Vijf trends voor de content marketeer dit jaar
Elke marketingcampagne valt of staat bij content. In een wereld waarin – voornamelijk digitale – content steeds sneller en vluchtiger de revue van de modale consument lijkt te passeren, moet de content marketeer alsmaar creatiever worden om het verschil te kunnen maken. Dat gegeven staat ook in 2020 weer garant voor een aantal trends die de content marketing gaan beïnvloeden.
1. Kwaliteit gaat boven alles
Waar je een paar jaar geleden misschien nog weg kwam met matige content, kan dit in 2020 echt niet meer (het is géén 2015 meer). Het moet goed en het moet in één keer goed. Niet alleen omdat je op talloze social media direct tot de orde zult worden geroepen door consumenten, die kritischer zijn dan ooit, maar ook omdat Google tegenwoordig uitstekend in staat is om slechte content aanmerkelijk later te tonen in zoekresultaten. En dán wordt je marketingcampagne een hoofdpijndossier. Twee dingen om je als content marketeer te bedenken: eenmaal weggeklikt is voor altijd verloren, en een hoge ranking in Google is sneller verspeeld dan verdiend.
2. Geen verhaal = geen boodschap
Hoe moe sommige content marketeers ook worden van het begrip ‘storyline’, keer op keer blijkt dat een goed verhaal rondom je marketingcampagne eenvoudigweg onmisbaar is en ook in belang toeneemt. Social media zijn tegenwoordig gericht op story’s en als onderneming moet je daar eenvoudigweg in mee. Je verhaal moet emotie overbrengen en het moet herkenbaar zijn voor je doelgroep. Er zijn duizend-en-één video’s, vlogs of verhalen beschikbaar, waarom zou de consument nu juist voor die van jou kiezen? Ter vergelijking: tien jaar geleden kon je nog mobiele internetrouters verkopen met een ‘goeiemoggel’-gimmick. Dat soort fratsen werken in 2020 niet meer.
3. Interactie werkt
Eén manier om je content interessanter te maken, is interactie. Er zijn al bedrijven die gebruik maken van campagnemateriaal waarin consumenten zelf het verhaal verder klikken. Vergelijk het met een fotoserie op een nieuwssite waar je doorheen klikt. Als je de eerste twee, drie hebt gezien, is de kans groot dat je die andere zeven er ook nog even bij pakt. Het is een eenvoudig psychologisch verschijnsel (‘ik heb moeite geïnvesteerd’) dat ervoor zorgt dat mensen het spelletje even uitzingen, terwijl ze anders wellicht al lang weggeklikt hadden. Bovendien werkt het ook bijzonder goed voor je vindbaarheid: Google <3 websites die interactie creëren.
4. Beleving (nog steeds)
Waarom verlaat vrijwel niemand een Xenos of een Ikea zonder iets aan te schaffen, hoe klein of onbenullig ook? En waarom gebeurt dit wél zo ontzettend vaak in webshops? Daar zijn allerlei redenen voor, en één ervan is beleving, zoals beschreven door Pine & Gilmore in hun boek The Experience Economy. Wie een product beleeft in een winkel, kan zomaar besluiten tot aankoop over te gaan. Even vasthouden, aan alle kanten bekijken, beslissen dat je ‘m leuk vindt en meenemen. In een webshop gaat dat beleven nu eenmaal lastiger, maar er zijn manieren om de drempel te verlagen. Bijvoorbeeld door productspecifieke content levendig te maken en aan te vullen met 3D-fotografie. Een tot de verbeelding sprekend verhaal bij een product. De winkelervaring moet zoveel mogelijk benaderd worden, om bezoekers nét tot die ene aankoop over te laten gaan. Verwijs klanten niet eenvoudigweg naar je (eventuele) fysieke winkel, maar doe er alles aan om via het kanaal dat je klant heeft gekozen de deal te sluiten.
5. Social selling vraagt om content
Tot slot: een goede social strategie is in 2020 onontbeerlijk. Social media worden steeds vaker ingezet als verkoopkanaal (direct vanuit de social uiting een product kunnen bestellen), hetzij door bedrijven zelf, hetzij door influencers. Maar vergeet niet dat social kanalen primair gebruikt worden om geïnspireerd te raken, vermaakt te worden of gewoon tijd te doden. Wie daar als een marktkoopman tekeer gaat, kan bedrogen uitkomen. Je bevindt je dus op een dun koord, maar wie daar goed op weet te wandelen, kan via social kanalen legio sales en leads binnenhalen – mits de gebruikte content in balans en kwalitatief op orde is.
Meer content marketing trends bekijken? Zie Neil Patels korte video:
Reacties