Bloggen uitbesteden? Zo werkt een blogservice in de praktijk

brand
Bloggen uitbesteden - blogservice in de praktijk

Bloggen uitbesteden? Zo werkt een blogservice in de praktijk

Steeds meer ondernemers zien in dat structureel bloggen op een kwalitatief hoog niveau een enorme impuls kan betekenen voor elk bedrijf. Een doorlopende stroom van nieuwe, relevante content is van onschatbare waarde voor je contentmarketing. Niet zo gek dus dat veel grote bedrijven hele afdelingen reserveren voor het vervaardigen en zo effectief mogelijk inzetten van zelfgemaakte, unieke content.

Blogs brengen immers bezoekers naar je website, tonen aan dat je expertise hebt op jouw vakgebied, verhogen je conversie en aantallen leads, en niet geheel onbelangrijk: ze zorgen voor een frisse, professionele uitstraling van je website. Een site die leeft en waar activiteit plaatsvindt hoort bij een bedrijf waar altijd wel iets gebeurt. Exact de uitstraling die je richting klanten en prospects wilt uitdragen, natuurlijk.

Tenzij je tekstschrijver bent, ben je echter geen ondernemer geworden omdat je zo graag wilde bloggen. Daarom kiezen steeds meer zelfstandigen en ondernemers in het MKB ervoor om gebruik te maken van een blogservice. Daarmee besteed je het vervaardigen en optimaal inzetten van online content uit aan professionals. Maar wat zijn daar de voordelen van? Zijn er ook nadelen? En waar moet je op letten?

Bloggen uitbesteden: dit zijn de voordelen

Voordelen van uitbesteden bloggen

Het allergrootste voordeel van een blogservice is dat je zekerheid en kwaliteit koopt. Je weet hoeveel je uitgeeft, hebt er relatief weinig omkijken naar – op wat briefing- en feedback-momenten na.  Je bent zo verzekerd van kwalitatief juiste content die op het juiste moment wordt aangeleverd. Vooral als je zelf geen schrijftalent bent en zo’n talent ook niet in je organisatie hebt rondlopen, is een blogservice een uitgelezen optie.

Een blogservice helpt je daarnaast met het structureel uitvoeren van je contentplanning. Je besteedt de boel uit en het werk wordt op de afgesproken tijdstippen opgeleverd. Daarmee krijg jij weer tijd in je agenda vrij om je eigenlijke vak als ondernemer uit te oefenen. Daarmee hoeft investeren in een blogservice vaak ook helemaal geen kostenpost te betekenen. Je krijgt er tijd (ofwel bij jezelf, ofwel bij een werknemer) voor terug waarin weer omzet gecreëerd kan worden. Die online content levert immers ook extra klandizie op. Zo betaalt een blogservice zichzelf al gauw terug.

Blogservice in de praktijk van Bloeise

B2B_blogger_Thomas_Lapperre_Bloeise“Veel klanten willen elke maand een blog op basis van een interview met een specialist of manager. Die zijn vaak druk bezet, dus vooruit plannen is prettig. Vooraf stem ik met de contentcoördinator af wie de doelgroep is, het niveau – strategisch, technisch of praktisch – en het doel van het blog. Ik kijk eerst naar de CTA (call to action) van het blog, en werk dan terug naar de onderbouwing en argumenten.

Grofweg kun je blogs onderverdelen naar de waarom, het hoe en het wat. Pas dan volgt de insteek van het artikel. Ik maak een aantal interviewvragen voor de specialist vooraf, zodat hij of zij zich kan voorbereiden, en ik doe een kort online onderzoek. Het interview duurt gemiddeld zo’n 45 minuten, de oplevering volgt binnen een week. Standaard is de regel dat de geïnterviewde en de contentcoördinator feedback geven, meestal via een Word-bestand op Google Drive, die ik weer verwerk.

