In vier stappen naar een redactieformule voor jouw perfecte digitale nieuwsbrief
Veel ondernemers maken er op hun website gebruik van: het kunnen inschrijven op een nieuwsbrief. En terecht, want nieuwsbriefinschrijvingen zijn een ideale wijze om leads te genereren en klanten te binden. Op één voorwaarde: dan moet die nieuwsbrief wel interessant zijn en blijven. Leads die je eenmaal hebt verloren vanwege een slechte nieuwsbrief, win je over het algemeen nooit meer terug. Onderstaand stappenplan helpt je aan een duidelijke redactieformule, waardoor jouw nieuwsbrief leads verzamelt en warm houdt in plaats van verstoot.
Stap 1: Bepaal doel en doelgroep
Wil je je klanten informeren, leads verzamelen of juist werken aan je imago? Het is goed om helder te hebben wat het belangrijkste doel van je nieuwsbrief is. Het doel dat je nastreeft bepaalt in grote mate welke content je op welke wijze moet overbrengen in je nieuwsbrief. Als je je imago wilt opvijzelen, zul je veel met creatieve, inspirerende content aan de slag moeten. Wil je leads verzamelen, dat zijn aantrekkelijke acties en promoties weer meer geschikt.
Parallel aan het doel van je nieuwsbrief moet je de doelgroep bepalen. Is de doelgroep van jouw dienst of product niet onder één noemer te vangen? Onderzoek dan eens de mogelijkheden om verschillende varianten van je nieuwsbrief te verzenden, geënt op verschillende doelgroepen. De zestigjarige, ervaren ondernemer spreek je anders aan dan de twintigjarige starter.
Stap 2: Check de regelgeving
Voordat je verder gaat: onder andere de AVG legt je tegenwoordig regels op voor het verzenden van nieuwsbrieven. Hoe vaak ga je informatie verzenden en met welk doel? Inschrijvers moeten hier nadrukkelijk mee akkoord gaan, dus je moet het nadrukkelijk vermelden. En die verschillende varianten van je nieuwsbrief zijn leuk, maar dwingen je wel om dit soort data op te vragen bij inschrijvers. Aan het bewaren van die informatie zijn weer regels verbonden. Verdiep je hier eerst goed in voordat je je eerste nieuwsbrief verzendt.
Stap 3: Bepaal frequentie, lay-out en format
Het is handig als inschrijvers zeker weten dat ze elke vrijdagochtend bovenaan jouw nieuwsbrief de acties voor volgende week kunnen vinden. Bij wijze van spreken. Een vaste frequentie (tip: mensen lezen ’s ochtends hun e-mail) en lay-out zorgen ervoor dat mensen je content lezen en weten wat ze kunnen verwachten. Probeer vaste rubrieken in te bouwen die je bij elke brief laat terugkeren. Het is daarbij goed om informatie op te nemen die niet op je website staat; geef inschrijvers het idee dat ze inside information ontvangen die reguliere websitebezoekers niet zomaar krijgen!
Stap 4: Meet en stuur bij
Heb je je eerste nieuwsbrief verzonden? Top! Tijd om het succes te meten en direct in de verbetermodus te gaan. Diverse verzendtools bieden de mogelijkheid om te meten hoe vaak je mail wordt geopend, waarop ontvangers klikken en welke delen ze negeren. Schrap de rubrieken die geen kliks opleveren en probeer het succes van je populaire nieuwsbrief-onderdelen uit te bouwen. Stuur na elke mailing bij en zorg dat ontvangers ook zelf hun feedback kunnen insturen via een linkje onderaan je nieuwsbrief. Alleen door continu te verbeteren, blijf je relevant.
Reacties