale zoekopdracht doen, door je online zichtbaarheid in deze zoekopdrachten te vergroten. Ga maar eens bij jezelf na hoe vaak je op het internet zoekt naar iets in je eigen directe omgeving. Dit kan bijvoorbeeld een automonteur in de buurt zijn, want je hebt er niets aan als die aan de andere kant van het land zit als je hulp nodig hebt. Maar ook wanneer je wil weten of er ‘s avonds nog een buurtwinkel open is, zoek je dat op.  

Wie is gebaat bij local SEO? 

Als offline retailer ben je dus zeer gebaat bij een goede local SEO. Online webshops schieten als paddenstoelen uit de grond en de populariteit van online aankopen blijft stijgen. Dit terwijl de fysieke winkel steeds minder wordt bezocht. Local SEO biedt de mogelijkheid om consumenten weer naar de winkel te trekken. Er zijn namelijk een hoop voordelen aan het online shoppen, maar consumenten hebben ook tal van redenen waarom ze graag naar een fysieke winkel gaan.  

Zien is geloven 

Een product of dienst bestellen via het internet is wellicht het makkelijkst, je hoeft er tenslotte je stoel niet voor uit. Maar vergeet niet dat je iets koopt dat je alleen kent van afbeeldingen, en dat zit de meeste consumenten niet lekker. Een product met eigen ogen zien, geeft vertrouwen in de aankoop. Op die manier weet je afnemer precies waar die aan toe is, en dat is voor beide partijen relevant. Daarom is men vaak bereid om een winkelbezoek te brengen als ze weten dat dit in de buurt kan.  

Snelheid 

Bovendien is snelheid een grote factor. Bestel je iets online, dan moet je vrijwel altijd minstens een dag wachten voordat het binnenkomt. En dan weet je vaak ook nog niet op welk moment je thuis moet zijn. Dat is niet wenselijk als je snel geholpen moet worden. Met local SEO speel je in op de consument die de regie in eigen hand wil houden. Word je op lokaal niveau het best gevonden, dan weet de klant dat die bij jou het snelst terecht kan, en ook nog eens het product kan bekijken bij het afhalen.  

Snelheid

Hoe werkt het? 

SEO gaat over het combineren van woorden die een potentiële klant in een zoekopdracht kan invullen, waardoor diegene bij jouw pagina uitkomt. Local SEO speelt, zoals de term al verklapt, in op lokale zoektermen. Denk bijvoorbeeld aan het zoeken naar de dichtstbijzijnde supermarkt, of een autogarage in jouw specifieke stad. Je herkent bedrijven die hoog scoren in de lokale resultaten aan de zogeheten ‘local 3-pack’. Je ziet de naam van het bedrijf, de contactgegevens en openingstijden vermeld, en met de drie knoppen ‘website’, ‘bellen’ en ‘routebeschrijving’ heeft een consument gelijk alle informatie die van belang is. 

3 factoren van belang 

Er zijn verschillende aspecten die meespelen in de waardering van je website binnen de lokale zoekresultaten. Maar er zijn 3 factoren die voor Google vooral van belang zijn bij het bepalen van vindbaarheid in de zoekresultaten. Allereerst wordt gekeken naar de relevantie. Sluit het zoekresultaat aan bij de zoekintentie? Daarnaast is de directe afstand van belang. Vaak geldt dat je hoger in de zoekresultaten scoort als je dichter bij de gebruiker bent gevestigd. Tot slot speelt de prominentie een rol. Een onderneming met positieve reviews en relevante backlinks van andere websites, wordt door Google als meer betrouwbaar gezien en dus hoger gewaardeerd. 

Zelf een local SEO-strategie opzetten 

Er zijn een aantal stappen die je moet nemen als je van plan bent te gaan investeren in local SEO. Bepaal in eerste instantie wat je doel is. Wil je bijvoorbeeld gewoonweg meer mensen naar je winkel trekken, of is het de bedoeling om een specifiek assortiment in de belangstelling te zetten? Zet dit helder op papier, en laat vervolgens een (lokaal) zoektermenonderzoek uitvoeren. Op basis daarvan kun je een plan van aanpak opstellen en je strategie bepalen. 

Investeer in je linkbuilding zodat je positie binnen Google versterkt, en men sneller bij jouw website terecht komt. Je moet ervoor zorgen dat de informatie over je vesting(en) zo volledig mogelijk in de local 3-pack wordt vermeld. Belangrijk is ook om je strategie continu te blijven analyseren en de resultaten ervan te monitoren, zodat je kunt aanpassen en bijsturen wanneer dat nodig is. 

Zowel local als normaal 

Zoals hierboven valt te lezen, is local SEO op veel fronten een investering die je makkelijker in contact brengt met je doelgroep. Je hoeft vaak je klant niet eens te zoeken, want die vindt jou wel. De zoekopdrachten waarbij lokale zoekresultaten centraal staan, zijn door de jaren heen fors gestegen en ze zullen blijven stijgen. Met local SEO verbeter je jouw online zichtbaarheid en vindbaarheid, en daarmee stijgt zowel je online- als offline-verkoop. 

Maar vergeet niet dat local SEO slechts een onderdeel is van je totale SEO-strategie. Met een sterke inhoudelijke website, goede linkbuilding en een weloverwogen plan van aanpak zorg je ervoor dat je vindbaarheid binnen een zoekmachine wordt geoptimaliseerd.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *