Content design in het tijdperk van AI

brand
Content design in het tijdperk van AI

Content design in het tijdperk van AI

We weten allemaal dat AI een steeds prominentere rol inneemt in ons leven. En het gebruik van AI in content design is daar onderdeel van. Content design gaat om het organiseren, structureren en vormgeven van teksten op een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke manier. Dankzij AI-tools zoals Chat GPT kunnen we nu sneller en efficiënter content maken. Maar er zijn ook uitdagingen, want AI fungeert (nog) niet als een mens. Maar welke invloed heeft AI nu precies op content design en hoe kunnen we het gebruiken om interessante en relevante content te maken? Lees het hier! 

Wat is content design?  

Content design gaat over het organiseren, structureren, opmaken en vormgeven van teksten met als doel een website of document te maken die er visueel aantrekkelijk uitziet en gebruiksvriendelijk is. Hierbij staat de inhoud van de tekst voorop. Bij alle ontwerpen moet de inhoud de hoogste prioriteit hebben. Content design is geen puur decoratieve toevoeging die lukraak wordt toegepast op tekst. Het is meer dan alleen het gebruik van kleuren of het plaatsen van willekeurige afbeeldingen. Een doordacht ontwerp verbeterd en verduidelijkt de inhoud. Op die manier wordt design een waardevolle aanvulling op jouw content, in plaats van iets dat er later even bij wordt gedaan. 

Content design in het tijdperk van AI

Wat betekent generative AI zoals Chat GPT voor content? 

Het gebruik van generatieve AI, zoals Chat GPT, heeft een significante impact op de inhoud van websites. Deze technologie maakt het mogelijk om op efficiënte wijze boeiende content te genereren. Voorheen was het best wel een tijdrovende taak die veel menselijke inspanning vereiste om grote hoeveelheden content te maken. Met generatieve AI kunnen tekstuele inhoud, blogs, productbeschrijvingen en zelfs artikelen worden gegenereerd met minimale menselijke tussenkomst. Deze technologie kan ook gepersonaliseerde inhoud creëren op basis van gebruikersgedrag en voorkeuren. Met generatieve AI is het dus mogelijk om sneller en efficiënter content van hoge kwaliteit te produceren, wat natuurlijk ten goede komt van de lezers. 

Wat gaat daar mis?  

AI heeft veel voordelen, maar het heeft ook beperkingen. AI tools begrijpen de menselijke taal en gedrag niet volledig, waardoor ze moeite hebben met de subtiliteiten van context, toon en emotie van mensen. Dit kan resulteren in content zonder menselijk aspect en een gebrek aan diepere verbinding met de lezers. Daarnaast kunnen algoritmen bevooroordeelde informatie gebruiken als ze getraind worden op biased datasets. Dit wil je natuurlijk voorkomen. AI brengt ook uitdagingen met zich mee voor content designers. Zij hebben namelijk expertise nodig om optimaal gebruik te maken van AI en de juiste balans te vinden tussen menselijke input en AI tools.  

Wat maakt content succesvol?  

Maar wat maakt content design zo succesvol? In principe draait het allemaal om het gebruik van eenvoudige taal en korte zinnen. Content makers moeten niet veronderstellen dat de lezers meer kennis hebben dan hun doelgroep. Vergelijk het maar met een boek, waarin je een duidelijke indeling hebt met hoofdstukken en subkopjes. Wanneer je de inhoud op die manier structureert, wordt het makkelijker te begrijpen, toegankelijk en ook beter vindbaar voor zoekmachines (SEO). Zolang we begrijpen hoe lezers met de inhoud omgaan, kunnen we het ontwerp en de opmaak verbeteren. Goede content moet toegankelijk zijn voor zowel mensen als zoekmachines. 

Hoe automatiseer je content op schaal zonder AI?  

Het is zeker mogelijk om content op grote schaal te automatiseren zonder het gebruik van AI. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld gestandaardiseerde sjablonen en automatiseringstools gebruiken. Wanneer je een reeks sjablonen maakt voor verschillende soorten content, zoals blogposts, nieuwsbrieven of sociale media posts, kun je snel en efficiënt content genereren. Je zou automatiseringstools, zoals contentmanagementsystemen en market automation software, kunnen gebruiken om het proces verder te stroomlijnen. Met deze tools kun je repetitieve taken automatiseren, zoals het plannen en publiceren van berichten, het opmaken van content en het beheren van workflows. Op deze manier kan content op grote schaal worden geproduceerd en gedistribueerd zonder gebruik van AI. 

Hoe zet je dan toch AI slim in? 

Hoewel het mogelijk is om content op grote schaal te automatiseren zonder AI, biedt AI toch verschillende voordelen. AI kan bijvoorbeeld worden gebruikt om gepersonaliseerde en relevante content te genereren op basis van gebruikersdata en gedrag. Met behulp van machine learning-algoritmen kan AI inzichten verkrijgen uit grote datasets en deze gebruiken om content aan te passen aan de specifieke behoeften en voorkeuren van de degene die deze tools gebruiken. Daarnaast kun je met AI ook content vertalen, trends identificeren en grote hoeveelheden data analyseren om waardevolle inzichten te verkrijgen. Je zou AI dus kunnen inzetten om je contentstrategie te versterken en beter in te spelen op de behoeften van je doelgroep. 

Content design in het tijdperk van AI

Tips? Voorbeelden?  

Je kunt dus gebruik maken van bepaalde AI tools, zoals Chat GPT. Weet wel dat je een goed geformuleerde prompt moet hebben om kwalitatieve en relevante content te krijgen. En hiervoor moet je duidelijke en specifieke instructies geven. Het kan handig zijn om meerdere prompts uit te proberen om de gewenste resultaten te verkrijgen. Enkele tips: bepaal het doel van de content, definieer de doelgroep en gebruik een duidelijke taal met relevante trefwoorden. Stel specifieke vragen en geef voorbeelden om de gewenste informatie te krijgen. Houd rekening met de context en pas de prompts aan op de taal van de doelgroep. Met deze tips kun je AI effectief inzetten om boeiende en relevante content te maken. 

Voorbeeld: Schrijf een artikel van maximaal <350 woorden>, met als titel (voeg titel naar keuze toe), gebruik subheadings voor iedere paragraaf. 

Hoe ziet de schrijver van de toekomst eruit? 

In de toekomst zullen schrijvers nauw samenwerken met AI. Met behulp van AI kunnen schrijvers namelijk sneller en efficiënter werken. AI kan bijvoorbeeld content genereren, grammatica verbeteren en gegevens analyseren. De schrijver blijft natuurlijk de creatieve kracht achter de woorden, maar maakt gebruik van AI als ondersteuning om hun ideeën te verwezenlijken. De schrijver van de toekomst zal een goed begrip hebben van AI, en zal deze op de juiste manier kunnen gebruiken om boeiende en impactvolle content te creëren. 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *