Zelf je WordPress website bouwen: zo begin je

brand
Zelf je WordPress website bouwen

Zelf je WordPress website bouwen: zo begin je

Dat eigenlijk ieder bedrijf tegenwoordig een website moet hebben om online vindbaar te zijn, zal voor weinig ondernemers een verrassing zijn. Toch is het online brengen van je eerste website, vooral voor startende ondernemers, soms een hoofdpijndossier. Websitebouwers zijn er overal, maar de doorlooptijden zijn vaak lang, de kosten hoog en de opties zo talrijk dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Daar komt nog bij dat je als bakker, fotograaf of dakbedekker vooral zelfstandig ondernemer bent geworden om lekker met je passie en vak bezig te kunnen zijn, dus die website is voornamelijk een ‘moetje’. Kan dat nou niet goedkoper, sneller en makkelijker?

Daarom: zelf een website bouwen

Uiteraard kan dat, en dat is de reden dat steeds meer ondernemers zelf een website bouwen. Dat klinkt wellicht wat tegenstrijdig: iets zelf doen in plaats van het uitbesteden, maakt dat het nou makkelijker en sneller? Toch is het zelf bouwen van je website tegenwoordig behoorlijk laagdrempelig. Dat is vrijwel geheel te danken aan WordPress, waarmee je ook als je niet technisch bent onderlegd nog een prima website uit de grond kunt stampen. Dat hoeft bovendien geen maanden te duren – wachttijd die je vaak wel, in de vorm van geduld, moet opbrengen als je een professional inschakelt.

Een website bouwen via WordPress is relatief goedkoop. Je betaalt uiteraard vaste kosten voor een domeinnaam (inclusief e-mail) en in de meeste gevallen ook voor het gebruik van WordPress, maar die kosten vallen in het niet in vergelijking met de kosten die professionele partijen vragen voor het ontwerpen en bouwen van je website. Dan heb je het namelijk al gauw over duizenden euro’s. Best een investering voor een onderneming die nog moet starten.

Er kleeft wel één belangrijk nadeel aan het bouwen van je website via WordPress: je zult er tijd voor moeten vrijmaken. Tijd die je dus niet aan je eigenlijke vak kunt besteden. Soms komt het er dan op neer dat je in de weekenden of avonduren aan de bak moet. Of je dat er voor over hebt, bepaal je vanzelfsprekend zelf. Bedenk wel: het is geen weggegooide tijd, want naast die kostenbesparing en uiteraard het eindresultaat (relatief snel een website live hebben staan) werk je ook nog eens aan je digitale vaardigheden. Je steekt hier iets van op. Da’s ook wat waard.

Je eigen WordPress website online in vijf stappen

WordPress website live in 5 stappen

Leuk en aardig, zelf een website bouwen met WordPress, maar waar begin je? Je WordPress website online brengen gaat in vijf stappen.

  • Stap 1: Je domeinnaam registreren. Dit doe je bij een hostingpartij. Wereldwijd zijn er duizenden, maar als Nederlands bedrijf kun je het best bij een Nederlandse partij je domeinnaam kopen. Dan val je onder Nederlandse wet- en regelgeving en kun je in je eigen taal met de helpdesk communiceren, mocht dat nodig zijn. Let er altijd op dat de hostingpartij WordPress-integratie ondersteunt!
  • Stap 2: Een hostingabonnement afsluiten. Dat doe je over het algemeen bij dezelfde partij als waar je je domein hebt geregistreerd. Je kiest of je bijvoorbeeld e-mail bij je domein wilt (tip: ja dat wil je, want dan heb je een professioneel ogend e-mailadres in plaats van een Hotmail of een Gmail) en of je andere diensten wilt afnemen. De kosten van deze diensten zijn niet hoog, dus neem wat je nodig hebt. Dit is niet iets waarop je wilt besparen.
  • Stap 3: WordPress installeren. Via je hostingpartij installeer je WordPress voor jouw domein. Direct daarna kun je aan de slag met de bouw van jouw website. Tip: stel in dat je domein tijdens de bouw nog niet zichtbaar is voor andere bezoekers. WordPress wijst je de weg wat betreft deze en andere instellingen.
  • Stap 4: Een thema kiezen. Een WordPress-thema is, eenvoudig gezegd, de lay-out van je website. Het bepaalt hoe je site er grafisch uitziet, met welke opbouw je werkt (bijvoorbeeld het aantal kolommen en de plaats van de navigatiebalk) en welke opties er verder zijn. Er zijn een aantal gratis thema’s, maar voor een professionele website verdient het aanbeveling om een mooi, betaald thema te kiezen. Dat kost je een paar tientjes – wederom, niet de wereld – maar onderscheidt jouw site dadelijk van al die gratis websites. Ook hier geldt: dit is niet het moment waarop je geld bespaart.
  • Stap 5: Kies de juiste plug-ins. Een plug-in is een extra optie die je aan je WordPress website toevoegt en die je aanvullende mogelijkheden of inzichten geeft. Warm aanbevolen zijn:
    • Really Simple SSL: voor HTTPS
    • Comprimeer JPEG & PNG afbeeldingen: gratis je afbeeldingen verkleinen
    • Cookie Notice & Compliance for GDPR / CCPA: voor de noodzakelijke cookie-notificaties
    • Head, Footer and Post Injections: verbetert de vindbaarheid in Google
    • Pixabay Images: voor rechtenvrije foto’s van Pixabay
    • W3 Total Cache: maakt het laden van je website sneller
    • Yoast SEO: optimaliseert je pagina’s voor zoekmachines

Er zijn naast deze zeven suggesties nog wagonladingen plug-ins beschikbaar. Scroll door de lijst en bepaal wat je nodig denkt te hebben.

Zorg dat al deze stappen ‘staan’ en afgerond zijn, voordat je je website inhoudelijk gaat vullen. Als je bijvoorbeeld weer je thema aanpast nadat je al van alles hebt gepubliceerd, moet je veel herstelwerk uitvoeren en dat kost onnodig tijd. Bekijk je liever een video met alle stappen besproken? Zie deze video van WP Lounge:

In de video leer je hoe je een WordPress website maakt met het Astra thema en de Elementor page builder. Elementor is een zogeheten builder (zoals eerder WP Bakery) waarmee je heel snel en gemakkelijk een visueel aantrekkelijke WordPress website neerzet.

Tot slot: continu verse content!

Blogservice voor WordPress website

Je zou het bijna vergeten, maar nu je website helemaal klaar is voor gebruik, moet er nog wel content komen. Elke website heeft immers continu verse, mooie content nodig. Je zult goede blogs moeten schrijven, rake nieuwsbrieven verzenden en andere kwaliteitscontent moeten verzorgen. Die taak krijg je er bij elke zakelijke website gratis bij.

Ben je niet zo’n ster in het schrijven van content? Overweeg dan een blogservice of zoek, indien je personeel in dienst hebt, iemand in je onderneming die deze taak erbij kan doen. Voorkom in elk geval dat je gloednieuwe, strakke website binnen een paar maanden doodbloedt omdat je ‘m laat verouderen. Dan is je harde werk grotendeels voor niets geweest.

 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.