Door een goede voorbereiding vooraf blijft de feedback beperkt tot kleine feitjes en puntjes. Bij sommige klanten spreek ik iedere keer iemand anders, bij anderen bouw ik een geleidelijk band op met dezelfde specialist. Het mooie aan dit werk is dat je inhoudelijk scherp bezig bent en de echte specialist je exact uitlegt hoe het zit. Doordat ik het gesprek vervolgens als tekst verwerk, leer ik enorm veel over allerlei onderwerpen. Daardoor zie ik snel allerlei verbanden, kan ik passende voorbeelden geven en snap ik sneller het verhaal van de klant en weet ik hoe ik het optimaal kan neerzetten.”

Waar je op moet letten bij het uitbesteden van blogs

Valkuilen bij uitbesteden blogs

Natuurlijk kleven er ook nadelen aan zo’n blogservice en zijn er zaken om rekening mee te houden. In de eerste plaats zijn dat vanzelfsprekend de kosten. Een blogservice is niet gratis, zeker als je kwaliteit zoekt om je mee te onderscheiden. Als je gebruik besluit te maken van zo’n service, bedenk dan ook goed vooraf wat je wilt inkopen en zorg voor een goede balans. Wil je elke week een blog? Of één, twee keer per maand? Welke looptijd spreek je af? En kun je tussendoor nog zaken aanpassen in de overeenkomst? wat voor kwaliteit past bij jouw bedrijf?

Verder valt op die betrouwbaarheid in sommige gevallen nog wel iets af te dingen. Zodra je met een ZZP’er zaken doet, is er natuurlijk altijd het risico op ziekte bij die ZZP’er, of plotselinge onbeschikbaarheid om andere redenen. Als je gehele contentmarketing draait op de productie van die ene ZZP’er, creëer je veel afhankelijkheid. Daarom is het in alle gevallen verstandig om nog meerdere ijzers in het vuur te hebben naast alleen een blogservice. Zo werkt Bloeise samen met verschillende tekstschrijvers die elkaar aanvullen.

Iets om tot slot altijd goed op te letten, is dat je nadrukkelijk zelf een vinger aan de pols houdt. Je betaalt voor een blogservice en koopt daarmee traffic, leads, conversie en uiteindelijk sales. Als dat allemaal niet of onvoldoende wordt behaald, is het weggegooid geld. Controleer dus of je je doelen behaalt en stem daar ook je briefings op af. Een tekstschrijver wil misschien een mooi lopend verhaal op papier, maar jij wilt bedrijfsmatig effect sorteren. Zorg dus ook vooral goed voor jezelf en voor jouw onderneming.

En als je dan toch die vinger aan de pols hebt, let dan op dat de aangeleverde blogs wel authentiek aanvoelen en de juiste snaar raken. Als het overduidelijk is dat er een andere persoon achter de blogs schuilgaat, is dat slecht voor je geloofwaardigheid. Denk aan vakjargon dat verkeerd wordt gebruikt of te formeel of juist te informeel taalgebruik. Ook al maak je gebruik van een blogservice, je bent nog altijd zelf verantwoordelijk voor wat je online hebt staan. Idealiter heb je een tone of voice met een buyer persona in een brand bible vastgelegd waar je contentcreators kunt brieven.

Blogservice voor jouw onderneming?

Blogservice voor uitbesteden blogs

Overtuigd dat een blogservice ook wel iets voor jouw bedrijf is? Bij Bloeise bieden we een blogservice op maat aan, helemaal afgestemd op jouw wensen. We denken graag met je mee en richten de blogservice op basis van maatwerk in, zodat we zeker weten dat we het doel bereiken: relevante, gerichte content op jouw website die jou helpt om je doelen te bereiken.

Blogservice op maat

Laat je bedrijf groeien met kwalitatieve content

Nu voor de introductieprijs van 400 euro exclusief btw.

✅ Hoger in Google en meer organisch verkeer

✅ Terugkerende bezoekers op jouw website, social media en nieuwsbrief

✅ Blijf op het netvlies van huidige klanten

✅ Bezoekers worden leads en leads worden klanten

 

 

Thomas Lapperre

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *